Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2024

Εκπαίδευση κατ’ οίκον: Η τάση που κερδίζει «πόντους»-Λόγοι και προβληματισμοί

Τα τελευταία χρόνια, η κατ’ οίκον εκπαίδευση γνωρίζει μια άνευ προηγουμένου άνοδο, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη στροφή στο μοντέλο της εξ αποστάσεως μάθησης που αναγκαστικά εφαρμόστηκε στην πανδημία. Όλο και περισσότερες οικογένειες παγκοσμίως αποφασίζουν να διατηρήσουν το μοντέλο και μετά από αυτή.

Γονείς και παιδιά που είναι δυσαρεστημένοι με την παραδοσιακή εκπαίδευση στρέφονται σε διαδικτυακές εναλλακτικές λύσεις μετά την πανδημία.

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Forbes, το 2019, πριν από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, περίπου 2,5 εκατομμύρια μαθητές εκπαιδεύτηκαν κατ' οίκον στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτός ο αριθμός έχει αυξηθεί σημαντικά, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι σχεδόν 4 εκατομμύρια μαθητές εκπαιδεύονται κατ' οίκον σε εθνικό επίπεδο.

Οι οικογένειες που επιλέγουν αυτόν τον τρόπο εκπαίδευσης συνήθως σχεδιάζουν το δικό τους πρόγραμμα σπουδών ή χρησιμοποιούν προσχεδιασμένα προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών τους. Σε πολλές περιπτώσεις, η εκπαίδευση στο σπίτι είναι μια επιλογή που γίνεται από οικογένειες που αναζητούν μεγαλύτερη ευελιξία, εξατομικευμένη διδασκαλία ή ευθυγράμμιση με τις αξίες και τις πεποιθήσεις τους σχετικά με την εκπαίδευση.

Έρευνες που διεξήχθησαν από οργανισμούς όπως το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Κατ' Οίκον Εκπαίδευση, το οποίο συνηγορεί υπέρ των οικογενειών κατ' οίκον εκπαίδευσης, ρίχνουν φως στα κίνητρα αυτής της αύξησης. Οι οικογένειες αναφέρουν ανησυχίες για την ποιότητα της εκπαίδευσης στα παραδοσιακά σχολεία, θεωρώντας, όπως υποστηρίζουν, αρκετό μέρος της ύλης ξεπερασμένο, τη δυσαρέσκεια με το σχολικό περιβάλλον και την επιθυμία για εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες προσαρμοσμένες στις ατομικές ανάγκες των μαθητών.

«Η γυναίκα μου και εγώ πιστεύουμε ότι το πρόγραμμα σπουδών που διδάσκεται στα δημόσια σχολεία είναι ξεπερασμένο και δεν καλύπτει τις δεξιότητες και τις γνώσεις που είναι απαραίτητες για επιτυχία στον σύγχρονο κόσμο. Με την εκπαίδευση στο σπίτι, μπορούμε να προσαρμόσουμε την εκπαίδευση των παιδιών μας ώστε να περιλαμβάνει θέματα που θεωρούμε απαραίτητα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα ταξίδια, η τέχνη και άλλοι τομείς που συχνά παραβλέπονται στα δημόσια σχολεία.

Επιπλέον, πιστεύουμε ότι το να απαιτείται από τα παιδιά να ξυπνούν στις 6 π.μ. για να φοιτήσουν στο σχολείο είναι απάνθρωπο και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη και την υγεία τους. Με την εκπαίδευση στο σπίτι, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας θα πάρουν την ανάπαυση που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν», δήλωσε στο Forbes ο Σάιμον, πατέρας δύο εφήβων αγοριών στη Φλόριντα.

Τα ανησυχητικά στοιχεία που… δικαιολογούν το homeschooling

Τα κίνητρα των γονέων που επιλέγουν την κατ’ οίκον εκπαίδευση ενισχύονται από ανησυχητικά δεδομένα που παρουσιάζει η Εθνική Επιτροπή Αξιολόγησης της Εκπαιδευτικής Προόδου, που αποκαλύπτουν ότι τα δύο τρίτα των παιδιών στις ΗΠΑ δυσκολεύονται να διαβάσουν καλά, με ένα σοκαριστικά υψηλό 40% να λειτουργεί ουσιαστικά ως μη αναγνώστες.

Επιπλέον, τα δεδομένα των ACT του 2023 υπογραμμίζουν μια ανησυχητική έλλειψη ετοιμότητας για το κολέγιο μεταξύ των πρόσφατων αποφοίτων λυκείου, με μόνο 1 στους 5 μαθητές να αποδεικνύουν ότι είναι επαρκώς εξοπλισμένοι για να επιτύχουν σε εισαγωγικά μαθήματα κολεγίου. Αυτά τα δεδομένα μερικές φορές κάνουν τους ανθρώπους να αναρωτιούνται εάν η παραδοσιακή σχολική εκπαίδευση είναι η καλύτερη προσέγγιση όσον αφορά την προετοιμασία των παιδιών.

Υπάρχουν ορισμένες μελέτες που επισημαίνουν ακαδημαϊκά πλεονεκτήματα για μαθητές που ακολουθούν κατ' οίκον εκπαίδευση. Μια πανεθνική μελέτη Αμερικανών φοιτητών, που δημοσιεύθηκε το 2004, έδειξε ότι οι μαθητές που εκπαιδεύονταν κατ' οίκον είχαν υψηλότερες βαθμολογίες SAT από τους συνομηλίκους τους στο δημόσιο σχολείο.

Μια άλλη μελέτη, αυτή τη φορά σε Καναδούς μαθητές, που δημοσιεύθηκε το 2011, έδειξε ότι τα παιδιά που είχαν εκπαιδευτεί στο σπίτι έχοντας δομημένα περιβάλλοντα, όπως επίσημα σχέδια μαθημάτων, σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία στα τυποποιημένα τεστ από τα παιδιά στα δημόσια σχολεία. Οι μαθητές κατ' οίκον συχνά ξεπερνούν τους συνομηλίκους των παραδοσιακών σχολείων στα τεστ ανάγνωσης - αντίθετα με τις ανησυχητικές τάσεις του χαμηλού αλφαβητισμού - αλλά μερικές φορές υστερούν στις βαθμολογίες των μαθηματικών, γεγονός που τα καθιστά έναν τομέα όπου οι γονείς πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή.

Ο Άλεξ Κλαρκ, κορυφαίος podcaster και σχολιαστής της ποπ κουλτούρας, επεσήμανε σε εκπομπή του: «Έχουμε μια κρίση ανάγνωσης, μια κρίση ψυχικής υγείας, λιγότερο από τα μισά παιδιά του δημόσιου σχολείου είναι ικανά στα μαθηματικά. Με λίγα λόγια: τα παιδιά δεν είναι καλά». Ο Κλαρκ παρατήρησε ότι «ενώ τα παιδιά των δημοσίων σχολείων μας φαίνονται να υστερούν όλο και περισσότερο σε δεξιότητες στην Αμερική, τα παιδιά στο σπίτι φαίνεται να “ανθίζουν” ακαδημαϊκά και κοινωνικά».

Άνοδος και στην Αγγλία

Η τάση δεν περιορίζεται μόνο στις ΗΠΑ. Τα τελευταία 10 χρόνια, ειδικά στη Δυτική Αγγλία, ο αριθμός των μαθητών που εκπαιδεύονται στο σπίτι αυξάνεται κατά τρεις και σε μερικές περιοχές και τέσσερις φορές.

Η αύξηση του αριθμού των παιδιών που διδάσκονται στο σπίτι στη Δύση αντανακλά μια αυξανόμενη τάση σε εθνικό επίπεδο, επισημαίνει το BBC.

Το προφίλ των οπαδών της κατ’ οίκον εκπαίδευσης

Ενώ η κατ' οίκον εκπαίδευση ήταν κάποτε κυρίως… χριστιανικό φαινόμενο, σήμερα μόνο το 34% των οικογενειών που εκπαιδεύονται στο σπίτι το κάνουν για θρησκευτικούς λόγους, σύμφωνα με κοινή έρευνα των Washington Post και Schar School, από σχεδόν τα δύο τρίτα το 2012.

Εν τω μεταξύ, το 32% των οικογενειών που διδάσκουν κατ' οίκον λένε ότι έκαναν αυτή την επιλογή επειδή το παιδί τους έχει ειδικές ανάγκες που τα δημόσια σχολεία δεν μπορούν ή δεν πρόκειται να καλύψουν και το 28% δηλώνουν ότι επέλεξαν το σπίτι λόγω ψυχολογικών ή συμπεριφορικών προβλημάτων του παιδιού.

«Σύμμαχος» μαθητών με αναπηρία ή μαθησιακές δυσκολίες

Το homeschooling εμφανίζεται να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και σε μια συγκεκριμένη κατηγορία μαθητών.

Απογοητευμένες από τα δημόσια σχολεία, οικογένειες μαθητών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες στρέφονται ολοένα και περισσότερο στην κατ' οίκον εκπαίδευση ή τα «μικροσχολεία», δηλαδή πολύ μικρά περιβάλλοντα μάθησης που βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ κατ’ οίκον και παραδοσιακού σχολείου, σε μια προσπάθεια να ικανοποιήσουν τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών τους. Αυτές οι ανάγκες μπορούν να περιλαμβάνουν τα πάντα, από ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς περισπασμούς, εξατομικευμένες οδηγίες ανάγνωσης έως μαθήματα που ενισχύουν τα δυνατά σημεία των παιδιών.

Πολλοί γονείς λένε ότι τα παιδιά τους ευδοκιμούν με την προσοχή που μπορεί να προσφέρει η κατ' οίκον εκπαίδευση.

Αυτές οι οικογένειες αλλάζουν το πρόσωπο της εκπαίδευσης στην Αμερική, διαφοροποιώντας το τοπίο της εκπαίδευσης στο σπίτι, ενώ δημιουργούν ένα ουσιαστικά παράλληλο σχολικό σύστημα, ένα σύστημα που μπορεί να είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για άλλους γονείς των οποίων τα παιδιά είχαν κακή εμπειρία στα παραδοσιακά σχολεία.

Οι «φωνές» των επικριτών

Η κατ’ οίκον εκπαίδευση παρουσιάζει, φυσικά, και πολλές προκλήσεις, γι’ αυτό δεν λείπουν και οι επικρίσεις.

Μια σημαντική πρόκληση είναι ότι οι εμπειρίες μάθησης στην πράξη, όπως, για παράδειγμα, τα επιστημονικά πειράματα, είναι δύσκολο να αναπαραχθούν σε ένα εικονικό περιβάλλον, επηρεάζοντας την κατανόηση των μαθητών.

Τα στοιχεία δείχνουν, επίσης, ότι η παρατεταμένη περίοδος της εξ αποστάσεως μάθησης επηρέασε την ψυχική υγεία των μαθητών, με αυξημένο στρες, άγχος και αισθήματα μοναξιάς. Οι γονείς αντιμετώπισαν το πρόσθετο βάρος της εξισορρόπησης των επαγγελματικών τους ευθυνών με την επίβλεψη της μάθησης των παιδιών τους. Τελικά, αυτές οι προκλήσεις χρησίμευσαν ως καταλύτης για ορισμένες οικογένειες να εξερευνήσουν εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης.

Ακόμα, ορισμένοι εμπειρογνώμονες ανησυχούν ότι η έλλειψη εποπτείας στα σχολεία κατ' οίκον και τα «μικροσχολεία» θα μπορούσε να καταστήσει τους μαθητές ευάλωτους, όχι μόνο σε υποβαθμισμένη εκπαίδευση, αλλά ακόμη και σε τραυματισμούς ή κακοποίηση, επειδή αυτός ο τρόπος εκπαίδευσης δεν υπόκειται στις ίδιες νομικές διασφαλίσεις με τα παραδοσιακά σχολεία.

Οι νόμοι για το homeschooling ποικίλλουν ανάλογα με την πολιτεία, με ορισμένες να ορίζουν λεπτομερείς απαιτήσεις για θέματα και αξιολογήσεις, ενώ άλλες επιβάλλουν λίγους ή καθόλου περιορισμούς. Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της πολιτείας τους, οι οικογένειες μπορούν συνήθως να επιλέξουν πώς να δομήσουν τις ημέρες των παιδιών τους ακολουθώντας ένα υπάρχον πρόγραμμα σπουδών ή δημιουργώντας το δικό τους.

Οι επικριτές επισημαίνουν ότι η μετατροπή του σπιτιού σε σχολείο απαιτεί μια επένδυση χρόνου, χρημάτων και χώρου που πολλές οικογένειες δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά. Σε ένα ευρύτερο επίπεδο, ορισμένοι φοβούνται τι θα συμβεί σε όλους τους μαθητές εάν η Αμερική αρχίσει να εγκαταλείπει τα δημόσια σχολεία της.

Για ορισμένους, η άνοδος της εκπαίδευσης στο σπίτι είναι μια έκκληση για δράση για τα δημόσια σχολεία να τα πάνε καλύτερα όσον αφορά τους μαθητές με αναπηρίες, ώστε αυτοί και οι οικογένειές τους να μην αισθάνονται αναγκασμένοι να το κάνουν μόνοι τους.

Αλλά αυτή η προσέγγιση, επισημαίνει το Vox, έρχεται με προκλήσεις. Το να βοηθηθούν οι μαθητές με αναπηρίες να μάθουν αποτελεσματικά μπορεί να απαιτεί ειδική τεχνογνωσία, κάτι που μπορεί να μην έχουν οι γονείς και άλλοι χωρίς επαγγελματική εκπαίδευση δασκάλου.

Το Μέλλον της Εκπαίδευσης

Εν κατακλείδι, λόγω της δυσαρέσκειας με το παραδοσιακό σχολικό μοντέλο, οι γονείς επιλέγουν εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης, όπως εκπαίδευση στο σπίτι, μικρότερες σχολικές ομάδες ή διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης για να καλύψουν τις συγκεκριμένες ανάγκες και προτιμήσεις των παιδιών τους.

Καθώς η εκπαίδευση στο σπίτι κερδίζει δυναμική, υπογραμμίζει το εξελισσόμενο τοπίο της εκπαίδευσης και την αυξανόμενη ζήτηση για εναλλακτικά μοντέλα μάθησης. Αυτή είναι μια στροφή προς την εκπαιδευτική ποικιλομορφία, όπου οι οικογένειες έχουν την αυτονομία να επιλέξουν την εκπαιδευτική διαδρομή που ευθυγραμμίζεται καλύτερα με τις αξίες, τους στόχους και τις φιλοδοξίες τους.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, οι εκπαιδευτικοί και οι ενδιαφερόμενοι, επισημαίνει σε ρεπορτάζ του το Forbes, πρέπει να αναγνωρίσουν και να ικανοποιήσουν τις ποικίλες ανάγκες των οικογενειών για να προωθήσουν ένα εκπαιδευτικό οικοσύστημα χωρίς αποκλεισμούς που υποστηρίζει την εκπαίδευση στο σπίτι παράλληλα με τις παραδοσιακές επιλογές σχολικής εκπαίδευσης. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να αξιοποιήσουν τη δύναμη της διαφορετικότητας της εκπαίδευσης και να καλλιεργήσουν μια πιο δυναμική και μαθητοκεντρική προσέγγιση στη μάθηση.


Πηγή: Reporter.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου