Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

Τα «ξεχασμένα» βιβλία και τετράδια.

Πολλά βιβλία, πολλά τετράδια, τσάντες ασήκωτες. Όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί παροτρύνουν τα παιδιά να αφήνουν στο σχολείο όσα βιβλία και τετράδια δεν χρειάζονται την επόμενη μέρα. Αν και σωστή ως σκέψη, η ιδέα αυτή φαίνεται να είναι υπεύθυνη για αρκετές δυσκολίες ιδίως στις μικρές τάξεις και στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ξεχασμένα βιβλία, χαμένα φυλλάδια, άγραφα τετράδια. Μαθητές που δεν μπορούν να προετοιμαστούν για την επόμενη μέρα. Γονείς που ψάχνουν στο διαδίκτυο να εκτυπώσουν τις σελίδες που περιέχουν τα καθήκοντα/ τις εργασίες τους για το σπίτι. Άγχος, απογοήτευση, φωνές, καβγάδες, τιμωρίες, κενά… Πώς μπορεί να αποφευχθεί όλος αυτός ο πανικός; Δείτε μερικούς απλούς τρόπους…

1) Μην χρησιμοποιείτε τον χώρο κάτω από το θρανίο σαν αποθηκευτικό χώρο για όσα βιβλία και τετράδια πρέπει να μείνουν στο σχολείο. Πολλά παιδιά έχουν την τάση να τα βάζουν όλα κάτω από το θρανίο τους για να βγουν γρήγορα στο διάλειμμα, γιατί βαριούνται να τα βάλουν μέσα στην τσάντα, γιατί δεν έχουν μάθει να συμμαζεύουν. Βασικός κανόνας για όλους θα πρέπει να είναι ο εξής: «Πριν σχολάσω, βάζω ό,τι έχω κάτω από το θρανίο μου στην τσάντα μου». Κάθε μέρα, τα τελευταία 5-10 λεπτά θα πρέπει να είναι αφιερωμένα στο συμμάζεμα- μάζεμα των πραγμάτων. Οι βασικές δεξιότητες οργάνωσης είναι πολύ πιο σημαντικές από 5 λεπτά μαθήματος σε «κουρασμένα» και «έτοιμα να φύγουν» μυαλά. Βεβαιωθείτε ρίχνοντας μια ματιά ότι δεν υπάρχει τίποτα κάτω από τα θρανία των μαθητών σας και ζητήστε και από τους/τις συναδέλφους στο ολοήμερο να κάνουν το ίδιο. 

2) Αν υπάρχει ραφιέρα με ικανοποιητικό αριθμό χωρισμάτων, βάλτε κάθε παιδί να διαλέξει το δικό του «ραφάκι», «κουτάκι», να γράψει το όνομά του για να αφήνει εκεί όσα δεν χρειάζεται να πάρει στο σπίτι του. Φροντίστε τα ράφια των παιδιών να είναι συμμαζεμένα. Τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα μπορείτε να αφιερώνετε χρόνο στο καθάρισμα και το συμμάζεμά τους, έτσι ώστε να μην υπάρχουν ανακατεμένα χαρτιά και φυλλάδια, τοποθετημένα σε λάθος ράφι βιβλία, παρατημένα βιβλία που θα έπρεπε να είναι μέσα στην τσάντα. Να επιβραβεύετε τους μαθητές που προσπαθούν να διατηρούν τον χώρο που τους αναλογεί καθαρό. 


3) Αν δεν υπάρχει κάποιο έπιπλο για να έχει κάθε παιδί το δικό του μέρος καθιερώστε μια ρουτίνα μαζέματος και μοιράσματος των βιβλίων και των τετραδίων που είναι να μείνουν στο σχολείο. Αν για παράδειγμα το τετράδιο εργασιών της Μελέτης Περιβάλλοντος είναι να μείνει στο σχολείο, μόλις τελειώσει το μάθημα ζητήστε από ένα μαθητή να μαζέψει όλα τα τετράδια εργασιών σε μια στοίβα και να τα τοποθετήσει σε συγκεκριμένο σημείο. Με τον ίδιο τρόπο, όταν την επόμενη φορά οι μαθητές χρειαστούν τα τετράδια εργασιών για να δουλέψουν, κάποιο παιδί θα τα πάρει από την στοίβα και θα τα μοιράσει. 

4) Ενημερώστε τους γονείς για το σύστημα που ακολουθείτε, έτσι ώστε να μην μαλώνουν άδικα τα παιδιά τους για τα βιβλία και τα τετράδια που λείπουν.

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου