Ακατάλληλη να διδάσκεται στα σχολεία κρίθηκε από ομάδα ακαδημαϊκών η Θεία Κωμωδία του Δάντη, που χαρακτήρισαν το διασημότερο ίσως έργο της ιταλικής λογοτεχνίας ως ρατσιστικό, αντισημιτικό και ισλαμοφοβικό.
Το επικό ποίημα που γράφτηκε τον 14ο αιώνα, χωρίζεται σε τρία μέρη, ακολουθώντας το ταξίδι του ποιητή στην Κόλαση, το Καθαρτήριο και τον Παράδεισο, και θεωρείται ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Παρόλα αυτά, η ιταλική οργάνωση ανθρωπίνων δικαιωμάτων Gherush92, η οποία συμβουλεύει σώματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θέλει να αφαιρεθεί από την σχολική ύλη ή τουλάχιστο να περιοριστεί η διδασκαλία της και να γίνεται με περισσότερη προσοχή, διότι «είναι προσβλητική και προβαίνει σε διακρίσεις» και οι νέοι δεν διαθέτουν «την κριτική ικανότητα» να καταλάβουν ότι αυτό συμβαίνει σε ένα δεδομένο πλαίσιο πολιτισμικών και ηθικών αξιών.
Η Gherush92 απομόνωσε μάλιστα ορισμένα τμήματα του ποιήματος στα οποία επικέντρωσε την κριτική της: ένα τμήμα της Κολάσεως στο οποίο αναφέρεται ότι ο Εωσφόρος θα μασάει στην αιωνιότητα τον Ιούδα, ένα άλλο στο οποίο ο Μωάμεθ περιγράφεται ξεσκισμένος «από το σαγόνι ως το σημείο εκείνο που βγάζει τον πιο βδελυρό ήχο», καθώς κι ένα κομμάτια από το Καθαρτήριο το οποίο παρουσιάζει τους ομοφυλόφιλους να καίγονται από μια βροχή φωτιάς. Κατά την εκτίμηση της οργάνωσης, το έργο δυσφημίζει τους Εβραίους, περιγράφει το Ισλάμ ως αίρεση και είναι ομοφοβικό.
«Δεν υποστηρίζουμε τη λογοκρισία ή το «κάψιμο», αλλά θα θέλαμε να αναγνωριστεί ξεκάθαρα και πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η Θεία Κωμωδία έχει ρατσιστικό, ισλαμοφοβικό και αντισημιτικό περιεχόμενο. Η τέχνη δεν μπορεί να είναι υπεράνω κριτικής.», δήλωσε η πρόεδρος της Gherush92 Βαλεντίνα Σερένι.
Όμως η ιταλική καλλιτεχνική σκηνή δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια και έσπευσε να υπερασπιστεί το διάσημο έργο. «Τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει κανείς διαβάζοντας και μελετώντας τη Θεία Κωμωδία είναι τόσα πολλά, που ισχυρισμοί τέτοιου είδους είναι απλώς γελοίοι.», δήλωσε ο ποιητής και κριτικός λογοτεχνίας Μαουρίτσιο Κούκι, ενώ ο κριτικός και συγγραφέας Τζούλιο Φερόνι αποκάλεσε τα σχόλια της Gherush92 «άλλη μία τρέλα πολιτικής ορθότητας, συνδυασμένη με μια απόλυτη έλλειψη ιστορικού κριτηρίου» και είπε ότι η Θεία Κωμωδία πρέπει να διαβαστεί στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής της.
Το επικό ποίημα που γράφτηκε τον 14ο αιώνα, χωρίζεται σε τρία μέρη, ακολουθώντας το ταξίδι του ποιητή στην Κόλαση, το Καθαρτήριο και τον Παράδεισο, και θεωρείται ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Παρόλα αυτά, η ιταλική οργάνωση ανθρωπίνων δικαιωμάτων Gherush92, η οποία συμβουλεύει σώματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θέλει να αφαιρεθεί από την σχολική ύλη ή τουλάχιστο να περιοριστεί η διδασκαλία της και να γίνεται με περισσότερη προσοχή, διότι «είναι προσβλητική και προβαίνει σε διακρίσεις» και οι νέοι δεν διαθέτουν «την κριτική ικανότητα» να καταλάβουν ότι αυτό συμβαίνει σε ένα δεδομένο πλαίσιο πολιτισμικών και ηθικών αξιών.
Η Gherush92 απομόνωσε μάλιστα ορισμένα τμήματα του ποιήματος στα οποία επικέντρωσε την κριτική της: ένα τμήμα της Κολάσεως στο οποίο αναφέρεται ότι ο Εωσφόρος θα μασάει στην αιωνιότητα τον Ιούδα, ένα άλλο στο οποίο ο Μωάμεθ περιγράφεται ξεσκισμένος «από το σαγόνι ως το σημείο εκείνο που βγάζει τον πιο βδελυρό ήχο», καθώς κι ένα κομμάτια από το Καθαρτήριο το οποίο παρουσιάζει τους ομοφυλόφιλους να καίγονται από μια βροχή φωτιάς. Κατά την εκτίμηση της οργάνωσης, το έργο δυσφημίζει τους Εβραίους, περιγράφει το Ισλάμ ως αίρεση και είναι ομοφοβικό.
«Δεν υποστηρίζουμε τη λογοκρισία ή το «κάψιμο», αλλά θα θέλαμε να αναγνωριστεί ξεκάθαρα και πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η Θεία Κωμωδία έχει ρατσιστικό, ισλαμοφοβικό και αντισημιτικό περιεχόμενο. Η τέχνη δεν μπορεί να είναι υπεράνω κριτικής.», δήλωσε η πρόεδρος της Gherush92 Βαλεντίνα Σερένι.
Όμως η ιταλική καλλιτεχνική σκηνή δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια και έσπευσε να υπερασπιστεί το διάσημο έργο. «Τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει κανείς διαβάζοντας και μελετώντας τη Θεία Κωμωδία είναι τόσα πολλά, που ισχυρισμοί τέτοιου είδους είναι απλώς γελοίοι.», δήλωσε ο ποιητής και κριτικός λογοτεχνίας Μαουρίτσιο Κούκι, ενώ ο κριτικός και συγγραφέας Τζούλιο Φερόνι αποκάλεσε τα σχόλια της Gherush92 «άλλη μία τρέλα πολιτικής ορθότητας, συνδυασμένη με μια απόλυτη έλλειψη ιστορικού κριτηρίου» και είπε ότι η Θεία Κωμωδία πρέπει να διαβαστεί στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής της.
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου