Πληθώρα τηλεφωνικών κλήσεων, που ξεπερνούν τις 6.000 ετησίως, καταγράφονται στην τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης 11525 με πολλούς γονείς από τη Μαγνησία και όλη την Ελλάδα να εκφράζουν προβληματισμούς, που ζητούν απαντήσεις. Το τελευταίο διάστημα, το «Μαζί για το παιδί» δέχεται κλήσεις γονέων που σχετίζονται με το νέο σχολικό περιβάλλον που δημιούργησε η πανδημία, αναδεικνύοντας παράλληλα, προβλήματα που οξύνθηκαν στη διάρκεια της καραντίνας.
Αποδέκτες προβλημάτων και προβληματισμών από γονείς και εφήβους, οι ειδικοί ψυχικής υγείας που πλαισιώνουν την λειτουργία της συγκεκριμένης τηλεφωνικής γραμμής, προσφέροντας διεξόδους σε προβλήματα που μοιάζουν άλυτα.
Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με την Αλεξάνδρα Παπακώστα, ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, η οποία ανήκει στο έμψυχο δυναμικό που πλαισιώνει την λειτουργία της γραμμής, καταγράφοντας τα ζητήματα που απασχολούν το κοινωνικό σύνολο.
«Τα αιτήματα ποικίλλουν, διότι προκύπτουν διάφορα ζητήματα που αφορούν την οριοθέτηση είτε στην χρήση του υπολογιστή είτε παιδικές συμπεριφορές. Επίσης αφορούν ενδοοικογενειακές σχέσεις πάρα πολύ, καθώς και αλλαγές που μπορεί να προκαλούνται στην εφηβεία. Το τελευταίο διάστημα δεχόμαστε πολλές κλίσεις σχετικά με την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο. Κάποιες που σχετίζονται με τις νέες συνθήκες και κάποιες όχι» υπογράμμισε η κ. Παπακώστα.
Παράλληλα διευκρίνισε ότι εκείνο που απασχολεί τους γονείς δεν είναι τόσο το πλαίσιο της υγείας, όσο η προσαρμογή του παιδιού στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στο σχολικό περιβάλλον, λόγω της πανδημίας.
Λειτουργία στο σχολείο
Αναλύοντας την συγκεκριμένη ενότητα, που απηχεί την κατάσταση που βιώνουν ενήλικες και παιδιά στην περίοδο της πανδημίας, ανέφερε ότι: «Οι κλήσεις που έχουν τεθεί ερωτήματα σχετικά με τις μάσκες, είναι λίγες. Δεν ανησυχούν οι γονείς για τη χρήση της μάσκας αυτή καθεαυτή. Η ανησυχία είναι αν θα μπορέσει το παιδί να λειτουργήσει καλά, αν θα το επηρεάσει, και πως θα είναι αυτή η κατάσταση. Οι κλίσεις δεν αφορούν το ιατρικό σκέλος, αλλά εκεί βλέπουμε περισσότερο ότι εστιάζεται και την αγωνία των γονέων», σημείωσε.
Παράλληλα, η κ. Παπακώστα επεσήμανε ότι τα παιδιά διαθέτουν προσαρμοστικότητα και ευελιξία. «Αν τους εξηγηθούν με πολύ απλά λόγια διάφορες καταστάσεις, τα παιδιά ανταποκρίνονται και συνεργάζονται. Εφόσον δεν υπάρχει άγχος και αγωνία στην επικοινωνία, το παιδί θα το δεχθεί κατά κύριο λόγο».
Εφηβοι ηλικίας 15 έως 18 ετών που καλούν τη γραμμή, αντίστοιχα, εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για ζητήματα που σχετίζονται με διαπροσωπικές σχέσεις, δυσλειτουργίες με το οικογενειακό περιβάλλον, άγχος για το διάβασμα, ή τις πανελλήνιες. Ζητήματα που απασχολούν, δηλαδή, σε σταθερή βάση τους εφήβους.
Αυξημένες κλήσεις για διαζύγια
Εντύπωση προκαλούν, εξάλλου, οι αυξημένες κλήσεις που σημειώνονται το τελευταίο εξάμηνο και αφορούν θέματα διαζυγίων.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που προκύπτουν, καθίσταται προφανές ότι η περίοδος της πανδημίας έχει διαταράξει τις ενδοοικογενειακές σχέσεις. «Ενδεχομένως αυτή η κατάσταση της πανδημίας, αρχής γενόμενης της καραντίνας, ανέδειξε ή έφερε στην επιφάνεια, σε κάποιες περιπτώσεις, προϋπάρχοντα προβλήματα. Η περίοδος της καραντίνας τους έδωσε πάρα πολύ χρόνο μαζί και ενδεχομένως αναδείχθηκαν δυσλειτουργικές καταστάσεις που μπορεί να προϋπήρχαν. Σπανίως δημιουργούνται θέματα που οδηγούν στο διαζύγιο από τη μια μέρα στην άλλη» σημείωσε η κ. Παπακώστα.
Η γραμμή 11525 λειτουργεί από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, 9 το πρωί με 9 το βράδυ και μπορεί να εξυπηρετήσει οποιοδήποτε ερώτημα ή ανησυχία ή δυσκολία μπορεί να έχει ένας γονέας παιδιού ηλικίας από 0 έως 18 ετών.
Κάθε φορά γίνεται διερεύνηση του αιτήματος στην αρχική κλίση, «βλέπουμε αν είναι κάτι που μπορούμε να εξυπηρετήσουμε εμείς, σε συμβουλευτικό χαρακτήρα. Αν είναι πολύ συγκεκριμένη η θεματολογία, ακολουθούμε την αντίστοιχη παραπομπή πανελλαδικά, σε όποια δομή θεωρούμε ότι μπορεί να απαντήσει καλύτερα το αίτημα» υπογράμμισε η κ. Παπακώστα.
Τηλεφωνική γραμμή βοήθειας
Η Γραμμή 11525 του «Μαζί για το Παιδί» είναι μια τηλεφωνική γραμμή βοήθειας που απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς, παιδιά και εφήβους. Παρέχει δωρεάν υπηρεσίες που περιλαμβάνουν συμβουλευτική, λήψη ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών για περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων.
Παράλληλα με τις κλήσεις για συμβουλευτική, ένα μικρότερο ποσοστό κλήσεων παραπέμπεται σε άλλες υπηρεσίες, όπως σε Κέντρα Ψυχικής Υγείας, στο Συνήγορο του παιδιού (για νομικά ζητήματα), στην Γραμμή Συμβουλευτικής Ενηλίκων και σε Κοινωνικά Παντοπωλεία και Κοινωνικές Υπηρεσίες Δήμων.
Αναφορικά με την λήψη καταγγελιών, οι κλήσεις αφορούν κυρίως τη ψυχική και σωματική κακοποίηση ανηλίκων ενώ, σε μικρότερο ποσοστό, την παραμέληση και την σεξουαλική παρενόχληση ανηλίκων.
Πηγή: Ταχυδρόμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου