Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2018

Οι ειδικοί που ζουν τις αγωνίες των γονέων παιδιών με αυτισμό

Τους ειδικούς επιστήμονες που ζουν την αγωνία των γονέων για το καλύτερο μέλλον των παιδιών τους, έφερε στο ίδιο πάνελ ως ομιλητές ο ΔΑΔΑΑ - Σύλλογος για Παιδιά και Ενήλικες με ΔΑΔ, Αυτισμό & Asperger. Πραγματοποίησε το 4ο σεμινάριο του συλλόγου, την Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2018, στις 7:30 το απόγευμα στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Παπανικολάου.

Το γενικό θέμα της εκδήλωσης είχε τίτλο: "Αυτισμός: Έγκαιρη διάγνωση - Πρώιμη παρέμβαση. Διαγνωστικές εξετάσεις, θεραπευτικές μέθοδοι, εκπαιδευτικά προγράμματα" και ομιλητές ήταν η Όλγα Κατσιάνη κοινωνική λειτουργός και αναπληρώτρια αντιπρόεδρος του νοσοκομείου Κομοτηνής, η Αικατερίνη Δαλαγδή ψυχολόγος του Κέντρου Ψυχικής Υγείας του Νοσοκομείου Κομοτηνής, ο Παναγιώτης Τσουκαλάς αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΟΠΥΥ Ροδόπης, η Κερασούλα Δριάγκα - Αραμπατζή παιδίατρος, η Σοφία Μενεσελίδου εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, η Γεωργία Σπυριδωνίδου λογοπεδικός και ο Σωτήρης Σιμάκης εργοθεραπευτής.

Στον χαιρετισμό τους ο πρόεδρος του συλλόγου ΔΑΔΑΑ Βαγγέλης Λαφτσής, όπως και η γενική γραμματέας Ευγενία Εξακοίδου, ευχαρίστησαν τους ομιλητές που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση, αλλά και το πολυπληθές κοινό που βρέθηκε στο αμφιθέατρο για να παρακολουθήσει.

Στην πρώιμη παρέμβαση αναφέρθηκε Σωτήρης Σιμάκης εργοθεραπευτής, ο οποίος επί 18 χρόνια προσφέρει τις υπηρεσίες του στην Κομοτηνή και στην Αλεξανδρούπολη. Επεσήμανε πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά που είναι μέσα στο φάσμα του αυτισμού να γίνεται έγκαιρη διάγνωση, ώστε να παρεμβαίνουν τόσο οι ειδικοί θεραπευτές όσο και το οικογενειακό περιβάλλον για να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Ο ρόλος του εργοθεραπευτή, σύμφωνα με τον κο Σιμάκη είναι ο εξής "εγώ θα πρέπει να κάνω την αξιολόγησή μου, να ακούσω το ιστορικό από το σχολείο και την οικογένεια, να δώσω τα ερωτηματολόγια και στην συνέχεια και κάνω ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα για να δράσω στο παιδί αυτόνομα και ιδιαίτερα. Κάθε παιδί έχει τις δικές του δυνατότητες και τις δικές του δυσκολίες, γι' αυτό και το πρόγραμμά μου πρέπει να απευθύνεται στο συγκεκριμένο παιδί". Στόχος της εργοθεραπείας, όπως την περιέγραψε ο ειδικός είναι "να αυτονομήσει κάθε άτομο μικρό ή μεγάλο όσο μπορεί περισσότερο στην αυτοεξυπηρέτηση, τις δυνατότητες να τις κάνει ικανότητες, ώστε να μπορεί να είναι ένα αυτόνομο άτομο στην κοινωνία".

Στην έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, επικέντρωσε την ομιλία της η παιδίατρος Κερασούλα Δριάγκα- Αραμπατζή. Με τριάντα χρόνια εμπειρία η παιδίατρος επεσήμανε πόσο σημαντικό είναι να ξέρουν τι μπορούν να κάνουν τα μέλη της κοινότητας και όχι τόσο οι ειδικοί, "οι ειδικοί ξέρουν τη δουλειά τους", είπε χαρακτηριστικά για να προσθέσει "εμείς οι παιδίατροι και οι γονείς πρέπει να ξέρουμε πως μπορούμε να παρέμβουμε έγκαιρα και ποια είναι αυτά τα συμπτώματα που θα χτυπήσουν το καμπανάκι για να βάλουμε στο μυαλό μας την πιθανή διάγνωση του αυτισμού". Την έλλειψη του κοινωνικού χαμόγελου ως σύμπτωμα, ανέδειξε η παιδίατρος για να εξηγήσει "είναι αυτό που λέμε ότι το παιδί δεν χαμογελάει, του χαμογελάει η μαμά του αλλά δεν ανταποκρίνεται με χαμόγελο ή με κάποιες κινήσεις".

Στη διαφορετικότητα που παρουσιάζει ο αυτισμός επικέντρωσε την ομιλία της η Αικατερίνη Δαλαγδή, ψυχολόγος του Κέντρου Ψυχικής Υγείας του Νοσοκομείου Κομοτηνής. Κατέδειξε ότι "ο αυτισμός είναι μία διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, που προσβάλει τις κοινωνικές συναλλαγές". Όσο για το ρόλο του ψυχολόγου, αυτός σύμφωνα με την κα Δαλαγδή είναι ο εξής "αφού γίνει η πρώιμη παρέμβαση, αργότερα έρχεται η δική μας η συμβουλή με το να υποστηρίζουμε και να συμβουλεύουμε την οικογένεια και όλους όσους ασχολούνται με το παιδί που έχει αυτισμό". Επίσης, ο ψυχολόγος βοηθάει με συμπεριφορικές και άλλους είδους τεχνικές.

Δύο ειδικές εκπαιδευτικές κατηγορίες, επιχείρησε να "παντρέψει" στα λίγα λεπτά της εισήγησής της, η Σοφία Μενεσελίδου εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, εξηγώντας "την ειδική αγωγή και την διαπολιτισμική εκπαίδευση θα την αντιμετωπίσω υπό ένα καινούργιο πρίσμα, μία νέα τάση εκπαιδευτική στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα, την συμπεριληπτική εκπαίδευση". 

Όπως είπε περαιτέρω η ομιλήτρια πρόκειται για εκπαιδευτικό μοντέλο που "δεν εστιάζει τόσο στην γνωστική ανάπτυξη των παιδιών όσο στην συν-εκπαίδευση μέσα σε γενική τάξη του συνόλου. Αν δεν συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει ολοένα αυξανόμενος αριθμός παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και ακόμη πιο ειδικά παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, και δεν συνεκπαιδεύσουμε αυτά τα άτομα με το γενικό σύνολο τότε το αύριο είναι κοινωνία Καιάδας, της οποίας ένα μεγάλο τμήμα θα είναι περιθωριοποιημένο, δεν θα μετέχει των διαδικασιών της κάτι που εντέλει θα αποβεί εις βάρος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, γιατί όλοι είμαστε μία αλυσίδα". Κάθε παιδί που θα διαγνωστεί με αυτισμό ή κάποια άλλα αναπτυξιακή διαταραχή δεν είναι απαραίτητο ότι πρέπει να φοιτήσει σε ειδικά σχολεία, διευκρίνισε η κα Μενεσελίδου κάνοντας μια εκτενή αναφορά στην εισήγησή της περί αυτού.

Τις παροχές του Νοσοκομείου για τα παιδιά με αυτισμό, παρουσίασε στην εκδήλωση η Όλγα Κατσιάνη κοινωνική λειτουργός και αναπληρώτρια αντιπρόεδρος του νοσοκομείου Κομοτηνής. Τις παροχές του ΕΟΠΥΥ προς τα άτομα με αναπηρίες, παρουσίασε ο Παναγιώτης Τσουκαλάς αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΟΠΥΥ Ροδόπης, επισημαίνοντας πως "είμαστε σε αναμονή γιατί αλλάζει το καθεστώς των σχέσεων των παρόχων με τον ΕΟΠΥΥ. Αναμένουμε τις εξελίξεις μέχρι τα τέλη του μήνα".

Το αμφιθέατρο ήταν κατάμεστο από ανθρώπους που ενδιαφέρθηκαν να μάθουν περισσότερα για τον αυτισμό, την έγκαιρη διάγνωση, την πρώιμη παρέμβαση, τις διαγνωστικές εξετάσεις, τις θεραπευτικές μέθοδοι και τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Στο τέλος δόθηκαν βεβαιώσεις συμμετοχής.

Δήμητρα Συμεωνίδου
Πηγή: Χρόνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου