Νέα σελίδα φαίνεται να γυρίζει ένα κομβικής σημασίας κομμάτι της ελληνικής εκπαίδευσης. Μετά περίπου τέσσερις δεκαετίες, αρχίζει η αξιολόγηση στα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ). Παρότι οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αντιδρούν στη διαδικασία που ορίζει ο νόμος, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών στα ΠΠΣ έχουν καταθέσει φάκελο για την αξιολόγησή τους. Ομως, το μεταρρυθμιστικό εγχείρημα, τις βάσεις του οποίου έθεσε ο νόμος 3966 του 2011, σε άλλα σημεία καθυστερεί. Ενδεικτικά, δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία διενέργειας εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα-Πειραματικά Λύκεια. Για το θέμα γονείς ζητούν οι απόφοιτοι Πρότυπων-Πειραματικών Γυμνασίων να εισαχθούν αυτόματα, και χωρίς εξετάσεις, στα αντίστοιχα Λύκεια. Κάτι που αντιβαίνει στη βασική αρχή της αριστείας των σχολείων αυτών. «Θέλουν τα παιδιά τους να έχουν το ελευθέρας σε ένα σχολείο αριστείας» λένε όσοι ζητούν από το υπ. Παιδείας να προχωρήσει τη διαδικασία.
Ειδικότερα, με βάση το νέο καθεστώς, στα ΠΠΣ ακολουθούν το προβλεπόμενο για όλα τα σχολεία πρόγραμμα σπουδών. Ομως, έχουν μεγαλύτερη ελευθερία σε ζητήματα του προγράμματος. Ετσι, μπορούν, μεταξύ των άλλων, να εμπλουτίζουν το πρόγραμμα, να δοκιμάζουν τη χρήση καινοτόμου εκπαιδευτικού υλικού, να εφαρμόζουν εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, να οργανώνουν ομίλους εκτός διδακτικού προγράμματος, που ικανοποιούν τα ενδιαφέροντα των μαθητών σε γνωστικούς τομείς (π.χ. μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, λογοτεχνία) και σε άλλα πεδία (τέχνες, αθλητισμός). Κάθε σχολείο μπορεί, επίσης, να αυξήσει τις διδακτικές ώρες για τους ενδιαφερόμενους μαθητές με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων.
Βασικό στοιχείο της ιδέας της αριστείας, που οφείλουν να υπηρετούν τα ΠΠΣ, είναι η αξιολόγηση και το υψηλό επίπεδο μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία. Ως προς το πρώτο και παρά τη μεγάλη καθυστέρηση (η διαδικασία έπρεπε να ξεκινήσει το 2011-12) από τις επόμενες ημέρες αρχίζει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με τους σχολικούς συμβούλους να αναλαμβάνουν δράση.
670 από τους 800
Ηδη 670 εκπαιδευτικοί έχουν καταθέσει φάκελο για την αξιολόγησή τους από τους 800 που έχουν δικαίωμα να αξιολογηθούν. Στα ΠΠΣ συνολικά υπηρετούν 1.135 εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί των ΠΠΣ θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο, ενώ η θητεία τους είναι πενταετής. Θα αξιολογούνται τα ακαδημαϊκά προσόντα (πτυχία), η προϋπηρεσία, η επιμόρφωσή τους, η διδασκαλία τους στο πανεπιστήμιο, η παρουσία τους στην τάξη και η συνέντευξη. Την ίδια στιγμή πάντως, διδάσκοντες ανέφεραν στην «Κ» ότι δεν έχει προχωρήσει η διοικητική υποστήριξη των ΠΠΣ και έτσι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε νέα προγράμματα, όπως είναι οι όμιλοι μαθητών στους οποίους μετέχουν και μαθητές από δημόσια σχολεία της περιοχής.
Από την άλλη, το καθεστώς για την επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στα ΠΠΣ δεν έχει αλλάξει ακόμη. Ο νέος νόμος ορίζει ότι οι μαθητές των Πρότυπων-Πειραματικών Δημοτικών θα επιλέγονται με κλήρωση. Οταν το Δημοτικό είναι συνδεδεμένο με Πρότυπο-Πειραματικό Γυμνάσιο, οι απόφοιτοι Δημοτικού μπορούν να συνεχίζουν στο Γυμνάσιο με βάση προϋποθέσεις που θα ορίζονται από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΕΣ) του σχολείου και θα εγκρίνονται από τη Διοικούσα Επιτροπή ΠΠΣ. Επίσης, μπορεί το Γυμνάσιο να δεχθεί και επιπλέον μαθητές (κατά 50% σε σχέση με τον αριθμό των φοιτούντων στο συνδεδεμένο Δημοτικό) με όρους που θέτει το ΕΕΣ. Η εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα-Πειραματικά Λύκεια θα γίνεται κατόπιν εξετάσεων και τεστ δεξιοτήτων.
Ομως, ακόμη εκκρεμεί η υπουργική απόφαση που θα ορίζει τις εξετάσεις-προϋποθέσεις για την επιλογή των μαθητών σε Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου. Ετσι η βασική αρχή της αριστείας και η αξιοποίηση μαθητών με υψηλές αποδόσεις και στόχους απουσιάζουν από τα ΠΠΣ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι γονείς μαθητών Γυμνασίου πιέζουν να μην γίνουν ούτε φέτος εξετάσεις για το Λύκειο. Και όσο το ζήτημα δεν λύνεται, τόσο μειώνονται τα περιθώρια χρόνου να οργανωθεί σοβαρά το σύστημα των εξετάσεων-τεστ δεξιοτήτων (π.χ. Τράπεζα Θεμάτων), που είναι καθορισμένες να γίνονται κάθε Ιούνιο.
Ειδικότερα, με βάση το νέο καθεστώς, στα ΠΠΣ ακολουθούν το προβλεπόμενο για όλα τα σχολεία πρόγραμμα σπουδών. Ομως, έχουν μεγαλύτερη ελευθερία σε ζητήματα του προγράμματος. Ετσι, μπορούν, μεταξύ των άλλων, να εμπλουτίζουν το πρόγραμμα, να δοκιμάζουν τη χρήση καινοτόμου εκπαιδευτικού υλικού, να εφαρμόζουν εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, να οργανώνουν ομίλους εκτός διδακτικού προγράμματος, που ικανοποιούν τα ενδιαφέροντα των μαθητών σε γνωστικούς τομείς (π.χ. μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, λογοτεχνία) και σε άλλα πεδία (τέχνες, αθλητισμός). Κάθε σχολείο μπορεί, επίσης, να αυξήσει τις διδακτικές ώρες για τους ενδιαφερόμενους μαθητές με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων.
Βασικό στοιχείο της ιδέας της αριστείας, που οφείλουν να υπηρετούν τα ΠΠΣ, είναι η αξιολόγηση και το υψηλό επίπεδο μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία. Ως προς το πρώτο και παρά τη μεγάλη καθυστέρηση (η διαδικασία έπρεπε να ξεκινήσει το 2011-12) από τις επόμενες ημέρες αρχίζει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με τους σχολικούς συμβούλους να αναλαμβάνουν δράση.
670 από τους 800
Ηδη 670 εκπαιδευτικοί έχουν καταθέσει φάκελο για την αξιολόγησή τους από τους 800 που έχουν δικαίωμα να αξιολογηθούν. Στα ΠΠΣ συνολικά υπηρετούν 1.135 εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί των ΠΠΣ θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο, ενώ η θητεία τους είναι πενταετής. Θα αξιολογούνται τα ακαδημαϊκά προσόντα (πτυχία), η προϋπηρεσία, η επιμόρφωσή τους, η διδασκαλία τους στο πανεπιστήμιο, η παρουσία τους στην τάξη και η συνέντευξη. Την ίδια στιγμή πάντως, διδάσκοντες ανέφεραν στην «Κ» ότι δεν έχει προχωρήσει η διοικητική υποστήριξη των ΠΠΣ και έτσι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε νέα προγράμματα, όπως είναι οι όμιλοι μαθητών στους οποίους μετέχουν και μαθητές από δημόσια σχολεία της περιοχής.
Από την άλλη, το καθεστώς για την επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στα ΠΠΣ δεν έχει αλλάξει ακόμη. Ο νέος νόμος ορίζει ότι οι μαθητές των Πρότυπων-Πειραματικών Δημοτικών θα επιλέγονται με κλήρωση. Οταν το Δημοτικό είναι συνδεδεμένο με Πρότυπο-Πειραματικό Γυμνάσιο, οι απόφοιτοι Δημοτικού μπορούν να συνεχίζουν στο Γυμνάσιο με βάση προϋποθέσεις που θα ορίζονται από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΕΣ) του σχολείου και θα εγκρίνονται από τη Διοικούσα Επιτροπή ΠΠΣ. Επίσης, μπορεί το Γυμνάσιο να δεχθεί και επιπλέον μαθητές (κατά 50% σε σχέση με τον αριθμό των φοιτούντων στο συνδεδεμένο Δημοτικό) με όρους που θέτει το ΕΕΣ. Η εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα-Πειραματικά Λύκεια θα γίνεται κατόπιν εξετάσεων και τεστ δεξιοτήτων.
Ομως, ακόμη εκκρεμεί η υπουργική απόφαση που θα ορίζει τις εξετάσεις-προϋποθέσεις για την επιλογή των μαθητών σε Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου. Ετσι η βασική αρχή της αριστείας και η αξιοποίηση μαθητών με υψηλές αποδόσεις και στόχους απουσιάζουν από τα ΠΠΣ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι γονείς μαθητών Γυμνασίου πιέζουν να μην γίνουν ούτε φέτος εξετάσεις για το Λύκειο. Και όσο το ζήτημα δεν λύνεται, τόσο μειώνονται τα περιθώρια χρόνου να οργανωθεί σοβαρά το σύστημα των εξετάσεων-τεστ δεξιοτήτων (π.χ. Τράπεζα Θεμάτων), που είναι καθορισμένες να γίνονται κάθε Ιούνιο.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου