Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Ακατάστατα παιδιά με ΔΕΠ/Υ: Βάλτε ένα τέλος στους καβγάδες για το συμμάζεμα.

Παιχνίδια, ρούχα και βιβλία πεταμένα σε όλο το σπίτι; Δωμάτια με ντουλάπες που απειλούν να καταβροχθίσουν όποιον τις ανοίξει και κατσαρίδες τρισευτυχισμένες στο χαλί μπροστά στην τηλεόραση; Καιρός να αρχίσουν τα παιδιά σας να συμμαζεύουν τα πράγματά τους! 

Το συμμάζεμα είναι σε πολλές οικογένειες μια πρόκληση. Ιδίως στις οικογένειες με ένα ή περισσότερα παιδιά με ΔΕΠ/ΔΕΠΥ, ακόμα και οι πιο απλές δουλειές μπορούν να γίνουν πηγή συνεχών εντάσεων και μεγάλων καβγάδων. Η δυσκολία των παιδιών με Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητα να ακολουθούν οδηγίες και η τάση τους να αφαιρούνται εύκολα, επηρεάζει αρνητικά τόσο το χρόνο που απαιτείται για να συμμαζέψουν/οργανώσουν κάτι, όσο και την ικανότητά τους τελικά να ολοκληρώσουν αυτό με το οποίο έχουν καταπιαστεί. 

Το on-line περιοδικό ADDITUDE ζήτησε από γονείς παιδιών και εφήβων με ΔΕΠ/Υ αναφέρουν τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν προκειμένου να πείσουν ακόμα και τα πιο ακατάστατα και ανοργάνωτα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού. 

Συμμάζεμα χωρίς καβγάδες και απειλές ! 

1) ΚΑΝΤΕ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ 

« Ο 15 χρονος γιος μου ακούει μουσική στο iPod του ενώ συμμαζεύει. Αυτό τον βοηθά να μένει συγκεντρωμένος, ειδικά όταν ακούει ήδη γνωστά τραγούδια που βρίσκονται αποθηκευμένα στις λίστες του (τα νέα τραγούδια του αποσπούν την προσοχή). Επίσης, του λέω (και του το υπενθυμμίζω κάθε εβδομάδα) τι πρέπει να κάνει. Του εξηγώ από την αρχή ότι αν δεν κάνει σωστά τις δουλειές του θα πρέπει να τις ξανακάνει σωστά από την αρχή. Αποφύγετε ένα πράγμα: ο άντρας μου δίνει μια λίστα με δουλειές και στην πορεία προσθέτει κι άλλες, γεγονός που αφαιρεί από το παιδί την χαρά ότι τελειώνει. Αφήστε το παιδί σας να κινείται όσο θέλει ενώ κάνει τις δουλειές του» - TiggersMom 

«Περιορίστε τους καβγάδες σχετικά με το συμμάζεμα δίνοντας στο παιδί σας τη δυνατότητα να επιλέξει ποιες δουλειές θέλει να κάνει και πώς θέλει να τις κάνει. Να είστε ευέλικτοι. Κάντε ένα συμβόλαιο. Αν το παιδί σας ανέλαβε να κάνει κάτι και δεν το κάνει (χωρίς να υπάρχει πραγματικός λόγος), περιορίστε του κάποιο προνόμιο – πχ μέχρι να κάνει αυτή τη δουλειά να μην μπορεί να βγει έξω ή να δει τηλεόραση)» - coachjulie 

2) ΕΞΗΓΗΣΤΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ 

«Μετά από πολλές διαφωνίες και καβγάδες με τα παιδιά, έγραψα σε ένα φύλλο χαρτί όλες τις δουλειές που κάνω εγώ στο σπίτι τις οποίες θα μπορούσαν να κάνουν εκείνα. Τους εξήγησα ότι αν βοηθούσαν θα είχα περισσότερο χρόνο στη διάθεσή μου για να τον περνάω ευχάριστα μαζί τους και ότι θα ήμουν λιγότερο κουρασμένη και επομένως και λιγότερο κακοδιάθετη ή νευρική. Τους ζήτησα να χωρίσουν τις δουλειές και τους εξήγησα ότι έχουν να τις κάνουν μόνο 2 φορές την εβδομάδα. Θα έπρεπε όμως να τις κάνουν σωστά. Όχι βιαστικά και τσαπατσούλικα. Τους εξήγησα ότι αν δεν τις κάνουν, τότε θα τους αναθέτω άλλη μια δουλειά, κάτι που δεν τα συμφέρει, αφού έτσι περιορίζεται ο πολύτιμος ελεύθερος χρόνος τους» - ronsmom 

«Η κόρη μου έχει κάποιες μέρες που δεν θέλει να κάνει τίποτα. Όταν τη ρωτάω γιατί δεν έκανε κάτι μου απαντάει οτι δεν της το είπα. Τώρα πια της το λέω πάντα πιο μπροστά, εξηγώντας τις ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη δουλειά αυτή προκειμένου να μπορέσει να βγει αργότερα έξω ή να πάει σε κάποιο πάρτυ» - jinx561 

«Όταν η 13χρονη κόρη μου δεν κάνει τις δουλειές που έχει αναλάβει να κάνει την Κυριακή, δεν μπορεί να πάει στο σπίτι των φίλων της και δεν παίρνει το χαρτζιλίκι της. Το ότι δεν έχει λεφτά σημαίνει ότι δεν μπορεί να πάει να διασκεδάσει με τους φίλους της. Πάντα της δίνω 3 προειδοποιήσεις μέσα σε μισή ώρα, υπενθυμίζοντάς της ότι δεν έχει κάνει όσα έχει αναλάβει. Αν αρχίσει να φωνάζει, την απειλώ ότι θα βγάλω την πόρτα από το δωμάτιό της, κάτι που την ενοχλεί πολύ και την κάνει να σταματήσει. Τις καθημερινές τής εξηγώ τις συνέπειές ενός ακατάστατου δωματίου ή μιας βρώμικης κουζίνας. Βρώμικα πιάτα που δεν μαζεύονται, σημαίνει ότι θα φάμε σε χάρτινα πιάτα. Βρώμικα ρούχα πεταμένα στο πάτωμα του δωματίου σημαίνει ότι δεν θα πλυθούν και ότι θα πρέπει να φοράει βρώμικα ρούχα. Ένα βρώμικο μπάνιο σημαίνει ότι θα γίνει ρεζίλι όταν θα έρθουν οι φίλοι της» - Anika 

3) ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΟΤΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΤΟΥΣ 

«Όταν η κόρη μου κάνει την δουλειά που έχει αναλάβει μόλις της το πω παίρνει 50 λεπτά. Γράφω τα χρήματα που κερδίζει σε έναν πίνακα στο ψυγείο. Αν πρέπει να της το ζητήσω πολλές φορές, τότε της αφαιρώ 50 λεπτά. Όταν της ζητάω ή της υπενθυμμίζω να κάνει μια δουλειά, της υπενθυμίζω και το θέμα των χρημάτων. Τα χρήματα δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή ως κίνητρο, αλλά μέχρι τώρα πιάνει. Βρείτε κάτι που αρέσει στο παιδί και φροντίστε ο μοναδικός τρόπος για να το αποκτήσει να περνάει μέσα από αυτές τις δουλειές. Η κόρη μου δεν παίρνει χαρτζιλίκι και αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να κερδίσει τα χρήματα που χρειάζεται» - Ksmommy. 

«Και τα δύο παιδιά μου έχουν μια λίστα με τις δουλειές που πρέπει να κάνουν την εβδομάδα. Κάθε δουλειά κοστολογείται με 1 ευρώ ή με 50 λεπτά. Όταν ολοκληρώνουν μια δουλειά, σβήνεται από τη λίστα και στο τέλος της εβδομάδας εισπράττουν το ποσό που συγκέντρωσαν. Διασκεδάζουν κερδίζοντας με αυτό τον τρόπο χρήματα. Έχουν, επίσης, την ευκαιρία να βγάλουν επιπλέον χρήματα, καθώς και «πρόστιμα» (αφαίρεση χρημάτων όταν δεν τηρούν τους κανόνες)» - michellesamson 

«Η κόρη μου κερδίζει το δικαίωμα να δει ταινία τρία βράδια μέσα σε μία εβδομάδα όταν κάνει τις δουλειές της χωρίς να της το υπενθυμίζουμε και χωρίς καβγάδες. Τα Σαββατοκύριακα έχει ελεύθερη την ημέρα. Δεν της δίνουμε πολύ χρόνο μπροστά στην τηλεόραση ή σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, για αυτό και οι βραδιές με ταινίες είναι σημαντικές για αυτή» - Dlw5ta6 

4) ΠΩΣ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΕΤΕ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ: ΘΕΜΑΤΑ ΜΝΗΜΗΣ 

«Όταν έχει κανείς παιδί ή έφηβο με ΔΕΠ/ΔΕΠΥ τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα, ανεξάρτητα από το αν θυμάται από μόνο του να τακτοποιεί τα πράγματά του ή αν χρειάζεται συνεχώς να του το υπενθυμίζουν. Αν δείτε ότι το παιδί σας δεν έχει συμμαζέψει κάτι, πάρτε το και πηγαίνετέ το στο δωμάτιό του, ζητώντας του να το μαζέψει. Ναι, μπορεί αυτό να είναι περισσότερη δουλειά από το να το μαζέψετε απλώς εσείς, αλλά του δείχνει ότι είναι ευθύνη του και σταδιακά θα το βοηθήσει να βελτιώσει την συμπεριφορά του στο συμμάζεμα (αν και όχι τόσο γρήγορα όσο θα θέλατε). Έχει όμως αποτέλεσμα. Πριν το καταλάβετε, το παιδί σας θα τελειώσει το σχολείο και θα πιάσει δουλειά. Θέλετε να περνάτε το χρόνο που θα έχετε μαζί στο σπίτι τιμωρώντας το επειδή δεν μαζεύει τα πράγματά του;» - Jillbb 

«Η πιο καλή λύση για να θυμάται ένα παιδί με ΔΕΠ/ΔΕΠΥ τις δουλειές που πρέπει να κάνει, πράγματα δηλαδή που εμείς κάνουμε αυτόματα, αλλά εκείνο ξεχνάει να κάνει, είναι να τις γράψουμε σε μια λίστα και να την τοποθετήσουμε κάπου που θα την βλέπει εύκολα και συχνά. Ο 15χρονος γιος μου ξεχνάει τις δουλειές που πρέπει να κάνει κάθε μέρα πχ να στρώσει το κρεβάτι του, να πλύνει τα δόντια του, να κάνει ντουζ κοκ. Έτσι, έκανα μια λίστα με αυτές τις δουλειές και τις κόλλησα στο ψυγείο. Όταν κάνει μια δουλειά, το σημειώνει και παίρνει 10 πόντους. Υπάρχουν 12 πράγματα που πρέπει να κάνει. Αν συγκεντρώνει 100 πόντους καθημερινά για τουλάχιστον 8 από τις 10 μέρες, τη δέκατη μέρα παίρνει δώρο ένα βιβλίο. Μέχρι τώρα, το σύστημα αυτό δουλεύει χωρίς να χρειάζεται να του υπενθυμίζω τίποτα. Αν και στην αρχή η απροθυμία του να κάνει τις δουλειές αυτές φαινόταν να είναι θέμα τεμπελιάς, κατάλαβα ότι ήταν θέμα διαφορετικού τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου του. Αν περιμένετε να αλλάξει αυτό το πράγμα, φοβάμαι ότι θα περιμένετε για πάντα» - dolphin70 

Απόδοση στα ελληνικά του άρθρου Help for Messy ADHD Children: End the Chore Wars, δημοσιευμένο στο ADDitude.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου