Σάββατο 23 Μαΐου 2020

5 συμβουλές για να μάθουμε στους μαθητές μας να σκέφτονται τις εργασίες που έχουν για το σπίτι και όχι απλά να τις αντιγράφουν από το διαδίκτυο.

Ζητήσατε από τους μαθητές σαν να βρουν στοιχεία και να σας γράψουν ένα μικρό κείμενο για κάποιο θέμα και σας ήρθε εκτυπωμένο ένα κατεβατό που ο μαθητής σας δεν το είχε καν διαβάσει; Δεν είστε οι μόνοι! Όλο και περισσότερα παιδιά πλέον καταφεύγουν στο διαδίκτυο για να κάνουν γρήγορα και χωρίς κούραση τις ασκήσεις τους. Πώς μπορούμε όμως να περιορίσουμε αυτή την τακτική που μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει; Διαβάστε ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο με απλές και πρακτικές προτάσεις.

Το να βρίσκει κανείς έτοιμες τις εργασίες/ ασκήσεις στο διαδίκτυο αντί να τις κάνει μόνος του είναι συνηθισμένο φαινόμενο στη σύγχρονη εποχή όπου η υψηλή τεχνολογία κυριαρχεί στη ζωή μας. Ιδίως στην εποχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, το θέμα αυτό έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις.

Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί, ειδικά τώρα τελευταία που στηρίζονται στην τεχνολογία για να διδάξουν, να καταφέρουν να βάλουν τους μαθητές τους να σκεφτούν πραγματικά ; Δείτε 5 απλές και πρακτικούς τρόπους:

1) Δείξτε τη διαφορά μεταξύ Σκέφτομαι και Βρίσκω κάτι έτοιμο στο Google: Στη σύγχρονη εποχή του Google και των άπειρων πληροφοριών πρέπει να υπενθυμίζουμε στα παιδιά (και ενίοτε και στους ενήλικες) ότι έχουμε εγκεφάλους που λειτουργούν. Λειτουργήστε σαν μοντέλο και σκεφτείτε φωναχτά την απάντηση σε μια εργασία/ ερώτηση που θα μπορούσατε να είχατε ψάξει στο διαδίκτυο. Φαίνεται απλό αλλά αν το κάνετε στην πράξη, θα διαπιστώσετε ότι τα παιδιά έχουν μια στιγμή επιφοίτησης! Όταν το έκανα στο μάθημα της Γλώσσας, ένας μαθητής σχολίασε έκπληκτος: «Ουάου, ποτέ δεν πίστευα οτι μπορεί κανείς να σκεφτεί μόνος του αυτές τις απαντήσεις». Είναι λυπηρό, αλλά δυστυχώς πραγματικότητα!

2) Ελέγξτε αν οι εργασίες/ ασκήσεις που αναθέτετε στα παιδιά υπάρχουν έτοιμες στο διαδίκτυο: Μια μέθοδος για να πολεμήσουμε έναν εχθρό είναι να μάθουμε τις τάσεις και τα δυνατά του σημεία. Πριν αναθέσετε μια εργασία στα παιδιά, υποθέστε ότι το πρώτο πράγμα που θα κάνουν θα είναι να την ψάξουν στο Google. Κάντε το εσείς πρώτοι! Αν δείτε ότι βρίσκετε την εργασία σας αμέσως και σε ολοκληρωμένη μορφή, απλά αλλάξτε την!

3) Να βάζετε υψηλού επιπέδου ασκήσεις και ερωτήσεις, δηλαδή εγργασίες που απαιτούν δημιουργική σκέψη, αξιολόγηση, αιτιολόγηση όχι απλώς κατανόηση ή ανάκληση από την μνήμη. Αυτού του είδους τις εργασίες είναι πολύ δύσκολες να τις βρουν οι μαθητές στο διαδίκτυο. Αυτές οι εργασίες επίσης περιλαμβάνουν πολλαπλά βήματα και απαιτούν σύνθεση γνώσεων. Μολονότι είναι πιο χρονοβόρες, «εξαναγκάζουν» τους μαθητές να προχωρήσουν σε αυθεντική μάθηση κατά τη διαδικασία. Μια τέτοια διασκεδαστική και δημιουργική δραστηριότητα στο μάθημα της Λογοτεχνίας θα ήταν η δημιουργία ψηφιακών ιστοριών (digital stories) μέσω πχ του WeVideo που βασίζονται σε κάποιο βιβλίο.

4) «Προκαλέστε» τον μαθητή για τη δουλειά του όταν καταλάβετε ότι την έχει αντιγράψει από το Google. Δείξτε του ότι δεν είναι αποδεκτό ή σωστό να αντιγράφει κομμάτια από το διαδίκτυο (έστω και αν τα παραφράζει ελαφρώς). Δεν έχει νόημα η εργασία κάτω από αυτές τις συνθήκες και δεν είναι κάτι που ούτε επικροτείτε ούτε επιτρέπετε στην τάξη σας. Τονίστε ότι γνωρίζετε ότι μπορεί να τα πάει πολύ καλύτερα, καθώς οι σκέψεις του είναι πολύ καλύτερες από αυτά που βρήκε στο διαδίκτυο. Μια απλή συζήτηση μπορεί να λύσει το πρόβλημα, αλλά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να δείχνουμε κατανόηση. Μπορεί να είναι δύσκολες και άβολες αυτές οι συζητήσεις με τα παιδιά, αλλά είναι αναγκαίες. Η αλλαγή στην ποιότητα και την αυθεντικότητα της δουλειάς τους είναι άμεση και εντυπωσιακή.

5) Αν κάνετε εξ αποστάσεως εκπαίδευση, προτιμήστε πλατφόρμες που σας δίνουν τη δυνατότητα να κουβεντιάζετε με τους μαθητές σας για να ακούτε τις απόψεις τους, τα επιχειρήματά τους. Η αποστολή ασκήσεων για μετά δεν είναι αρκετή από μόνη της (ειδικά όταν δεν ξέρουμε πώς και από ποιον θα γίνουν στο σπίτι).

Και αν θέλετε να δείτε πώς μπορούν εφαρμοστούν όλα αυτά, πάρτε το παράδειγμα της 25ης Μαρτίου. Αντί για να ζητήσετε από τα παιδιά να σας φέρουν στοιχεία για έναν ήρωα του 1821, ζητήστε τους να γράψουν έναν διάλογο (ένα μικρό θεατρικό) του ήρωα με κάποιο άλλο πρόσωπο, να κάνουν το δικό τους βιβλίο (ζωγραφικές και κείμενο) για τη ζωη και τη δράση του ή να γράψουν ένα τραγούδι για αυτόν!


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου