Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

CEOs και ανώτατα στελέχη διδάσκουν επιχειρηματικότητα στα σχολεία

Προγυμνάζει στελέχη το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση», καθώς από τη μία μεριά τα παιδιά που αποφοιτούν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες από άλλα είτε να φθάσουν σε διευθυντικές θέσεις, είτε να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση και από την άλλη οι συμμετέχοντες εθελοντές-μέντορες, έμπειρα στελέχη της ελληνικής αγοράς, καλλιεργούν προσωπικές δεξιότητες και γίνονται... καλύτεροι άνθρωποι.

Το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση», που έχει αναγνωριστεί από το Γραφείο Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως η «Καλύτερη Εφαρμογή Πρακτικής στην εκπαίδευση που αφορά την επιχειρηματικότητα», αναπτύσσεται από το «Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece - ΣΕΝ/JA Greece», μέλος του μεγαλύτερου οργανισμού στον κόσμο που με αφετηρία τις ΗΠΑ,όπου ιδρύθηκε πριν από 100 χρόνια, εφαρμόζει προγράμματα επιχειρηματικότητας και βασικών αρχών οικονομίας στην εκπαίδευση σε 122 χώρες, με τη συμμετοχή άνω των 10 εκατομμυρίων μαθητών τον χρόνο.

Στο τρέχον πρόγραμμα συμμετέχουν 130 Γυμνάσια και Λύκεια (Γενικά Γυμνάσια και Λύκεια, ΕΠΑΛ, Σχολεία Ειδικής Αγωγής κ.ά.) από όλη την Ελλάδα, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Μιλώντας με συμμετέχοντες ανακαλύπτει κανείς την αξία της αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών ηλικίας 15 - 18 ετών και μάχιμων managers, επιβεβαιώνοντας ότι αυτή είναι μια μοντέρνα, βιωματική μέθοδος εκπαίδευσης που δίνει χαρά και αισιοδοξία στα παιδιά, ενώ τα βοηθά στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, καθώς συνδέει την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας.

Σεβασμός και πειθαρχία στο πλαίσιο κανόνων

Ενδεικτική είναι η εικόνα που μεταφέρει στη «N» ο Κάρολος Μαρκουίζος, ασφαλιστικός σύμβουλος Ζωής MetLife, που συνεργάζεται με το ΕΕΕΕΚ Νέου Ηρακλείου (ειδικό σχολείο), που συμπράττει με το 6ο ΓΕΛ Ν. Ιωνίας και το 1ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας.

Όπως λέει ο ίδιος, ήταν επιλογή του να συνεργαστεί με παιδιά με ειδικές ανάγκες και νιώθει βαθιά ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της ομάδας «Special Sticks». «Τα παιδιά έχουν ήδη δημιουργήσει ένα προϊόν -μπαστουνάκια σφολιάτας σε διάφορες γεύσεις- και ψάχνουν τρόπους να το προωθήσουν. Η ιδέα προέκυψε σε συνεργασία με εξωτερικό συνεργάτη, ειδικό στη δημιουργικότητα παιδιών με ειδικές ικανότητες» σημειώνει, για να εξηγήσει ότι τα παιδιά, ακριβώς επειδή καταπιάνονται με ένα προϊόν φαγώσιμο, μαθαίνουν τι πρέπει να προσέξουν στη διαδικασία της παραγωγής.

«Αυτό στο οποίο πειθαρχούν είναι να κάνουν το σωστό και να αποφεύγουν το λάθος. Π.χ. πρέπει να φοράνε γάντια, να καθαρίζουν με συγκεκριμένα υλικά κ.ο.κ. Χρειάζονται ένα πλαίσιο κανόνων. Μάλιστα, τα συγκεκριμένα παιδιά είναι πάνω από τον μέσο όρο πιστά στους κανόνες… Την πρώτη φορά που πήγα στο σχολείο είχα έρθει σε επαφή με τον σύμβουλο, είχα κάνει like στη σελίδα των παιδιών στο facebook κι όταν μπήκα στην κουζίνα τους με ρωτούσαν επίμονα για το όνομά μου. Τους φαινόταν περίεργο το Κάρολος! Ρώτησα την προϊσταμένη αν μπορώ να δοκιμάσω το προϊόν. Μου έφερε ένα από την αποθήκη. Το άνοιξα για να το φάω και είδα 15 κεφάλια να γυρίζουν και να με κοιτούν προσηλωμένα περιμένοντας μια αντίδρασή μου. Τα 15 χαμόγελα που αντίκρισα όταν δήλωσα την ικανοποίησή μου είναι μια εικόνα, την αξία της οποίας δεν μπορείς να αποτιμήσεις... Πρέπει να δοκιμάσετε κι ένα ζεστό, μου είπε κάποιος θέλοντας να μου δώσει ακόμη μεγαλύτερη ικανοποίηση», αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Μαρκουίζος.

Άρρηκτα συνδεδεμένες εκπαίδευση και ανάπτυξη

Μεταξύ των υποστηρικτών του προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση» είναι και η Εταιρεία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ), η οποία πρότεινε στα μέλη της να συμμετέχουν ως μέντορες.

«Η πρόταση ήταν μια πρόκληση. Την αποδέχθηκα και συνεργάζομαι με δύο σχολεία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης Περλεπές, γενικός διευθυντής της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική», περιγράφοντας τη σχέση που έχει αναπτύξει με τις μαθητικές ομάδες των δύο εικονικών επιχειρήσεων: «Επιχειρηματικός Λέων» και «trito biolife». Η πρώτη είναι του ΕΕΕΕΚ Λιβαδειάς, παράγει, τυποποιεί και διαθέτει προς πώληση βιολογικά αρωματικά φυτά, κηπευτικά και άνθη που καλλιεργούνται στον κήπο του σχολείου, καθώς και αιθέρια έλαια, και η δεύτερη είναι του 3ου Γυμνασίου Λιβαδειάς, μια μαθητική βιοτεχνία παρασκευής χειροποίητων, βιολογικών, αρωματικών σαπουνιών και κηραλοιφών.

«Δουλέψαμε για το μοίρασμα των ρόλων, π.χ. ποιος θα ηγηθεί στις πωλήσεις, στο marketing, στις δημόσιες σχέσεις κ.ο.κ. Η διαδικασία της παραγωγής γίνεται με την καθοδήγηση των καθηγητών, ενώ υπάρχει συνταγολόγιο και ακολουθούνται πρακτικές υπό την εποπτεία χημικών, γεωπόνων και άλλων ειδικών. Τώρα ετοιμάζουμε ένα business plan», αναφέρει ο κ. Περλεπές, εξηγώντας ότι στόχος της ομάδας του είναι να κινητοποιήσει τους κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους πολίτες, ενώ τα κέρδη των επιχειρήσεων θα διατεθούν σε φιλανθρωπικό έργο και στις ανάγκες των σχολείων. Ο κ. Περλεπές δηλώνει ότι παίρνει χαρά από αυτή τη δραστηριότητα, απολαμβάνοντας τις ώρες που αφιερώνει από τον προσωπικό του χρόνο.

«Προσπαθώ να τους περάσω την ιδέα ότι η επιχειρηματικότητα και ειδικότερα η ηθική επιχειρηματικότητα δημιουργεί απασχόληση, ανοίγει θέσεις εργασίας και επιστρέφει μέρισμα στην κοινωνία» σημειώνει, τονίζοντας ότι υπάρχει ανταπόκριση στο έργο που επιτελούν οι μέντορες, να δημιουργήσουν καλούς πολίτες για το αύριο.

Ο κ. Περλεπές θεωρεί ότι η εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική ανάπτυξη και χαρακτηρίζει το πρόγραμμα εργαστήριο προβληματισμού, στο οποίο τα παιδιά δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. «Η ανάπτυξη από κει, από αυτά τα παιδιά θα ξεκινήσει… Είναι απίστευτο το πόσο απορροφημένα είναι, πώς προσηλώνονται… Δεν μιλούν μεταξύ τους, όπως ενδεχομένως κάνουν σε κάποια μαθήματα», αναφέρει μεταξύ άλλων.

Καλύτερες προοπτικές στην αγορά εργασίας

Ο κ. Πέτρος Πατρώνης, Citibank Assistant Vice President Global Shipping & Logistics Corporate Banking, συνεργάζεται με το 2ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών για την εικονική επιχείρηση «Counting Sheep», που επικεντρώνεται στην παραγωγή και προώθηση προϊόντων που βοηθούν στη χαλάρωση, στην ηρεμία και παράλληλα έχουν ως αποτέλεσμα τη βελτίωση του ύπνου.

Ο κ. Πατρώνης αναφέρει στη «N» ότι «οι μαθητές προβληματίζονται δημιουργικά για τους στόχους που έχουν θέσει σε μια σειρά από τομείς, από το marketing και τη χρηματοδότηση, μέχρι τα νέα προϊόντα και το sponsorship… Υπάρχει Δ.Σ. που έχει χωρίσει την ομάδα σε τμήματα με διακεκριμένες αρμοδιότητες και όλοι συνεργάζονται για κοινούς στόχους».

Σύμφωνα με τον κ. Πατρώνη, δεδομένου ότι στις μέρες μας το Internet είναι διαθέσιμο σε όλους, τα παιδιά είναι ενημερωμένα για την οικονομική κατάσταση στη χώρα και μέσω του προγράμματος αποκτούν πολύτιμη εμπειρία ώστε όταν βγουν στην αγορά να έχουν καλύτερες προοπτικές καριέρας και περισσότερες πιθανότητες να στήσουν μια βιώσιμη startup.

Τι δείχνουν τα στατιστικά

Εν κατακλείδι, το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη των επιχειρήσεων, όπως σημειώνει στη «N» η πρόεδρος του ΣΕΝ/JA Greece, Λίτσα Παναγιωτοπούλου. Μέγας χορηγός του είναι η ασφαλιστική εταιρεία MetLife, κύριοι χορηγοί οι: Citi, Εθνική Τράπεζα,ΕΤΕ+0,66% General Mills, Accenture, SAP και μέλη άλλες 60 μεγάλες επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με την κ. Παναγιωτοπούλου, από τα ιδρυτικά μέλη του JA Greece, το πρόγραμμα έχει δημιουργήσει κουλτούρα επιχειρηματικότητας στα σχολεία. Είναι ενδεικτικό επίσης ότι πάνω από 6 στα 10 παιδιά (62%) που αποφοιτούν φθάνουν σε διευθυντικές θέσεις, ενώ το πρόγραμμα αυξάνει την αυτοπεποίθηση των παιδιών κατά 40% και τους δίνει 143% περισσότερες πιθανότητες να γίνουν επιχειρηματίες.

Η αξία του εθελοντισμού

Η κ. Γωγώ Δημητροπούλου, επικεφαλής ΕΚΕ και Σχέσεων με τοπικές κοινωνίες Ν. Ελλάδος, ΕΛΠΕ Α.Ε., Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ασπροπύργου, συνεργάζεται με το 1ο ΕΠΑΛ Ασπροπύργου για την εικονική επιχείρηση «ΟΜΗΡΟΣ - Κλείνω το μάτι στον πολιτισμό», που έχει ως αντικείμενο την κατασκευή προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών για την πρόσβαση των ατόμων χωρίς όραση σε μουσεία, κέντρα πολιτισμού κ.ά.

Όπως αναφέρει στη «N», ο εθελοντισμός και η επιχειρηματικότητα έχουν κοινά χαρακτηριστικά το πάθος, τη δημιουργία, τη συνεργασία.

«Μέσα από το καινοτόμο πρόγραμμα της εικονικής επιχείρησης ο συνδυασμός αυτός χτίζεται από τις μικρές ηλικίες και έχει χρόνο να ωριμάσει και να αποδώσει καρπούς. Τα ΕΛΠΕ στηρίζουν για πολλά χρόνια το θεσμό ΣΕΝ-JA ενθαρρύνοντας τη νέα γενιά και την επιχειρηματικότητα, ενώ τα πιο έμπειρα στελέχη εμπνέουν τα νεότερα. Η εμπειρία μου για δεύτερη χρονιά είναι συγκλονιστική και είμαι σίγουρη ότι το ΕΠΑΛ Ασπροπύργου “κλείνοντας το μάτι στον πολιτισμό” θα ανοίξει τους ορίζοντες πολλών νέων ανθρώπων».

Tης Σοφίας Εμμανουήλ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου