Σε έξαρση βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο τα περιστατικά που παραπέμπονται σε επαγγελματίες ψυχολόγους, σε σχέση με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, ευρέως γνωστού ως bullying. Γονείς, εκπαιδευτικοί και κυρίως μαθητές παρουσιάζονται ανήμποροι να διαχειριστούν τέτοια φαινόμενα με αποτέλεσμα να ζητούν τη βοήθεια των ειδικών.
Επιδιώκοντας την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και στη δημιουργία κώδικα αναγνώρισης, πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου, ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός «Hope for Children» - UNCRC Policy Center σε συνεργασία με την εκπαιδευτική ψυχολόγο Δρα. Μόνικα Σιακού (συντονίστρια του έργου) έχουν αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εκστρατείας «Beat Bullying».
Το πρωτοποριακό της εκστρατείας «Beat Bullying» εναπόκειται στο γεγονός ότι η ψυχο-εκπαίδευση/ενημέρωση των παιδιών εντός του σχολικού χώρου θα γίνεται από συνομήλικους (peers). Τα παιδιά τα οποία θα επιλέγονται και θα εκπαιδεύονται από ειδικούς επαγγελματίες για να λειτουργούν ως πρεσβευτές εναντίον του σχολικού εκφοβισμού στα σχολεία, θα επιλέγονται βάσει τριών χαρακτηριστικών: α) αναγνωρισιμότητα, β) ικανότητα και γ) δημοτικότητα από συνομήλικους τους. Η ιδέα αυτή βασίζεται πάνω στη φιλοσοφία ότι κάποια μηνύματα μεταδίδονται στα παιδιά καλύτερα όταν προέρχονται από συνομήλικους ή αλλά νεαρά άτομα.
Όπως επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής του «Hope for Children» UNCRC Policy Center, κ. Joseph Varughese ότι: «Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δύσκολα μπορεί να οριστεί αφού εκδηλώνεται με διάφορες μορφές. Οι εκδηλώσεις αυτές μπορούν να πάρουν τη μορφή της σωματικής βίας, απειλών ή και τρομοκρατίας, και εκφράζονται με διάφορα πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία και διάδοση φημών. Ο σχολικός εκφοβισμός περιλαμβάνει επίσης και τον εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές δραστηριότητες, κλοπές ή ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού που βιώνει εκφοβισμό ή ακόμα και τη σεξουαλική παρενόχληση. Τα τελευταία χρόνια στη βιβλιογραφία του bullying προστέθηκε και άλλη μια κατηγορία, αυτή του Ηλεκτρονικού Εκφοβισμού (cyberbullying). Το cyberbullying αφορά στον εκφοβισμό που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών, όπως τα κινητά και οι υπολογιστές.»
Ο κ. Varughese ανέφερε επίσης πως «αυτό που διαχωρίζει το σχολικό εκφοβισμό από το απλό πείραγμα, είναι η ένταση, η διάρκεια και η επανάληψη μιας κατάστασης και κυρίως η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Με αλλά λόγια, στον σχολικό εκφοβισμό το παιδί “θύτης”, δηλαδή το παιδί που εκφοβίζει, υπερέχει σωματικά από το παιδί που εκφοβίζεται δηλαδή το παιδί “θύμα” ή το παιδί “στόχο”. Αντιθέτως, όταν για παράδειγμα δυο παιδιά της ιδίας ισχύος έχουν «πιαστεί στα χέρια», αυτό το περιστατικό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως σχολικός εκφοβισμός.»
Οι επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού είναι ποικίλες και αφορούν στα παιδιά που θυματοποιούνται, αλλά και τα παιδιά θύτες καθώς επίσης και τα παιδιά παρατηρητές. Η τελευταία κατηγορία αναφέρεται στους μαθητές οι οποίοι παραμένουν αμέτοχοι χωρίς να υποστηρίζουν ή να προστατεύουν μία από τις δύο πλευρές. Συνήθως αισθάνονται άβολα και αναποφάσιστοι σχετικά με το ποιος είναι ο υπεύθυνος ή αν το θύμα άξιζε της συγκεκριμένης αντιμετώπισης ή όχι. Σε πολλές περιπτώσεις οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι ακραίες, γιατί η βία δεν μπορεί να περιοριστεί, ούτε να ελεγχθεί και επομένως μπορεί να οδηγήσει σε τραγικά αποτελέσματα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η εκστρατεία «Beat Bullying» είναι καθοριστικής σημασίας και αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία της είναι η στήριξη και η βοήθεια όλων των εμπλεκομένων και της κοινωνίας γενικότερα.
Αξίζει να σημειωθεί πως με πρωτοβουλία του οργανισμού «Hope for Children» – UNCRC Policy Center, η πολυτάλαντη κύπρια τραγουδίστρια Ήβη Αδάμου διορίστηκε ως «νεαρή Πρέσβειρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού». Η Ήβη, μέσω της αναγνωρισιμότητας της και ιδιαίτερα από τα παιδιά, είναι σε θέση – με την ιδιότητα της νεαρής Πρέσβειρας – να προωθήσει υγιείς συμπεριφορές και αρχές μεταξύ των παιδιών, δίνοντας έμφαση στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των παιδιών στη λήψη αποφάσεων.
Επιδιώκοντας την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και στη δημιουργία κώδικα αναγνώρισης, πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου, ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός «Hope for Children» - UNCRC Policy Center σε συνεργασία με την εκπαιδευτική ψυχολόγο Δρα. Μόνικα Σιακού (συντονίστρια του έργου) έχουν αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εκστρατείας «Beat Bullying».
Το πρωτοποριακό της εκστρατείας «Beat Bullying» εναπόκειται στο γεγονός ότι η ψυχο-εκπαίδευση/ενημέρωση των παιδιών εντός του σχολικού χώρου θα γίνεται από συνομήλικους (peers). Τα παιδιά τα οποία θα επιλέγονται και θα εκπαιδεύονται από ειδικούς επαγγελματίες για να λειτουργούν ως πρεσβευτές εναντίον του σχολικού εκφοβισμού στα σχολεία, θα επιλέγονται βάσει τριών χαρακτηριστικών: α) αναγνωρισιμότητα, β) ικανότητα και γ) δημοτικότητα από συνομήλικους τους. Η ιδέα αυτή βασίζεται πάνω στη φιλοσοφία ότι κάποια μηνύματα μεταδίδονται στα παιδιά καλύτερα όταν προέρχονται από συνομήλικους ή αλλά νεαρά άτομα.
Όπως επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής του «Hope for Children» UNCRC Policy Center, κ. Joseph Varughese ότι: «Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δύσκολα μπορεί να οριστεί αφού εκδηλώνεται με διάφορες μορφές. Οι εκδηλώσεις αυτές μπορούν να πάρουν τη μορφή της σωματικής βίας, απειλών ή και τρομοκρατίας, και εκφράζονται με διάφορα πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία και διάδοση φημών. Ο σχολικός εκφοβισμός περιλαμβάνει επίσης και τον εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές δραστηριότητες, κλοπές ή ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού που βιώνει εκφοβισμό ή ακόμα και τη σεξουαλική παρενόχληση. Τα τελευταία χρόνια στη βιβλιογραφία του bullying προστέθηκε και άλλη μια κατηγορία, αυτή του Ηλεκτρονικού Εκφοβισμού (cyberbullying). Το cyberbullying αφορά στον εκφοβισμό που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών, όπως τα κινητά και οι υπολογιστές.»
Ο κ. Varughese ανέφερε επίσης πως «αυτό που διαχωρίζει το σχολικό εκφοβισμό από το απλό πείραγμα, είναι η ένταση, η διάρκεια και η επανάληψη μιας κατάστασης και κυρίως η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Με αλλά λόγια, στον σχολικό εκφοβισμό το παιδί “θύτης”, δηλαδή το παιδί που εκφοβίζει, υπερέχει σωματικά από το παιδί που εκφοβίζεται δηλαδή το παιδί “θύμα” ή το παιδί “στόχο”. Αντιθέτως, όταν για παράδειγμα δυο παιδιά της ιδίας ισχύος έχουν «πιαστεί στα χέρια», αυτό το περιστατικό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως σχολικός εκφοβισμός.»
Οι επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού είναι ποικίλες και αφορούν στα παιδιά που θυματοποιούνται, αλλά και τα παιδιά θύτες καθώς επίσης και τα παιδιά παρατηρητές. Η τελευταία κατηγορία αναφέρεται στους μαθητές οι οποίοι παραμένουν αμέτοχοι χωρίς να υποστηρίζουν ή να προστατεύουν μία από τις δύο πλευρές. Συνήθως αισθάνονται άβολα και αναποφάσιστοι σχετικά με το ποιος είναι ο υπεύθυνος ή αν το θύμα άξιζε της συγκεκριμένης αντιμετώπισης ή όχι. Σε πολλές περιπτώσεις οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι ακραίες, γιατί η βία δεν μπορεί να περιοριστεί, ούτε να ελεγχθεί και επομένως μπορεί να οδηγήσει σε τραγικά αποτελέσματα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η εκστρατεία «Beat Bullying» είναι καθοριστικής σημασίας και αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία της είναι η στήριξη και η βοήθεια όλων των εμπλεκομένων και της κοινωνίας γενικότερα.
Αξίζει να σημειωθεί πως με πρωτοβουλία του οργανισμού «Hope for Children» – UNCRC Policy Center, η πολυτάλαντη κύπρια τραγουδίστρια Ήβη Αδάμου διορίστηκε ως «νεαρή Πρέσβειρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού». Η Ήβη, μέσω της αναγνωρισιμότητας της και ιδιαίτερα από τα παιδιά, είναι σε θέση – με την ιδιότητα της νεαρής Πρέσβειρας – να προωθήσει υγιείς συμπεριφορές και αρχές μεταξύ των παιδιών, δίνοντας έμφαση στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των παιδιών στη λήψη αποφάσεων.
Πηγή: sigmalive
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου