Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2021

Επαγγελματική εκπαίδευση και άτομα με αναπηρία

Η επαγγελματική εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία πολύ συχνά βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για την ένταξη της εν λόγω κοινωνικής ομάδας στην εργασία και ευρύτερα στην κοινωνία, καθώς αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη της «ουσιαστικής ισότητας» (Lee, 2014: 309), της αυτονομίας και της αυτοδιάθεσης των μελών της. Σε αυτό το πνεύμα, η Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία του ΟΗΕ καθώς και η Ευρωπαϊκή Στρατηγική 2010- 2020 αναφέρονται στην ανάγκη για πρόσβαση της κοινωνικής ομάδας σε όλα τα είδη και επίπεδα επαγγελματικού προσανατολισμού, επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης. Ταυτόχρονα, στο εθνικό πλαίσιο, ο νόμος περί ίσης μεταχείρισης (Ν. 4443/9.12.2016), όπως και ο Νόμος 4488/2017, που αφορά τις κατευθυντήριες -οργανωτικές διατάξεις υλοποίησης της Σύμβασης του ΟΗΕ, υπογραμμίζουν την ανάγκη για την ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την ισότιμη πρόσβαση σε μια συμπεριληπτική/ενταξιακή εκπαίδευση. 

Το παρακάτω κείμενο συντάχθηκε λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου για το «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις», όπου καθιερώνεται το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Τα δύο σημεία στο σχέδιο νόμου που αφορούν ειδικά την κοινωνική ομάδα των ΑμεΑ είναι η ένταξη των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών ΓυμνασίωνΛυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) στο επίπεδο τέσσερα (4) καθώς και η ρύθμιση για προσβασιμότητα των εκπαιδευομένων με αναπηρία στα προγράμματα των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ). 

Στόχος του κειμένου πληροφόρησης είναι η συνοπτική παρουσίαση του υφιστάμενου πλαισίου για την επαγγελματική εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας: ποιοι είναι οι βασικοί φορείς που τη συγκροτούν στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ, ΕΕΕΕΚ, Σχολές του ΟΑΕΔ, ΔΙΕΚ Ειδικής Αγωγής), η λειτουργία τους και τέλος οι στόχοι που θέτει το Εθνικό Σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, αναφορικά με το πεδίο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου