Δευτέρα, 17 Ιουλίου 2017

Η Κίνα σχεδιάζει επιβολή ελέγχων στα online παιχνίδια

Της Yue Wang

Η Tencent Holdings, η πιο επιτυχημένη κινεζική εταιρεία στον τομέα των παιχνιδιών και των κοινωνικών μέσων, βρίσκεται σε δεινή θέση μετά την κριτική που δέχθηκε από την κυβέρνηση, η οποία την κατηγόρησε ότι τα παιχνίδια της προκαλούν εθισμό στους ανήλικους.

Η κρατική εφημερίδα People’s Daily εστίασε τα βέλη της στο πολυεπιτυχημένο παιχνίδι για κινητά τηλέφωνα, Honor of Kings, χαρακτηρίζοντας το ως "δηλητηριώδη", συμπληρώνοντας ότι διαχέει "αρνητική ενέργεια" στους νέους. 

Παρά το γεγονός ότι η Tencent αντέδρασε ταχύτατα, παρουσιάζοντας μια σειρά από μέτρα που περιόριζαν τον χρόνο του παιχνιδιού για τα παιδιά ηλικίας ως 12 ετών, σε μια ώρα ανά ημέρα, αυτό ίσως να μην είναι αρκετό. Και αυτό, γιατί το Πεκίνο ετοιμάζεται να νομοθετήσει κανόνες για την βιομηχανία του online gaming (αξίας 28 δισ. δολαρίων), που δεν θα επηρεάσουν μόνο την Tencent, αλλά όλες τις εταιρείες που εποφθαλμιούν ένα κομμάτι από αυτή την πίτα της αγοράς παιχνιδιών. 

Μόλις αυτή την εβδομάδα η People’s Daily και το επίσημο κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων, Xinhua, κάλεσαν τους δημιουργούς παιχνιδιών, να σχεδιάσουν άλλα με καλύτερο περιεχόμενο, ενσωματώνοντας ασφαλιστικές δικλίδες κατά του εθισμού. Μάλιστα το Xinhua κατηγόρησε την Tencent ότι μέσω των παιχνιδιών της διαστρεβλώνει την κινεζική ιστορία, ότι δεν έχει αναπτύξει ισχυρούς μηχανισμούς για την αποτροπή εθισμών, ενώ τέλος κάλεσε τις ρυθμιστικές αρχές να καταπιαστούν με αυστηρότητα με αυτά τα ζητήματα.

"Το φαινόμενο Honor of Kings, αναδεικνύει τα προβλήματα της ταχύτατα αναπτυσσόμενης, αλλά χωρίς κανόνες, βιομηχανίας παιχνιδιών", έγραψε το Xinhua. "Τα αρμόδια κυβερνητικά κλιμάκια δεν θα πρέπει μόνο να βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτού του τομέα, αλλά να πάρουν και το μαστίγιο για να επιβάλουν την τάξη", συνέχισε το κινεζικό πρακτορείο.

Ένα επείγον κοινωνικό πρόβλημα

Για το Πεκίνο, παιχνίδια όπως το Honor of Kings, αποτελούν ένα επείγον κοινωνικό πρόβλημα. Το κινεζικό internet βρίθει από αναφορές για μαθητές δημοτικών σχολείων, οι οποίοι έκλεψαν χρήματα από τους γονείς τους για να παίξουν Honor of Kings online. Και ενώ το παιχνίδι κατεβαίνει δωρεάν, σε κάποια στάδια του απαιτεί χρήματα. Είναι το παιχνίδι για κινητά τηλέφωνα με τα μεγαλύτερα έσοδα σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο έχει 200 εκατ. παίκτες από τότε που παρουσιάστηκε το 2015. Μόνο για πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, τα έσοδα από το παιχνίδι αποτέλεσαν το 40% των εσόδων της Tencent, στο σύνολο των εσόδων της από παιχνίδια για κινητά τηλέφωνα, αναφέρει ανάλυση της HSBC.

Μια συγκεκριμένη αναφορά ήταν αυτή που τράβηξε την προσοχή των ρυθμιστικών αρχών. Σύμφωνα με την People’s Daily, το Hangzhou ένα 13χρονο αγόρι πήδηξε στο κενό από ένα κτήριο, όταν ο πατέρας του προσπάθησε να το σταματήσει από το παιχνίδι. Το παιδί έσπασε και τα δύο πόδια του, καθώς νόμιζε ότι θα μπορούσε να πετάξει, όπως οι ήρωες του Honor of Kings, ανέφερε ο πατέρας του στην εφημερίδα.

Τέτοια περιστατικά επιβαρύνουν την ήδη αρνητική άποψη των ρυθμιστικών αρχών για τα online παιχνίδια. Το 2008 η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα στον πλανήτη που χαρακτήρισε τον εθισμό στα παιχνίδια "κλινική διαταραχή", με αποτέλεσμα γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδρύματα στιλ στρατοπέδου για να λάβουν θεραπεία και να απεξαρτηθούν. Το 2010 ο Κινέζος υπουργός Πολιτισμού παρουσίασε τον πρώτο νόμο της χώρας κατά του εθισμού. Το επόμενο έτος πολλές κρατικές υπηρεσίες απαίτησαν από όλες τις εμπλεκόμενες εταιρίες να εγγράψουν τα παιχνίδια τους σε ένα σχετικό μητρώο. 

"Οι κανόνες στην Κίνα για τα online παιχνίδια, σίγουρα θα γίνουν πολύ πιο αυστηροί", αναφέρει ο Zhu Wei, του Κινεζικού Πανεπιστημίου Πολιτικών Επιστημών και Νομικών του Πεκίνου. "Ασκώντας κριτική στο Honor of Kings το Πεκίνο θέλει όλες οι εταιρείες παιχνιδιών να αναλάβουν το κόστος για τον κοινωνικό αντίκτυπο που πιθανώς προκαλούν".

Ισχνή η επιβολή των περιορισμών

Παρά την έντονη ρητορική, οι μηχανισμοί της κυβέρνησης δεν έχουν καταφέρει να επιβάλουν με επιτυχία τους περιορισμούς, αναφέρει ο Charlie Dai, αναλυτής της 86 Research με έδρα τη Σαγκάη. Οι ανήλικοι παίκτες μπορούν με ευκολία να υποδυθούν online τους ενήλικες με την οικειοποίηση άλλων ταυτοτήτων και να παρακάμψουν τους περιορισμούς. Στο διαδικτυακό παζάρι Taobao της Alibaba, υπάρχουν πολλοί που παρακάμπτουν τα εμπόδια για τους ανήλικους που θέλουν να παίξουν Honor of Kings, για ένα αντίτιμο που φτάνει από 10 ως 80 γουάν (1,5 με 12 δολάρια).

Στο μέλλον οι αρχές θα θέσουν ένα αυστηρότερο πλαίσιο για εξακρίβωση των στοιχείων των παικτών σε πραγματικό χρόνο, θεωρούν οι αναλυτές. Πιθανώς να ζητηθεί από τις εταιρείες να αναπτύξουν τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου, για να γίνεται άμεση σύγκριση με τα στοιχεία που έχει δηλώσει ο παίκτης και να γίνεται άμεση ταυτοποίηση του. Αν αυτό το σενάριο προκριθεί, τα λειτουργικά κόστη της Tencent θα αυξηθούν 20% με 30% για τους παίκτες του Honor of Kings οι οποίοι είναι μικρότεροι των 18 ετών, αναφέρει ο Dai.

Εναλλακτικά, στα μελλοντικά μέτρα θα μπορεί να συμπεριληφθεί ένα σύστημα παρακολούθησης, με το οποίο οι γονείς να μπορούν να διακόπτουν τα παιχνίδια των παιδιών τους. Οι αρχές θα μπορούσαν ακόμα και να θέσουν ένα πλαφόν στις εταιρείες για τον αριθμό των πωλήσεων παιχνιδιών που θα κάνουν σε ανήλικους παίκτες, αναφέρει ο αναλυτής αγορών, Cui Chenyu. 

Στην Ασία υπάρχει παρελθόν στην επιβολή ανάλογων μέτρων. Στη Νότια Κορέα οι έφηβοι κάτω των 16 ετών αποβάλλονται αυτόματα από τα online παιχνίδια μετά τα μεσάνυχτα. Το 2013 η χώρα έφτασε κοντά στο να περάσει έναν νόμο που θα αντιμετώπιζε τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως τα ναρκωτικά και τον τζόγο. Τελικά, η εξαγγελία έμεινε στα χαρτιά αν και υπήρξε έντονη διαμάχη ανάμεσα στους υποστηρικτές των παιχνιδιών και τους πολέμιους τους. Πάντως το επόμενο έτος, η κυβέρνηση πέρασε ρυθμίσεις με τις οποίες τέθηκαν χρονικοί περιορισμοί, καθώς και στο ύψος των χρημάτων, που θα μπορούσε να δαπανήσει κάποιος στον ηλεκτρονικό τζόγο, όπως για παράδειγμα στο online πόκερ. 

Στο δυτικό κόσμο δεν υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί, παρότι από μια έρευνα του 2009 έγινε γνωστό ότι στις ΗΠΑ ένα στα 10 παιδιά που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι εθισμένο σε αυτά. Πάντως η Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση δήλωσε ότι θα χρειαστούν περισσότερες κλινικές μελέτες για να κατατάξει τις διαδικτυακές διαταραχές παιχνιδιών στη λίστα της με τις υπόλοιπες ψυχικές διαταραχές 

Σύμφωνα με τον Zhu, αυτό που χρειάζεται η Κίνα είναι ένα σύστημα διαβάθμισης, που να δείχνει ποια παιχνίδια είναι κατάλληλα για κάθε ηλικία και παράλληλα να προειδοποιεί για αυτά που είναι ακατάλληλα για τα παιδιά. 

"Οι μεγάλες εταιρείες όπως η Tencent πρέπει να το δημιουργήσουν", αναφέρει ο Zhu "και η κυβέρνηση να το επιβάλει σε όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες".

Πηγή: capital

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου