Κυριακή 14 Απριλίου 2019

Παιδιά youtubers: Τα υπέρ και τα κατά της έκθεσης στο διαδίκτυο

Πολλά λέγονται για την υπερβολική έκθεση των παιδιών στον διαδικτυακό κόσμο σήμερα, άλλα θετικά και άλλα αρνητικά. Τα παιδιά γεννήθηκαν και μεγαλώνουν σε έναν hi tech κόσμο, δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς ίντερνετ, χωρίς «έξυπνα» κινητά, χωρίς …κουμπάκια να πατάνε με τα μικρά τους δακτυλάκια…

Είτε μας αρέσει, είτε όχι, τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν πολύ διαφορετικά από ότι μεγαλώσαμε εμείς, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως είναι κακό. Άλλωστε, δεν λέμε πως ο ψυχικά υγιής άνθρωπος χρειάζεται να προσαρμόζεται και να ακολουθεί τις εξελίξεις; Εμείς είμαστε που θα κάνουμε «κακή ή καλή» τη χρήση σε οτιδήποτε, ανάλογα με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το κάθε τι και ανάλογα το παράδειγμα που δίνουμε και την οριοθέτηση που κάνουμε στα παιδιά!

Ναι και πάλι έρχεται μπροστά η οριοθέτηση, εφόσον τα παιδιά «χάνονται» σε μια οθόνη, σερφάροντας διαδικτυακά, «γνωρίζοντας» νέους τρόπους επικοινωνίας, μέσα από τα Mέσα Kοινωνικής Δικτύωσης, ενώ γίνονται οι μικροί σκηνοθέτες του δικού τους βίντεο στο you tube, εφόσον είναι «in» να έχουν και το δικό τους κανάλι με την κρυφή ή φανερή πεποίθηση να γίνουν επιτυχημένοι youtubers!

Σύμφωνα με το Bloomberg, στην Αγγλία, 1 στα 3 παιδιά θέλει να γίνει Youtuber και μάλιστα να βγάλει και πολλά χρήματα, εφόσον φαντάζει απλός ο τρόπος που μπορούν να συνδυάσει τη διασκέδαση βγάζοντας παράλληλα και χρήματα!

Φαντάζει περισσότερο ενδιαφέρον να γραφτούν σε ένα κανάλι και να παρακολουθούν αυτά που τα ενδιαφέρουν, όποια ώρα θέλουν και να μοιράζονται σχόλια μεταξύ τους! Τα περιοδικά που είχαμε εμείς κάποτε έχουν αντικατασταθεί από τα εκατοντάδες βιντεάκια στο youtube, με θεματολογία που αγγίζει τα ενδιαφέροντά τους. Άλλο ένα στοιχείο είναι η ευκολία άμεσης πρόσβασης προς το είδωλό τους, το «φιλαράκι τους», που είναι πολύ πιο προσιτό, σε αντίθεση με τα δικά μας περιοδικά της εποχής!

Ας δούμε όμως ποια είναι τα υπέρ και τα κατά της διαδικτυακής έκθεσης

ΚΑΤΑ
  • «Χαζεύουν» με τις ώρες μία οθόνη, χάνοντας την πραγματική επαφή
  • Κλείνονται περισσότερο στον εαυτό τους
  • Παραμελούν τις υποχρεώσεις τους
  • Ζουν σε έναν πλασματικό κόσμο, όπου όλα φαντάζουν υπέροχα και εύκολα
  • Εθίζονται στην πολύωρη χρήση του διαδικτύου εύκολα
  • Οι πολλές ώρες μπροστά σε μία οθόνη πιθανά να οδηγήσει στην παχυσαρκία
  • Έρχονται σε επαφή με ακατάλληλο ή βίαιο για την ηλικία τους περιεχόμενο, αν οι γονείς δεν έχουν φροντίσει την προστασία τους
  • Ταυτίζονται με νέα πρότυπα των youtubers (αναγνωρισιμότητα, εύκολο χρήμα, δόξα) – ανάλογα με το συγκεκριμένο μοντέλο, κατά πόσο ανταποκρίνεται στην ηλικία τους, κλπ.
  • Ευάλωτα στον ηλεκτρονικό τζόγο ως πηγή εσόδων (μεγαλύτερα παιδιά που έχουν οικονομική «ανεξαρτησία»)
  • Ευάλωτα σε μορφές cyberbullying - διαδικτυακό εκφοβισμό - μετά από μοίρασμα προσωπικών φωτογραφιών ή βίντεο
  • Ευάλωτα σε επιτήδειους και παιδόφιλους
  • Η έλλειψη οριοθέτησης συνήθως από τους γονείς αποτελεί πρόβλημα
  • Οι γονείς που δεν είναι καλά ενημερωμένοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα παιδιά τους και να τα προφυλάξουν
  • Συχνότερες οι συγκρούσεις στη σχέση γονιών-παιδιών λόγω της τεχνολογίας που μπαίνει ανάμεσά τους και έχει αλλάξει πολύ τους κώδικες επικοινωνίας
ΥΠΕΡ
  • Αποκτούν ψηφιακές τεχνολογικές γνώσεις εύκολα και εξοικειώνονται με την τεχνολογία που είναι must στην εποχή μας
  • Ενημερώνονται πολύ πιο εύκολα και πιο γρήγορα για οτιδήποτε θέλουν, μέσα από ένα βιντεάκι που τους εξηγεί και τι χρειάζεται να κάνουν – σαν να έχουν έναν ειδικό δίπλα τους!
  • Κατεβάζουν ιδέες γρηγορότερα για το πώς μπορούν να λειτουργήσουν στον ψηφιακό κόσμο
  • Οι «κεραίες» τους μαθαίνουν να πιάνουν σήματα για το τι μπορεί να είναι αληθινό ή όχι σε μία είδηση
  • Μπορούν και έρχονται σε επαφή με άλλα συνομήλικα άτομα και γνωρίζουν κόσμους διαφορετικούς από το δικό τους
  • Αυξάνεται η αυτοεκτίμηση εφόσον εύκολα συμβαδίζουν με την εποχή τους
  • Εξελίσσονται σύμφωνα με την ψηφιακή εποχή μας
  • Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι διασκεδαστικά και αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία.
  • Ταυτίζονται με νέα πρότυπα των youtubers (αναγνωρισιμότητα, εύκολο χρήμα, δόξα) – ανάλογα με το συγκεκριμένο μοντέλο, κατά πόσο ανταποκρίνεται στην ηλικία τους, κλπ.
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας
Πηγή: mothersblog

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου