Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2009

Τα παιδιά μας είναι πόλύ πιο ψαγμένα απ' όσο πιστεύουμε...



Σε αυτό το συμπερασμα καταλήγει ο Ντέιβιντ Μπάκινγκχαμ, βρετανός καθηγητής εκπαίδευσης και διευθυντής του "Κέντρου Μελετών για τα Παιδιά, τους Νέους και τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας" (CSCYM), σε συνέντευξή του στην Αγγελική Μπουμπούκα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία.

Μεταξύ άλλων, αναφέρεται:


στη μελέτη σχετικά με την επίδραση του εμπορίου στην ευημερία των παιδιών

"Μιλήσαμε με ανθρώπους από όλες τις πλευρές, με γονείς, δασκάλους, παιδιά, λομπίστες που θέλουν να απαγοευτούν όλες οι διαφημίσεις σε παιδιά και με επιχειρήσεις. Διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για μια διαμάχη πολύ πολωμένη. Απ' τη μία πλευρά είνια εκείνοι που κάνουν καμπάνιες υποστηρίζοντας ότι τα παιδιά διαφθείρονται, πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης και η παιδική ηλικία καταστρέφεται και όλοι οδεύουμε προς την κόλαση. Συχνά αυτή η επιχειρηματολογία εκφράζεται με πολύ μελοδραματικό τρόπο και τείνει να παρουσιάζει τα παιδιά σαν θύματα, ανίκανα και κάπως παθητικά σε αυτή τη διαδικασία. Από την άλλη πλευρά έχουμε τους υπεύθυνους μάρκετινγκ όλων των εταιρειών που δεν συμπαθεί ο κόσμος- ...- που προσπαθούν πολύ έντονα να πουν πόσο πιστά ακολουθούν τους κανόνες και πόσο υπεύθυνες είναι."


στην επιρροή των παιδιών από τις νέες τεχνολογίες

"... είναι αρκετά σαφές σε ό,τι αφορά τον καταναλωτισμό, πως έχουμε στόχευση του μάρκετινγκ σε όλο και μικρότερες ηλικίες. Ένα πολύ ενδιαφέρον κομμάτι της έρευνάς μου ήταν τα λεγόμενα εκπαιδευτικά μέσα. Υπάρχει μια διογκούμενη αγορά εκπαιδευτικών παιχνιδιών, βιβλίων, περιοδικών, CDs, βίντεο, προγραμμάτων υπολογιστών που συχνά συνδέονται με μιντιακούς χαρακτήρες (...), προϊόντων που πουλάνε εύκολα τόσο σε γονείς όσο και σε παιδιά"


στην κατανόηση από πλευράς γονέων του τρόπου επιρροής των παιδιών από τη χρήση του Διαδικτύου

"Το πρώτο πράγμα που λένε οι γονείς γι' αυτό είναι: "πορνογραφία" και "παιδόφιλοι". ΄Δεν λέω ότι δεν υπάρχει κάνε΄νας κίνδυνος ή ότι δεν είναι σοβαρό όταν συμβαίνει. Αλλά μας πιάνει ψύχωση με κάτι τόσο σπάνιο και αγνοούμε την καθημερινή έκθεση σε εμπορικές επιρροές. Χρειαζόμαστε εκπαίδευση για τα μίντια που θα επιτρέψει στους γονείς να μιλήσουν για τα πραγματικά διλήμματα που αντιμετωπίζουν".


το βαθμό έκθεσης των παιδιών σε άμεση ή έμμεση διαφήμιση

"το θετικό είναι ότι στις εξελισσόμενες τεχνικές προώθησης πωλήσεων, τα παιδιά δεν είναι τόσο παθητικά ή αφελή. Είναι πολύ πιο ψαγμένα απ' ό,τι τείνουμε να πιστεύουμε. Όμως απαιτούνται περαιτέρω έρευνες για να διαπιστωθεί πόσο επηρεάζονται από τα νέα μέσα η συμπεριφορά, η κουλτούρα και οι κοινωνικές τους σχέσεις".

Ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο με τις παρουσιάσεις των καθηγητών Sonia Livingston και David Buckingham σχετικά με τον ψηφιακό αλφαβητισμό, τα παιδιά και την εκπαίδευση, μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου