Τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους, καθώς και τα μηχανάκια που καταλαμβάνουν κάθε ελεύθερη σπιθαμή, ολοκληρώνουν το παζλ. Η νοοτροπία των οδηγών είναι γνωστή και κατακριτέα, καθώς σταθμεύουν όπου τους βολεύει, αφού σπάνια έχουν κυρώσεις.
Οπως αναφέρει ο υπεύθυνος Θεσσαλονίκης του Δικτύου «Επιβάτης», Θανάσης Σκορδάς, «η Θεσσαλονίκη παραμένει από τις λιγότερο φιλικές για τους πεζούς πόλη σε όλη την Ευρώπη. Ειδικότερα για τα εμποδιζόμενα άτομα, η κατάσταση είναι απελπιστική: ΙΧ, δίκυκλα, τραπεζοκαθίσματα, διαφημιστικές πινακίδες κ.ά. έχουν καταλάβει τον ούτως ή άλλως ελάχιστο εναπομείναντα διαθέσιμο χώρο για τους πεζούς. Η βόλτα για έναν τυφλό συμπολίτη μας, κάποιον με αναπηρικό αμαξίδιο ή για μία μητέρα με καρότσι έχει τα εφιαλτικά χαρακτηριστικά ενός «γολγοθά», που βρίθει κινδύνων και αξεπέραστων δυσκολιών. Και, αν κάποιος θεωρεί πως τα εμποδιζόμενα άτομα αποτελούν ισχνή μειονότητα, πλανάται πλάνην οικτράν».
Ο κ. Σκορδάς επικαλείται στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος: «Τα εμποδιζόμενα άτομα προσεγγίζουν το 50% του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Αναλυτικά, πρόκειται για παιδιά 0 έως 4 ετών με τους συνοδούς τους, 11%, παιδιά 5 έως 9 ετών, 6,4%, ενήλικες 60 έως 74 ετών, 14%, ενήλικες 75 και άνω, 6%, έγκυοι, 1,5%, ανάπηροι, 9,3%».
Ο κ. Σκορδάς υπενθυμίζει ότι «πρόσφατα η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε από την Τροχαία και τη Δημοτική Αστυνομία να ξεκινήσουν αυστηρούς ελέγχους για όλους όσοι σταθμεύουν τα αυτοκίνητα και τα δίκυκλά τους πάνω σε πεζοδρόμια». Αφορμή στάθηκε η έγγραφη αναφορά στην Εισαγγελία του μέλους της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών, Φώτη Μπίμπαση: «Καθημερινά τίθενται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα, η ζωή και η αξιοπρέπεια των πεζών (πολύ περισσότερο ημών των ατόμων με αναπηρία), ενώ οι αρχές της πόλης αδυνατούν να θέσουν την κατάσταση υπό έλεγχο…», περιέγραφε ο κ. Μπίμπασης.
Υπάρχουν νόμοι
Οπως σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης, στη χώρα μας υπάρχουν νόμοι που προστατεύουν και τους πεζούς, αλλά και τους ανθρώπους με αναπηρίες. Το θέμα, φυσικά, είναι ότι δεν εφαρμόζονται. «Υπάρχει ΦΕΚ του Δεκεμβρίου του 2009, όπου η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ρυθμίζει μια σειρά από θέματα. Για παράδειγμα, όπως αναφέρεται, «οι κοινόχρηστοι χώροι εντός των πόλεων και οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών, όπως πλατείες, άλση, πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, εν γένει στάσεις και αποβάθρες μέσων μαζικής μεταφοράς διαμορφώνονται ή ανακατασκευάζονται, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται σε αυτούς η δυνατότητα πρόσβασης και ατόμων με αναπηρία». Σε άλλο σημείο επισημαίνεται ότι «σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών, επιβάλλεται ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, που χρησιμοποιείται για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών, με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,5 μ. (του κρασπέδου μη συνυπολογιζομένου) ελεύθερο από κάθε είδους σταθερό ή κινητό εμπόδιο. Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση, όπως σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός, απαγορεύεται να τοποθετείται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών».
Παραβιάσεις
«Αυτή η πόλη αντιμετωπίζει χιλιάδες προβλήματα, όμως το κάθε πρόβλημα είναι παραβίαση μιας συγκεκριμένης διάταξης. Πέρα από τη μεμψίμοιρη επίκληση του ότι όλα είναι στραβά, καλούμε κάθε πολίτη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που είναι μπροστά στην πόρτα του. Εμείς μπορούμε να του πούμε πώς. Η νομοθεσία υπάρχει, το κράτος λειτουργεί αλλά χρειάζεται σπρώξιμο από εμάς. Το πρόβλημα του κάθε πολίτη μπορεί να λυθεί αν ασχοληθεί μαζί του. Ως σωματείο, λοιπόν, καλούμε τους πολίτες να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, κάνοντας καταγγελίες. Εμείς μπορούμε να τους βοηθήσουμε, προσανατολίζοντάς τους πού να κάνουν την καταγγελία τους», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών.
Ποιος δίνει τις άδειες
Σχετικά με τα όσα φαίνονται ενδεικτικά στα στιγμιότυπα που απαθανάτισε ο φωτογραφικός φακός:
1) Η ΔΕΗ κατά το παρελθόν τοποθετούσε τις κολόνες κατά το δοκούν. Επειδή είναι επιχείρηση κοινής ωφελείας, κανείς δεν προέβαλλε αντίρρηση στο αίτημά της. Ωστόσο, δεν τοποθετεί πλέον νέες κολόνες και, όπου μπαίνει νέο δίκτυο, αυτό είναι υπόγειο.
2) Σχετικά με τις στάσεις των λεωφορείων, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ) είναι αυτό που τις χωροθετεί, αλλά έχει ευθύνη μόνο για τον ιστό. Τα στέγαστρα και τα παγκάκια τα τοποθετεί ο δήμος. Οταν μια στάση δημιουργεί προβλήματα προσπελασιμότητας, ο δήμος πρέπει να εισηγηθεί στο ΣΑΣΘ τη μεταφορά της.
3) Για τα περίπτερα, οι άδειες εκδίδονται από τη νομαρχία. Η χωροθέτηση, όμως, γίνεται από το δήμο. Ωστόσο, οι περισσότερες άδειες είναι παλιές και όταν υπάρχει πρόβλημα με ένα περίπτερο κατατίθεται εισήγηση (από αρμόδια επιτροπή) στο δημοτικό συμβούλιο για τη μεταφορά του. Θεωρητικά, αν το πεζοδρόμιο όπου βρίσκεται το περίπτερο είναι στενό και εμποδίζεται η διέλευση των πεζών, η επιτροπή κινείται αυτεπάγγελτα. Πάντως, υπάρχουν προδιαγραφές για την έκταση που θα πρέπει να καταλαμβάνουν τα περίπτερα και η Δημοτική Αστυνομία, αλλά και η διεύθυνση Προσόδων επιβάλλουν πρόστιμα στους παραβάτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου