Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018

Παιδιά και διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων.

Το να περιμένει κανείς το μέλλον δεν είναι μόνο καλό. Μερικά παιδιά “πνίγονται” από το άγχος αυτής της προσμονής. Ανησυχούν για γεγονότα που δεν μπορούν να ελέγξουν, για πράγματα που δεν έχουν συμβεί και μπορεί να μην συμβούν. Τα να σκέφτεται κανείς τόσο πολύ το μέλλον είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για τα μικρά παιδιά. Μπορεί αυτή η συνήθεια/τακτική να τα εμποδίζει να δοκιμάζουν νέες δραστηριότητες ή να είναι δημιουργικά. 

Από την άλλη, υπάρχουν παιδιά που είναι τόσο πολύ εστιασμένα στο παρόν τους και δεν δίνουν σημασία στο μέλλον. Αυτή η έλλειψη ενδιαφεροντος μπορεί να είναι εξίσου προβληματική αν το παιδί έχει να κάνει ασκήσεις για την επόμενη μέρα ή πρέπει να προετοιμάσει μια παρουσίαση σε όλη την τάξη. Για αυτά τα παιδιά, η αδυναμία/ ανικανότητα να κοιτάξουν μπροστά (στο μέλλον) και να σκεφτούν πώς μπορούν να διαχειριστούν στρεσογόνες καταστάσεις μπορεί να οδηγήσει σε ακατάλληλες, υπερβολικές αντιδράσεις και αδυναμία/ ανικανότητα ρύθμισης των συναισθημάτων τους. 

Αναγνωρίστε / εντοπίστε τις αγχογόνες καταστάσεις πριν αυτές κάνουν την εμφάνισή τους, προκειμένου να προετοιμαστείτε για να αντιμετωπίσετε τις δύσκολες καταστάσεις στο μέλλον. Το να έχει ένα σενάριο να ακολουθήσει μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αντιμετωπίσει επιτυχώς δύσκολες καταστάσεις στο μέλλον και να διαχειριστεί τα συναισθήματά του. Είναι πολύ σημαντικό να μάθει ότι απογοητεύσεις συμβαίνουν σε όλους. Η μπάλα δεν μπαίνει στα δίχτυα κάθε φορά που κάποιος κάνει σουτ. Είναι μη ρεαλιστικό να περιμένει κανείς ότι θα τον πάρουν σε όλες τις δουλειές που θα κάνει αίτηση ή ότι θα πάρει άριστα σε κάθε τεστ που θα γράψει. Μιλήστε στο παιδί σας για τις αναμενόμενες και καθημερινές απογοητεύσεις που συμβαίνουν στη ζωή μας και εξηγήστε του ότι το να «κατανοεί και να αποδέχεται» αυτές τις απογοητεύσεις μπορεί να έχουν να το οδηγήσουν στην ευτυχία και όχι στην απόγνωση. 

Συζητήστε τις πιθανές συνέπειες των συναισθηματικών ξεσπασμάτων του παιδιού σας. Το να σκέφτεται τις συνέπειες εκ των προτέρων, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση αυτών των ξεσπασμάτων. 

Ζητήστε του να θυμηθεί τις φυσικές συνέπειες που είχαν στο παρελθόν οι ακατάλληλες συμπεριφορές του. Επειδή μπορεί να μην κατανοεί τι εννοούμε με τον όρο «ακατάλληλη συμπεριφορά», πρέπει να έχετε ξεκάθαρους και σαφείς κανόνες σχετικά με τη συμπεριφορά τόσο στην τάξη όσο και στο σπίτι. Οι ξεκάθαρες προσδοκίες για το κάθε μέρος/ τοποθεσία δίνουν στο παιδί μια αίσθηση προβλεψιμότητας και ελέγχου και μπορούν να διευκολύνουν την συναισθηματική ρύθμιση.

Εντοπίστε τους παράγοντες που πυροδοτούν καταθλιπτική διάθεση, ανησυχία, θυμό και άγχος. Τα νεαρά άτομα που έχουν δυσκολίες/ πρόβλημα όσο αφορά τη ρύθμιση της διάθεσής τους, συχνά βλέπουν τα συμπτώματά τους να χειροτερεύουν σε συγκεκριμένες καταστάσεις όπως όταν είναι καταβεβλημένα από τη ζέστη ή τη διέγερση, πεινασμένα ή πολύ κουρασμένα. Δουλέψτε με το παιδί σας προκειμένου να μάθει να αναγνωρίζει τους παράγοντες που πυροδοτούν το συναίσθημα της λύπης ή της καταθλιπτικής διάθεσης, έτσι ώστε να μπορέσει να αναπτύξει τρόπους για να τα αποφύγει ή να τα διαχειριστεί. Για παράδειγμα, μπορεί να ενθαρρυνθεί να πηγαίνει σε ένα άλλο δωμάτιο για να αποσπάται η προσοχή του από τον παράγοντα που γεννάει το αρνητικό συναίσθημα. 

Χρησιμοποιήστε προσωπικές και ρεαλιστικές ιστορίες για να βοηθήσετε το παιδί σας να καταλάβει και να διαχειριστεί το θυμό του. Ιστορίες (με καλή δομή, περιεχόμενο και τρόπο παρουσίασης) σχετικά με τον θυμό και τα άλλα συναισθήματα μπορούν να ξεκαθαρίσουν τα συναισθήματα των παιδιών και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τον θυμό. Βοηθήστε το να αναπτύξει ιστορίες ή αφηγήσεις προκειμένου να εξηγήσει τόσο τη δική του συμπεριφορά όσο και των άλλων. Ενθαρρύνοντάς το να μιλάει για τα συναισθήματά του με δηλώσεις του τύπου «Θύμωσα γιατί οι αδερφοί μου πάντα με πειράζουν όταν χάνω» μπορεί να το βοηθήσουν να ρυθμίζει καλύτερα την έκφραση των συναισθημάτων του. Μπορείτε να λειτουργήσετε σαν παράδειγμα περιγράφοντας μια φορά που θυμώσατε με κάτι (πχ επειδή ο σκύλος του γείτονα έσκαψε στον κήπο σας) και πώς διαχειριστήκατε τα αρνητικά σας συναισθήματα. Παίξτε παιχνίδια ρόλων με υποθετικά σενάρια, όπως πχ το να σε κατηγορούν για κάτι που δεν έκανες, να μην σε παίζουν οι φίλοι σου κτλ και συζητήστε τις πιθανές αντιδράσεις σε τέτοιες καταστάσεις. 

Απόδοση του άρθρου My Child Worries Too Much: Managing Childhood Stress

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου