Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018

Ανακαλύπτοντας τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών με Δυσλεξία (και όχι μόνο)

Κατά πάσα πιθανότητα είστε σχεδόν ειδικός στο συγκεκριμένο τομέα, παρά τα όσα πιστεύετε. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε επίσημα και ανεπίσημα κανάλια προκειμένου να εντοπίσετε τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σας. 

Κάντε στον εαυτό σας τις παρακάτω ερωτήσεις:

- Τι κάνει το παιδί μου στον ελεύθερό του χρόνο;

- Πώς του αρέσει να μαθαίνει/βιώνει νέα πράγματα; Κοιτάζοντας, ακούγοντας, μιλώντας, δρώντας, δημιουργώντας ή με συνδυασμό κάποιων από τα παραπάνω;

- Σε τι ξοδεύει τα χρήματα και το χρόνο του;

- Ποια είναι τα αγαπημένα του μαθήματα στο σχολείο;

- Ποιος είναι ο/η αγαπημένος/η του δάσκαλος/α;

- Ποιο στυλ διδασκαλίας χρησιμοποιείται στην συγκεκριμένη τάξη/ μάθημα;

- Πώς αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα;

Ένας άλλος τρόπος για να μάθετε για τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας είναι μέσω της ενεργητικής ακρόασης. Όταν μιλάτε με το παιδί σας, ίσως θέλετε να κάνετε κάτι ενεργητικό, όπως το να πετάξετε μια μπάλα, να πάτε στο μπακάλικο ή να κάνετε βόλτα τον σκύλο. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά στην εφηβεία και την προεφηβεία καθώς είναι πιο πιθανό να ανοιχτούν σε κάποιον αν δεν κάθονται στο τραπέζι της κουζίνας για μια πρόσωπο με πρόσωπο συζήτηση. Ίσως θέλετε να ξεκινήσετε με μερικές ανοιχτές ερωτήσεις και να συνεχίσετε αφήνοντάς το να “οδηγεί” εκείνο την συζήτηση. Ίσως είναι σκόπιμο να βρίσκετε χρόνο να μιλάτε με το παιδί σας σε καθημερινή ή εβδομαδιαία βάση. Έτσι θα υπάρχει λιγότερη πίεση κατά την διάρκεια της συζήτησης και θα έχετε μια πληρέστερη εικόνα για το πώς το παιδί σας αντιλαμβάνεται τον κόσμο. 

Δοκιμάστε τις παρακάτω ανοιχτές ερωτήσεις: 

- Τι σου αρέσει να κάνεις αυτό το διάστημα;

- Τι περιμένεις με ανυπομονησία;

- Πώς θα ήθελες να περάσεις το χρόνο σου αυτό το Σαββατοκύριακο ή στις σχολικές διακοπές;

- Ποιο μάθημα σου αρέσει περισσότερο αυτό τον καιρό; Πες μου για αυτό. 

- Ποιος είναι ο αγαπημένος σου δάσκαλος;

- Τι σου αρέσει στον τρόπο που διδάσκει;

- Έχεις μεγάλες εργασίες για το σχολείο που πρέπει να κάνεις;

- Τι σκέφτεσαι να κάνεις για να τις αντιμετωπίσεις;

Να θυμάστε. Στόχος σας είναι να ακούσετε το παιδί και να μάθετε από αυτό, Αν αρχίσετε να του δίνετε συμβουλές, θα “κλειστεί” στον εαυτό του και θα αποφεύγει μελλοντικές συζητήσεις μαζί σας. Δείξτε στο παιδί σας ότι εκτιμάτε την άποψή του. Ευχαριστήστε το που τη μοιράζεται μαζί σας. Μπορείτε να συμβουλευτείτε και τον εκπαιδευτικό φάκελο του παιδιού (τα επίσημα στοιχεία) ή κάποια εξωτερική αξιολόγηση. Μια καλή αναφορά πρέπει να περιλαμβάνει στοιχεία για τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες/ δυσκολίες του. Αν έχετε την ευκαιρία και την δυνατότητα, μιλήστε με τους εκπαιδευτικούς και τους θεραπευτές του παιδιού σας σχετικά με τις δυνατότητες, τις αδυναμίες και τα ενδιαφέροντά του. Ρωτήστε τους ποιο θεωρούν ότι είναι το προσωπικό στυλ μάθησής του. Ζητήστε συγκεκριμένα παραδείγματα που δείχνουν πώς μαθαίνει το παιδί σας. 

Η παρατήρηση του παιδιού μέσα στην τάξη και ένα δείγμα από τις εργασίες ή τα τεστ του μπορούν, επίσης, να σας δώσουν πολύτιμες πληροφορίες για τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά του.

Απόδοση του άρθρου Discovering a Dyslexic Child's Strengths and Interests

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου