Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Τα μωρά μαθαίνουν πρώτα γραμματική

Από το πρώτο κιόλας έτος της ζωής τους τα μωρά ακούνε προσεκτικά τη γλώσσα, αποδομώντας διαρκώς τα λεκτικά μοτίβα, εκτιμούν αμερικανοί επιστήμονες.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Νοτρ Νταμ, στην Ιντιάνα, διαπίστωσαν ότι σε πρώτη φάση τα μωρά μαθαίνουν γραμματική και στην πορεία εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους.

«Τα μωρά αναζητούν διαρκώς γλωσσικά στοιχεία μέσα στο γενικότερο πλαίσιο ηχητικών ερεθισμάτων που δέχονται» εξηγεί η καθηγήτρια Τζιλ Λέινι.

«Η μελέτη μας αποκαλύπτει ότι κάποια γλωσσικά στοιχεία που εντοπίζουν τα μωρά μέσα στη ροή του ήχου, τα βοηθούν να μάθουν το νόημα των λέξεων. Μπορούν, δηλαδή, να ξεχωρίσουν διαφορετικά είδη λέξεων, όπως π.χ. ουσιαστικά και ρήματα, από πληροφορίες που τα συνοδεύουν στη ροή του ήχου» προσθέτει η ειδικός.

Γραμματικές γνώσεις από… κούνια

Οι επιστήμονες είδαν ότι μωρά ηλικίας μόλις ενός έτους είναι σε θέση να προσδιορίσουν γραμματικά στοιχεία ώστε να μπορέσουν να μαντέψουν με τι μπορεί να σχετίζεται μια λέξη ή να κατανοήσουν ότι η φράση «είναι ένα» προηγείται ενός ουσιαστικού.

«Για παράδειγμα, εάν κάποιος πει “Αχ κοίτα, είναι ένα νταξ” μπορεί να μην ξέρουμε τι είναι το “νταξ” αλλά η σειρά “είναι ένα…” δίνει στο μωρό να καταλάβει ότι στη συνέχεια ακολουθεί ένα αντικείμενο, ένα ουσιαστικό. Με την ίδια λογική, εάν κάποιος χρησιμοποιούσε ένα άγνωστο ρήμα, τα βασικά γλωσσικά στοιχεία της φράσης θα μπορούσαν να προσδιορίσουν το νόημά του. Τα μωρά για την ακρίβεια, χρησιμοποιούν τα μοτίβα των λέξεων ως στοιχεία-κλειδιά για την κατανόηση της σημασίας νέων λέξεων που μαθαίνουν» λέει η Λέινι.

Όπως παρατήρησαν οι ειδικοί, στην ηλικία των 15 μηνών τα μωρά είναι σε θέση να αναγνωρίζουν περίπλοκες γλωσσικές δομές.

«Συχνά σκεφτόμαστε ότι η γραμματική ακολουθεί την εκμάθηση λέξεων» επισημαίνει η ερευνήτρια.

«Όπως φάνηκε από τη μελέτη μας, όμως, όλες αυτές οι πληροφορίες που συλλέγουν τα μωρά κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της ζωής τους και σχετίζονται με τη θέση των λέξεων, υποστηρίζει τελικά την μετέπειτα διαδικασία του εμπλουτισμού του λεξιλογίου τους και της εκμάθησης της γλώσσας» καταλήγει η ίδια. 
 
Πηγή: Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου