Οι ακατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και υγείας και η παιδική εργασία, εξαιτίας της φτώχειας και της εξαθλίωσης, αποτελούν παραβιάσεις των δικαιωμάτων του παιδιού, για πολλές κοινωνικές ομάδες (Ρομά, μεταναστών, μειονοτήτων, κοινωνικά αποκλεισμένων) στη χώρα μας, με επιπτώσεις στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών (σχολική διαρροή, σχολική αποτυχία). Ακόμη, όμως, και όταν πρόκειται για παιδιά που έχουν εξασφαλισμένους τους οικονομικούς παράγοντες ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, δεν διασφαλίζεται ότι θα φοιτήσουν σε ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο ή ότι θα επιστρέψουν ευτυχισμένα στο σπίτι τους. Η βία, ο ρατσισμός, οι διακρίσεις, είναι φαινόμενα που παρατηρούνται στις σχολικές κοινωνίες μεταξύ των συμμαθητών, ενώ η ελευθερία στην έκφραση, στη μάθηση, στη σκέψη, στη θρησκεία, στην ιδιωτική ζωή, στις συναντήσεις και στη συνεργασία, στην πληροφόρηση είναι τα ζητούμενα. Η προώθηση μίας σχολικής κουλτούρας που σέβεται και προάγει τα δικαιώματα των παιδιών και η εκπαίδευση ως δικαίωμα, θα βρεθούν στο επίκεντρο εκδήλωσης με τίτλο «Είμαι Παιδί, έχω Δικαίωμα για…», που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (10 Δεκεμβρίου) και την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού (11 Δεκεμβρίου). Η εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα δεκάδες δικαιώματα που περιλαμβάνονται στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που έχει υπογράψει και η Ελλάδα, ενώ παράλληλα, τα ανθρώπινα δικαιώματα θα πρέπει να είναι ένας από τους κύριους στόχους της εκπαίδευσης, ταυτόχρονα με την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών στο σχολείο, επισημαίνει η Κοσμητόρισσα της Παιδαγωγικής, Δήμητρα Κογκίδου. «Η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα θα πρέπει να διαπερνά όλο το αναλυτικό πρόγραμμα και την κουλτούρα του σχολείου. Η κατανόηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων επιτυγχάνεται καλύτερα αν τα παιδιά τα βιώνουν στην πράξη», προσθέτει. Αναφερόμενος στο δικαίωμα των παιδιών Ρομά στην εκπαιδευτική διαδικασία, ο εκπαιδευτικός και σχολικός σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Αγγελος Χατζηνικολάου, επεσήμανε ότι η παραβίαση των στοιχειωδών δικαιωμάτων τους (στέγη, υγεία, εργασία) έχει ως αποτέλεσμα την σχολική αποτυχία, τη σχολική διαρροή και τον αναλφαβητισμό, που διαμορφώνεται περίπου στο 75-80% στους κατά τόπους καταυλισμούς και περίπου στο 50% για καταυλισμούς που βρίσκονται κοντά σε αστικά κέντρα. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηνικολάου, η παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών από την σχολική κοινότητα, συνίσταται σε δύο βασικές κατηγορίες: στα παιδιά που βρέθηκαν σε περιβάλλοντα παραβατικής συμπεριφοράς και δεν προφυλάχτηκαν από την πολιτεία, και σε παιδιά που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν το δημοτικό, επειδή είχαν ξεπεράσει το 16ο έτος της ηλικίας τους. «Αλλά και το σχολείο που αντιμετωπίζει ως αυτονόητο ότι όλοι μιλούν την ελληνική ως μητρική γλώσσα, αποτελεί παράγοντα που οδηγεί σε παραβίαση των δικαιωμάτων τους (αποτυχία, εγκατάλειψη σχολείου)», συμπλήρωσε. Στην εκδήλωση θα παρουσιαστεί το Compass, ένα εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Πρόκειται για ένα εργαλείο εκπαίδευσης των δασκάλων, που περιλαμβάνει 49 βιωματικές ασκήσεις, που μπορούν να εφαρμόσουν οι εκπαιδευτικοί στους μαθητές, και ένα θεωρητικό πλαίσιο γνωριμίας με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το Compass απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, επαγγελματίες που δουλεύουν με εφήβους, εκπαιδευτές και εθελοντές και παρέχει εκπαιδευτικό υλικό για να υποκινήσει παιδιά και νέους σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Επίσημος φορέας μετάφρασης και διάχυσης της μεθοδολογίας του στην Ελλάδα, ορίστηκε το 2006 από το Συμβούλιο της Ευρώπης η οργάνωση «Άρσις».
Πηγή: google
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου