Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Παιδιά αποκρυπτογραφούν τη γλώσσα της εικόνας

Τα τελευταία πλάνα της ταινίας του Σκορσέζε «Hugo» προβάλλονται στην οθόνη του κινηματογράφου «Αλέξανδρος» και τα παιδιά από το σχολείο του Ελευθέριου-Κορδελιού χειροκροτούν. Έχει τελειώσει η πρώτη φάση του διαφορετικού μαθήματος με τίτλο «Πάμε Σινεμά», που παρακολουθούν αυτές τις ημέρες.

Του Κώστα Μαρίνου

Ήταν μία ιδέα που καρποφόρησε στις αρχές του 2000, συνέχισε για μερικά χρόνια και έπειτα από ένα αρκετά μεγάλο διάλειμμα αναβιώνει. Στόχος να μάθουν τα παιδιά των τελευταίων τάξεων του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου να αποκρυπτογραφούν τη γλώσσα της εικόνας, της κινηματογραφικής και της τηλεοπτικής.
Ο σκηνοθέτης Αντώνης Κιούκας είχε την αρχική ιδέα, την οποία υιοθέτησε και έθεσε υπό την αιγίδα του και το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιείται με τη συνεργασία της περιφέρειας και του Κέντρου Πολιτισμού, με τη θερμή σύσταση των υπευθύνων να εισαχθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία.
«Η εικόνα μεταδίδει πληροφορίες και επηρεάζει προσωπικότητες», ανέφερε ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, τονίζοντας τη σημασία του προγράμματος που εισάγει τους μικρούς και μεγαλύτερους μαθητές στον κινηματογραφικό κόσμο.
Τέσσερα είναι τα στάδια της μύησής τους. Έπειτα από μία εισαγωγή στη σημασία της οπτικής αφήγησης και στο πώς η κάθε εικόνα παίρνει τη θέση των λέξεων, χωρίς να χάνεται το μήνυμα που μεταφέρει το οπτικό κείμενο, τα παιδιά παρακολουθούν μία ταινία που τους δείχνει πώς δημιουργείται ένα φιλμ. Αυτό το στάδιο ολοκληρώνεται με την προβολή μιας ταινίας γνωστού σκηνοθέτη, όπως το «Hugo», που παρακολούθησαν οι μαθητές από το Ελευθέριο-Κορδελιό.

ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ
Το δεύτερο στάδιο εκτυλίσσεται στη σχολική τάξη. Τα παιδιά, αφού πάρουν ένα εγχειρίδιο που περιέχει τις βασικές γνώσεις για την τέχνη του σινεμά, παρακολουθούν ένα μοντάζ με αποσπάσματα από ταινίες σχετικές με αυτή που παρακολούθησαν, για να διαπιστώσουν πώς ο κάθε δημιουργός αφηγείται με το δικό του τρόπο μία ιστορία, μεταφέροντας έτσι και τα δικά του πιστεύω, ενώ ακολουθεί συζήτηση στην τάξη.
Το τρίτο στάδιο είναι αυτό στο οποίο οι μαθητές γίνονται δημιουργοί. Με την καθοδήγηση σκηνοθετών και με την απαραίτητη υποδομή στη διάθεσή τους καλούνται να βρουν μία ιδέα, να γράψουν ένα σενάριο, να δώσουν ρόλους στους «ηθοποιούς» που θα πάρουν μέρος, να ολοκληρώσουν μία ταινία μικρού μήκους «και είναι απόλυτα ελεύθεροι να επιλέξουν το θέμα», τόνισε ο Αντώνης Κιούκας.
Οι ταινίες αυτές παρουσιάζονται στο Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών, που αποτελεί το τέταρτο και κορυφαίο στάδιο του προγράμματος. Το φεστιβάλ φέτος θα πραγματοποιηθεί σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί εγκαίρως και η οποία εξαρτάται από τις ημερομηνίες των εξετάσεων και θα μεταδοθεί ζωντανά από την ΕΡΤ.
«Θέλουμε το σχολείο να γίνει χώρος δημιουργικής έκφρασης», πρόσθεσε ο Γιώργος Καρατάσιος, περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. Σίγουρα αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που μεταφέρουν οι αριθμοί, αφού μέχρι τώρα παρακολούθησαν το πρόγραμμα 240.000 μαθητές από 3.200 σχολεία όλης της χώρας αλλά και της ομογένειας, ενώ έχουν παραχθεί 520 ταινίες μικρού μήκους.
Τη δυνατότητα που έχουν οι μαθητές να γίνουν δημιουργοί μέσω του προγράμματος με μία συλλογική προσπάθεια επισήμανε ο Παύλος Πανταζής, καθηγητής στο τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου. Μάλιστα το τμήμα συνεργάζεται στενά με το «Πάμε Σινεμά», με τους φοιτητές του να επισκέπτονται σχολεία και να μοιράζονται με τους μαθητές τις γνώσεις και τις ιδέες τους.
Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να βρουν οι ενδιαφερόμενοι στη διεύθυνση www.pamecinema.net. Επίσης μπορούν να ενημερωθούν και για το διαγωνισμό αφίσας του 6ου φεστιβάλ. Η προθεσμία υποβολής των προτάσεων λήγει στις 31 Μαρτίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου