Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Παίζοντας με τις λέξεις (ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας).

Πώς μπορούν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο ή την Α’ Δημοτικού να καταλάβουν την έννοια της ομοιοκαταληξίας; Δείτε τρεις απλές και ευχάριστες δραστηριότητες που μπορούν να σας βοηθήσουν. 

Α) Κουκλοθέατρο με πρωταγωνιστή έναν παππού που δεν ακούει καλά και το εγγονάκι του. Πώς θα καταφέρουν να συννενοηθούν ; Μια ιδιαίτερα διασκεδαστική δραστηριότητα που χαρίζει στα παιδιά πολύ γέλιο με τα ζεύγη ομοιοκατάληκτων λέξεων που είναι τελείως άσχετα μεταξύ τους και φυσικά δημιουργούν αστείες προτάσεις και παρεξηγήσεις μεταξύ των πρωταγωνιστών. Πχ. δαχτυλίδι – φίδι. «Η μαμά αγόρασε καινούριο δαχτυλίδι». «Φίδι μέσα στο σπίτι;»

Β) Δραστηριότητα στον πίνακα. Χωρίζουμε ένα χαρτόνι σε δύο στήλες. Γράφουμε τη μια λέξη από κάθε ζευγάρι ομοιοκατάληκτων λέξεων και ζητάμε από τα παιδιά να βρουν την άλλη, ενώ τα καθοδηγούμε με σχετικές ερωτήσεις. Πχ . για κάλτσα – σάλτσα. Γράφουμε τη λέξη κάλτσα και ρωτάμε τα παιδιά. «Στα μακαρόνια τι βάζουμε; Κάλτσα;»

Γ) Δραστηριότητα που βασίζεται στο λογοτεχνικό βιβλίο «Μ’ αγαπάς; Σ’ αγαπώ» της Αφροδίτης Παπαντωνίου, για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Αρχικά διαβάζουμε το βιβλίο, παρουσιάζοντας στα παιδιά το παιχνίδι που παίζει η μικρή Νεφέλη με τους δικούς της. Η Νεφέλη ρωτάει ένα – ένα τα άτομα της οικογένειάς της αν την αγαπάνε και εκείνα της προσφέρουν το δώρο της παρουσιάζοντάς το μαζί με μια άλλη ομοιοκατάληκτη λέξη, στα πλαίσια ενός σταθερού διαλόγου. 

«Μ΄αγαπάς, μαμά;»
«Σ’ αγαπώ, Νεφέλη μου».
«Και πού με βάζεις ;»
«Σε βάζω σε πάνω σε μια μπούκλα.»
«Και αν πέσω από την μπούκλα ;»
«Θα σου δώσω μια κούκλα»

Μετά από την ανάγνωση τα παιδιά παίζουν το ίδιο παιχνίδι με τη βοήθεια όμως εικόνων. Κάθε παιδί παίρνει μια εικόνα στα χέρια του (ανά δύο οι κάρτες έχουν λέξεις που ομοιοκαταληκτούν). Σηκώνεται ένα παιδί, δείχνει την εικόνα του και όλα τα παιδιά προσπαθούν να βρουν με ποια λέξη ταιριάζει, βλέποντας τις καρτέλες των συμμαθητών τους. Όταν εντοπιστούν τα ζεύγη, τα δύο παιδιά σηκώνονται και παίζουν τον διάλογο του βιβλίου με τα αντικείμενα που παρουσιάζουν οι εικόνες τους.

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου