Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

Διάταξη θρανίων σε σχήμα L, ένας εναλλακτικός τρόπος διαρρύθμισης της σχολικής αίθουσας.

Η διάταξη των θρανίων σε ομάδες σχήματος L έχει πλεονεκτήματα τόσο για τους μαθητές όσο και για τον/την εκπαιδευτικό.

Όποιαν εκπαιδευτικό και αν ρωτήσετε «Ποια είναι η καλύτερη διάταξη καθισμάτων για μάθηση;» θα σας απαντήσει «Εξαρτάται…» και θα έχει δίκιο. Εξαρτάται από το τι και πώς μαθαίνουν οι μαθητές, πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και την δασκάλα τους, τα πραγματικά έπιπλα και τον διαθέσιμο χώρο και την ποικιλία των διαπροσωπικών δεξιοτήτων που διαθέτουν οι μαθήτριες/τες όταν περνούν από την πόρτα της τάξης.

Πιθανότατα έχετε δοκιμάσει διαφορετικούς τρόπους διάταξης των θρανίων στις αίθουσες διδασκαλίας σας: το ένα πίσω από το άλλο, σε Π, σε τετράγωνα και τόσους άλλους τρόπους. Πολλοί από εσάς μπορεί να αλλάζετε τη τη διάταξη συχνά ή ακόμα και ανάλογα με τη δραστηριότητα στην οποία εμπλέκονται οι μαθήτριες/τες. Και εγώ προσωπικά έχω δοκιμάσει τους περισσότερους τρόπους, αν όχι όλους. Πριν από μερικά χρόνια βρήκα μια νέα διάταξη θρανιων που έγινε τελικά η αγαπημένη μου. Μερικοί από εσάς μπορεί να το χρησιμοποιείτε ήδη, αλλά αν δεν το έχετε κάνει, αξίζει να το δοκιμάσετε—η διάταξη σε σχήμα L.

Μια ευέλικτη διάταξη θρανίων

Στην τάξη μου είχα 18 θρανία των δύο ατόμων. Όταν ήταν τοποθετημένα σε σειρές, οι μαθήτριες/τές μπορούσαν εύκολα να επικεντρωθούν σε κάτι που συνέβαινε στο μπροστινό μέρος της αίθουσας, αλλά ήταν δύσκολο να δουλεύουν σε ομάδες και ήταν δύσκολο για μένα να κυκλοφορώ ανάμεσά τους. Όταν ήταν στημένα σε τετράγωνα, η ομαδική εργασία και η συνεργασία ήταν ευκολότερη, αλλά οι περισσότερες/οι μαθήτριες/τες δυσκολεύονταν να εστιάσουν την προσοχή τους σε κάτι που παρουσιάζονταν σε ένα μέρος της αίθουσας.

Η διάταξη των θρανίων σε σχήμα L φέρει τα πλεονεκτήματα τόσο της διάταξης σε σειρές όσο και της διάταξης σε τετράγωνα, έχει επιπλέον θετικά στοιχεία και πολύ λιγότερα μειονεκτήματα.

Στη διάταξη L τοποθετούνται δύο θρανία των δύο ατόμων το ένα κάθετα στην άκρη του άλλου ή δύο θρανία/ καθίσματα (για ένα άτομο) δίπλα δίπλα και κάθετα στο ένα από αυτά άλλα δύο θρανία/ καθίσματα. Για να δείτε πώς μπορεί να μοιάζει αυτό, βάλτε τα χέρια σας με την παλάμη κάτω σε μια επίπεδη επιφάνεια μπροστά σας. Κάντε ένα L με τον αντίχειρα και τον δείκτη και των δύο χεριών, τυλίξτε τα υπόλοιπα δάχτυλά σας στην παλάμη σας και, τέλος, περιστρέψτε τους καρπούς σας έτσι ώστε οι δείκτες σας να δείχνουν ο ένας προς τον άλλο. Τώρα έχετε πώς θα ήταν τα καθίσματα L σε κάθε πλευρά της τάξης σας (Μπορείτε επίσης να δείτε την διάταξη των θρανίων και σε ένα απλό διάγραμμα που έφτιαξα).

Ομαδική εργασία σε καθίσματα σε σχήμα L

Με αυτήν τη διάταξη, είναι πολύ εύκολο για τις μαθήτριες και τους μαθητές σας να δουν το μπροστινό μέρος της αίθουσας εάν υπάρχει ανάγκη εστίασης εκεί και να συνεχίσουν εύκολα να συνομιλούν μεταξύ τους για ομαδικές εργασίες. Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα είναι ότι μπορείτε να σταθείτε στο χώρο στη διασταύρωση του L και να είστε δίπλα σε κάθε μαθήτρια/τή της ομάδας.

Τα τελευταία 10 χρόνια χρησιμοποιώ την διάταξη L στην τάξη μου και όταν χρειάζεται την αλλάζω εύκολα σε σειρές ή τετράγωνα στα πλαίσια συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.

Μια άλλη πτυχή που βρήκα χρήσιμη με την διάταξη L ήταν ότι μπορώ στρατηγικά να δημιουργώ ετερογενείς ομάδες σε κάθε L για να παρέχω υποστήριξη μεταξύ των παιδιών και σχετικά ισοδύναμες μαθητικές ομάδες. Κατανέμοντας παρόμοιες δεξιότητες και δυνάμεις σε κάθε τοποθεσία στο κάθε L, μπορώ επίσης να αλλάζω εύκολα τις ομάδες για ανταλλαγή απόψεων και καταιγισμό ιδεών. Οι μαθήτριες/τές στη μία θέση θα κινούνται ένα L δεξιόστροφα, ενώ οι μαθήτριες/τές στην άλλη θέση του L θα μετακινούνται ένα L αριστερόστροφα. Αμέσως δημιουργούνται νέες ομάδες που συγκεντρώνουν ιδέες από τρεις αρχικές.

Όταν οι μαθητές επιστρέφουν στο αρχικό τους L, κάθε ομάδα έχει πλέον πληροφορίες από έως και πέντε ομάδες. Αυτό είναι υπέροχο με τα ομαδικά κουίζ και άλλες συλλογικές δραστηριότητες.

Η σημασία της διάταξης των θρανίων στις τάξεις είναι μεγάλη. Είναι ζωτικής σημασίας εμείς ως εκπαιδευτικοί να θυμόμαστε ότι, την ίδια προσοχή που δίνουμε στην οικοδόμηση σχέσεων, στον σχεδιασμό μαθημάτων και στα εργαλεία αξιολόγησης, θα πρέπει να δίνουμε και στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνουμε τη διάταξη των θρανίων μας. Αν το ξεχάσουμε αυτό, δεν θα αξιοποιήσουμε στο έπακρο τον περιορισμένο χρόνο και τις ευκαιρίες που έχουμε μαζί τους.

Απόψεις εκπαιδευτικών

Εάν έχετε τα θρανία και τον χώρο, δοκιμάστε την διάταξη L. Νομίζω ότι θα αρέσει και σε εσάς και στους μαθητές σας και θα επωφεληθείτε από αυτήν. Μερικοί από τους συναδέλφους μου συμφωνούν:

«Αυτή η διευθέτηση μου επιτρέπει να έρθω δίπλα σε κάθε μαθητή και σε ολόκληρη την ομάδα με ευκολία. Υπάρχει επίσης μια αίσθηση «στυλ σταδίου» που είναι ευνοϊκή για παρουσιάσεις που γίνονται στο μπροστινό μέρος της αίθουσας ακόμα και για μια προσομοίωση δίκης που οργανώσαμε πρόσφατα. Λειτουργεί καλά σε τάξεις με ακανόνιστο σχήμα και πολλούς μαθητές. Το να βρω μια διαμόρφωση που θα επέτρεπε την ομαδική συνεργασία και θα ταιριάζει στο χώρο της τάξης μου ήταν ένας αγώνας μέχρι να μάθω για αυτή τη διευθέτηση». —Regan Molatore, Leadership and Street Law, Wilsonville High School.

«Για 18 χρόνια δίδασκα κυρίως σε σειρές. Δίσταζα να τοποθετήσω τους μαθητές μου σε ομάδες γιατί πάντα είχα τουλάχιστον έναν μαθητή σε κάθε ομάδα που είχε την πλάτη του γυρισμένη σε μένα ή στον πίνακα. Μου αρέσει πολύ η διάταξη L γιατί κάθε μαθητής έχει καλή θέα στον πίνακα, στον δάσκαλο και στους συμμαθητές του για να γίνονται συζητήσεις στην τάξη. Επίσης, μου αρέσει πολύ που μπορώ να στέκομαι σε ένα σημείο και να βοηθώ όλα τα παιδιά του L ταυτόχρονα και που υπάρχει περισσότερος χώρος για να κινούμαι στην τάξη." —Kaleb McKern, Μαθηματικά, Γυμνάσιο West Linn.

Απόδοση του άρθρου A Desk Layout Alternative to Rows and Circles

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου