Η διδακτική προσέγγιση «Συζητήσεις Αριθμών» (Number Talks) της Jo Boaler αποτελεί ένα διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας των Μαθηματικών. Ο/Η εκπαιδευτικός δίνει στα παιδιά ορισμένα προβλήματα (πχ να υπολογίσουν τον αριθμό των αντικειμένων σε μια καρτέλα ή το γινόμενο δύο αριθμών) ζητώντας τους να μην χρησιμοποιήσουν χαρτί ή τον αντίστοιχο αλγόριθμο. Οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν μια λύση και να σηκώσουν διακριτικά, μπροστά στο σώμα τους, τον αντίχειρά τους μόλις είναι έτοιμοι/ες. Στη συνέχεια, μόλις τελειώσουν όλοι, κάθε παιδί καλείται να εξηγήσει πώς ακριβώς σκέφτηκε, ενώ ο/η εκπαιδευτικός αναπαριστά τη λύση οπτικά/ με σχηματική αναπαράσταση προκειμένου να κατανοήσουν και οι υπόλοιποι/ες μαθητέςτριες πώς σκέφτηκε και εργάστηκε. Προβάλλονται όλες οι λύσεις των παιδιών. Το ίδιο το αποτέλεσμα δεν είναι τόσο σημαντικό, όσο η περιγραφή της σκέψης, της διαδικασίας που ακολούθησαν.
Ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας έρχεται σε αντίθεση με τα περισσότερα υφιστάμενα προγράμματα, όπου ζητείται από τους μαθητές και τις μαθήτριες η επίλυση προβλημάτων με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποίησε ο/η εκπαιδευτικός, αυστηρά με βάση τον αλγόριθμο ή τη μεθοδολογία που διδάχθηκαν, χωρίς να χρειάζεται να εξηγήσουν για ποιο λόγο προχώρησαν στη συγκεκριμένη λύση και χωρίς να έχουν την ελευθερία να σκεφτούν κάτι διαφορετικό. Στον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας οι διαφορετικές απαντήσεις θεωρούνται κατώτερες ή λανθασμένες, ενώ ο μαθητής ή η μαθήτρια καλείται υπό πίεση χρόνου να εφαρμόσει χωρίς σκέψη όσα έμαθε στη συγκεκριμένη ενότητα.
Με τη συγκεκριμένη μέθοδο των «Συζητήσεων Αριθμών», τα παιδιά κατανοούν ότι τα μαθηματικά προβλήματα μπορούν να λυθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, στηριζόμενοι πάντα σε βασικές αρχές/ έννοιες και όχι σε συγκεκριμένους τύπους/ αλγόριθμους. Το γεγονός αυτό από μόνο του τους δίνει κίνητρο να εμπλακούν ενεργά και ουσιαστικά, αφού παύουν οι ασκήσεις να είναι αυτοματοποιημένες εφαρμογές συγκεκριμένων αλγορίθμων χωρίς νόημα και γίνονται μια πρόκληση, ένα παιχνίδι δημιουργικότητας, όπου καλείται το κάθε παιδί να σκεφτεί κριτικά, με ευελιξία, συνδυάζοντας όλες τις γνώσεις του και χρησιμοποιώντας το δυναμικό του. Υπάρχει πραγματική εννοιολογική κατανόηση και όχι απλή διδασκαλία αδιάφορων υπολογιστικών δεξιοτήτων.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου