Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024

3 τρόποι που ο χρόνος στην οθόνη κάνει τα παιδιά να κινούνται

Οι ανησυχίες σχετικά με τις οθόνες που κάνουν τα παιδια λιγότερο δραστήρια και να κάθονται περισσότερο υπάρχουν από τότε που κυκλοφόρησε η τηλεόραση πριν από περισσότερο από μισό αιώνα.

Η «χρήση οθόνης» και η «μη αρκετή άσκηση» είναι -το καθένα ξεχωριστά- μεταξύ των κορυφαίων ανησυχιών για την υγεία των Αυστραλών γονιών για τα παιδιά τους.

Αλλά οι οθόνες δεν είναι απαραίτητα ο εχθρός της άσκησης. Η έρευνά των Juliana Zabatiero, Kate Highfield, Leon Straker και Susan Edwards εξετάζει πώς οι οθόνες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να είναι σωματικά δραστήρια.

Πόση άσκηση χρειάζονται τα παιδιά;

Οι αυστραλιανές οδηγίες σχετικά με το πόση σωματική δραστηριότητα πρέπει να έχουν τα παιδιά κάθε μέρα ποικίλλουν, ανάλογα με την ηλικία τους. Εξίσου σημαντικό είναι και για τα μωρά να περνούν χρόνο ενεργά κάθε μέρα.

Συνιστάται τα παιδιά έως 12 μηνών να έχουν τουλάχιστον 30 λεπτά χρόνο που να είναι μπρούμυτα και όσο το δυνατόν περισσότερο διαδραστικό παιχνίδι στο πάτωμα κάθε μέρα. Τα νήπια και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να είναι ενεργά για τουλάχιστον τρεις ώρες την ημέρα, συμπεριλαμβανομένου του ενεργητικού παιχνιδιού.

Για παιδιά πέντε ετών και άνω, συνιστάται τουλάχιστον 60 λεπτά κάθε μέρα μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας που κάνει την καρδιά να χτυπά πιο γρήγορα, συμπεριλαμβανομένων έντονων δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων που ενισχύουν τους μυς και τα οστά.

Η έρευνα

Οι ανησυχίες σχετικά με τις οθόνες που κάνουν τα παιδιά καθιστική ζωή βασίζονται τουλάχιστον εν μέρει σε ξεπερασμένες ιδέες που τοποθετούν την τεχνολογία είτε ως «καλή» ή «κακή». Οι ερευνητές σήμερα επικεντρώνονται περισσότερο στο πώς χρησιμοποιούνται οι οθόνες και σε ποιο πλαίσιο.

Οι Juliana Zabatiero, Kate Highfield, Leon Straker και Susan Edwards εργάζονται σε ένα μεγαλύτερο έργο για την ανάπτυξη διαδικτυακών πόρων για γονείς σχετικά με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών με τα παιδιά τους.

Σε αυτό το μέρος της μελέτης, διερεύνησαν ιδέες για το πώς να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να ενθαρρύνουμε τα μικρά παιδιά να είναι ενεργά.

Δώθηκαν σε μια ομάδα 13 οικογενειών με παιδιά κάτω των πέντε ετών ιδέες για το πώς να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να είναι πιο δραστήρια. Κάθε εβδομάδα για 12 εβδομάδες, λάμβαναν πληροφορίες και ιδέες από τον ιστότοπο γονέων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης Raising Children Network, Playgroup WA και ABC Kids.


Από αυτή τη δουλειά ξεχώρισαν τρία μηνύματα προς τους γονείς:

1. Τα παιδιά μπορούν να είναι ενεργά ενώ χρησιμοποιούν οθόνες

Τείνουμε να πιστεύουμε ότι όταν τα παιδιά χρησιμοποιούν οθόνες, είναι παθητικά και κάθονται ακίνητα.

Αλλά η μελέτη των Zabatiero, Highfield, Straker και Edwards έδειξε ότι τα παιδιά μπορούν σίγουρα να είναι ενεργά ενώ παρακολουθούν κάποιο πρόγραμμα στις οθόνες. Επομένως, είναι χρήσιμο να τους παρέχουμε χώρο για να το κάνουν αυτό και να τους ενθαρρύνουμε να κινούνται ανταποκρινόμενα σε αυτό που παρακολουθούν. Αυτό μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με τις παραδοσιακές οδηγίες προς τα παιδιά που παρακολουθούν τηλεόραση να «κάθονται ακίνητα και να είναι ήσυχα».

Περιεχόμενο που περιλαμβάνει μουσική και χορό (όπως το Wiggles) φυσικά θα κάνει τα παιδιά να κινηθούν. Αλλά οι γονείς βρήκαν επίσης χρήσιμο να ενθαρρύνουν τα παιδιά να μιμούνται τις «κινήσεις δράσης» του αγαπημένου τους χαρακτήρα όταν παρακολουθούν προγράμματα όπως το Spiderman ή το PJ Masks.

Η μελέτη εξέτασε παιδιά κάτω των πέντε ετών, αλλά τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν ψηφιακά παιχνίδια (όπως το Nintendo Switch’s Sports) που προάγουν τη σωματική δραστηριότητα. Ή μπορούν να χρησιμοποιούν εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας που τους κάνουν να κινούνται, όπως το Pokémon Go.

2. Η τεχνολογία μπορεί να εμπνεύσει σωματική δραστηριότητα εκτός οθόνης

Οι γονείς που συμμετείχαν στην έρευνα είπαν ότι μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν οθόνες για να εμπνεύσουν τη σωματική δραστηριότητα αφού σταματήσει η προβολή.

Για παράδειγμα, αφού παρακολουθήσουν το Humpty’s Big Adventure, οι γονείς μπορούσαν να ενθαρρύνουν τα παιδιά να φτιάξουν μια διαδρομή με εμπόδια. Ή παρακολούθησαν το επεισόδιο Bluey Keepy Uppy και μετά έπαιξαν το παιχνίδι.

Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην εισαγωγή ποικιλίας στο σωματικό παιχνίδι των παιδιών, το οποίο είναι σημαντικό για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. Όπως έχει αναφερθεί, η χρήση μιας ιδέας από ένα πρόγραμμα μπορεί επίσης να βοηθήσει τα παιδιά να απομακρυνθούν από τις οθόνες χωρίς φωνές και κλάματα.

3. Η λήψη βίντεο μπορεί να κρατήσει τα παιδιά ενθουσιασμένα με την κίνηση

Πολλοί ενήλικες έχουν ρολόγια ή εφαρμογές που καταγράφουν τα βήματά τους και την άσκηση και αυτό τους δίνει κίνητρα για κίνηση. Η τεχνολογία μπορεί παρομοίως να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση της δραστηριότητας των παιδιών.

Στα παιδιά της μελέτης άρεσε να παρακολουθούν βίντεο με τον εαυτό τους να είναι ενεργά σε δραστηριότητες. Η αναπαραγωγή των βίντεο αμέσως ή αργότερα (και η κοινή χρήση με την οικογένεια), ενίσχυσε τον ενθουσιασμό τους για το πόσο διασκεδαστικό είναι να είσαι δραστήριος. Ενθάρρυνε επίσης τα παιδιά να συνεχίσουν να προσπαθούν ώστε να κατακτήσουν νέες δεξιότητες.

Θα μπορούσατε να δοκιμάσετε να βιντεοσκοπήσετε το παιδί σας να αγωνίζεται με το ποδήλατό του, να επιδεικνύει τις δεξιότητές του στα πολύζυγα, να σκαρφαλώνει σε ένα ψηλό μέρος της παιδικής χαράς ή να εξασκείται στην μπάλα.

Για μεγαλύτερα παιδιά, μπορείτε επίσης να βιντεοσκοπήσετε χορό, χορογραφία ή συγκεκριμένες αθλητικές δεξιότητες, όπως κάποια τεχνική χτυπήματος στο τένις ή το κολύμπι.

Οι γονείς ανέφεραν επίσης ότι τα παιδιά τους απολάμβαναν τη χρήση μιας εφαρμογής χρονόμετρου για να βελτιώσουν το χρόνο τους όταν ολοκληρώνουν έναν γύρο με το ποδήλατό τους ή όταν ήταν στα πολύζυγα. Άλλες εφαρμογές, όπως οι χάρτες, μπορούν να σας βοηθήσουν να σχεδιάσετε μια δυναμική οικογενειακή βόλτα.



Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου