Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011

Οι 14 πληγές στα δημόσια σχολεία στην εποχή της κρίσης

Δύσκολη προμηνύεται η νέα χρονιά για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καταγράφουν 14 «ανοιχτές» πληγές. Χτες εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ κατήγγειλαν ότι οι σχολικές επιτροπές σε πολλές περιοχές της χώρας έχουν πάρει ελάχιστα χρήματα, με αποτέλεσμα να μην έχουν ούτε για πετρέλαιο. Την ίδια στιγμή, οι καθηγητές απειλούν με απεργία διαρκείας στην περίπτωση που η εφεδρεία επεκταθεί και στην εκπαίδευση.
Σήμα κινδύνου εξέπεμψαν χτες εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ για το θέμα της χρηματοδότησης των σχολείων, ενώ ανάλογο περιεχόμενο είχε και η επείγουσα επιστολή της υφυπουργού Παιδείας, Εύης Χριστοφιλοπούλου, προς τον υφυπουργό Εσωτερικών, Πάρι Κουκουλόπουλο.

Δεν έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί για την αγορά πετρελαίου κ.λπ. για τα σχολεία της χώρας επειδή με ευθύνη των δήμων δεν έχουν συγκροτηθεί τα Συμβούλια Σχολικής Κοινότητας και δεν έχουν κατανεμηθεί οι νέες πιστώσεις και τα χρηματικά υπόλοιπα, όπως επισημαίνει η κ. Χριστοφιλοπούλου ζητώντας από τον κ. Κουκολόπουλο να παρέμβει προς τους «άρχοντες» της τοπικής αυτοδιοίκησης, για να υποχρεωθούν να δώσουν τα σχετικά κονδύλια στα σχολεία.

Ελάχιστα χρήματα έχουν φτάσει σε πολλές σχολικές επιτροπές με αποτέλεσμα να μην επαρκούν για την προμήθεια πετρελαίου, όπως ανέφεραν χτες εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ. Κατήγγειλαν, δε, ότι το 25% των βιβλίων δεν έχουν αποσταλεί ακόμη στα σχολεία, ενώ εξέφρασαν φόβους ότι ίσως δε διανεμηθούν ώς τα Χριστούγεννα.

Παράλληλα, οι καθηγητές δήλωσαν έτοιμοι για απεργία διαρκείας σε περίπτωση που η εφεδρεία επεκταθεί και στην εκπαίδευση. Το συγκεκριμένο θέμα αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για τους διδάσκοντες και την ημέρα που θα ανακοινωθεί από την κυβέρνηση έχουν λάβει απόφαση να προχωρήσουν σε 24ωρη απεργία.

ΟΛΜΕ: Βλέπει τραγικές επιπτώσεις στην παιδεία από κυβέρνηση - τρόικα

Σε υπόμνημά τους προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η ΟΛΜΕ περιγράφει τις τραγικές επιπτώσεις της πολιτικής της κυβέρνησης και της τρόικας στον τομέα της παιδείας. Τα βασικότερα προβλήματα που προβάλλει η εκπαιδευτική ομοσπονδία έχουν ως εξής:

1. Ελλείψεις εκπαιδευτικών και βιβλίων: Αν και βρισκόμαστε στο τέλος του πρώτου τριμήνου, ακόμη δεν έχουν αποσταλεί στα σχολεία όλα τα σχολικά εγχειρίδια. Σε ορισμένες περιοχές της χώρας (π.χ. Γρεβενά, Αργολίδα, Δράμα, Β' Κορινθίας) εμφανίζονται σοβαρές ελλείψεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 40% των βιβλίων, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΜΕ. «Και οι προοπτικές να επιλυθεί το σοβαρότατο αυτό θέμα δείχνουν ίσως το Φεβρουάριο του 2012», επισημαίνει η διοίκηση της ομοσπονδίας. Την ίδια στιγμή, καταγράφονται κενά εκπαιδευτικού προσωπικού σε ορισμένες περιοχές, με αποτέλεσμα οι μαθητές να στερούνται τα στοιχειώδη, τους δασκάλους και τα βιβλία τους, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ. Στα λύκεια της Θεσσαλονίκης, μετά τις τελευταίες παραλαβές, βρίσκεται στα χέρια των μαθητών το 98% των βιβλίων και στα γυμνάσια το 80%-85%, βάσει στοιχείων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Στα δημοτικά λείπει το 35% των τίτλων.

2. Χρηματοδότηση και σχολικές επιτροπές: Με τον προϋπολογισμό του 2012 οι δαπάνες για την παιδεία μειώνονται ακόμα περισσότερο και από τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος που ψηφίστηκε τον Ιούνιο, όπως λένε οι εκπαιδευτικοί, υπολογίζοντας πως η μείωση δαπανών από το 2009 αγγίζει το 16% (ή 1.184 εκατ. ευρώ). Τις μεγάλες περικοπές άρχισαν να βιώνουν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές στην καθημερινότητα της λειτουργίας των σχολείων. Οι επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών έχουν μειωθεί δραματικά (60%) με συνέπεια την οικονομική ασφυξία του δημόσιου σχολείου και την αδυναμία του να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις καθημερινές ανάγκες του. Οι γονείς, ολοένα και συχνότερα, καλούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη για την αγορά καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης για τη λειτουργία του σχολείου, όπως καταγγέλλει η ΟΛΜΕ. Η «ψαλιδισμένη» χρηματοδότηση οδηγεί στην προμήθεια πετρελαίου με το σταγονόμετρο, ενώ οι εκπαιδευτικοί θεωρούν σίγουρο πως «τα σχολεία θα αδυνατούν να αγοράσουν το πετρέλαιο για τη θέρμανση μέσα στο χειμώνα, με δεδομένο πως η κυβέρνηση διπλασίασε την τιμή του».

3. Υποστηρικτικές δομές: Την αντίθεσή της στην κατάργηση του λεγόμενου «δημόσιου φροντιστηρίου» (Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη) στο λύκειο, της ενισχυτικής διδασκαλίας στο γυμνάσιο, αθλητικών τάξεων και αρκετών ολοήμερων δημοτικών εκφράζει η ΟΛΜΕ. «Τώρα με τα νέα προγράμματα καταργεί τη διδασκαλία των Καλλιτεχνικών, την Πολιτική Αγωγή και την Πληροφορική στο λύκειο, μαθήματα που είναι απαραίτητα για τη συγκρότηση των νέων», σημειώνει η ΟΛΜΕ. Παράλληλα, υποβαθμίστηκαν τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός, ενώ έκλεισαν 22 από τα 58 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και αναστάλθηκε η λειτουργία όλων των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων. Η ΟΛΜΕ θεωρεί σημαντικές και απολύτως αναγκαίες όλες τις παραπάνω υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές και ζητά την άμεση επαναλειτουργία τους, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

4. Αριθμός μαθητών ανά τμήμα: Ακόμη και τη φετινή χρονιά αρκετά τμήματα είχαν από 26 έως 30 μαθητές χωρίς να υφίσταται κτιριακό πρόβλημα, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται η Περιφέρεια Αττικής, όπου το 25% των τμημάτων έχουν από 26 μαθητές και πάνω. Οι καθηγητές απαιτούν να μη γίνουν νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων διεκδικώντας να νομοθετηθεί το ανώτατο όριο των 25 μαθητών ανά τμήμα (20 στις κατευθύνσεις του Γενικού Λυκείου και την ΤΕΕ).

5. Αναπλήρωση διδακτικών ωρών: Παράταση του σχολικού έτους ζητά η ΟΛΜΕ κατηγορώντας το υπουργείο Παιδείας πως αντιμετωπίζει λογιστικά την αναπλήρωση διδακτικών ωρών με την εγκύκλιο της 29ης Σεπτεμβρίου. Με εντολή της διοίκησης, υποχρεώνονται όσα σχολεία είχαν πολυήμερες καταλήψεις να καλύψουν τα χαμένο διδακτικό χρόνο τα Σάββατα και μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου. Οι καθηγητές χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη εντολή συνδικαλιστικά και παιδαγωγικά απαράδεκτη. Η αναπλήρωση της ύλης, σύμφωνα με τους ίδιους, πρέπει να γίνεται με ρυθμούς που να επιτρέπουν την αφομοίωσή της από τους μαθητές. Παράλληλα, οι ίδιοι θεωρούν ότι η εν λόγω εντολή αποτελεί βάναυση καταπάτηση των ωραρίου και των εργασιακών δικαιωμάτων τους.

6. Λειτουργία τομέων και ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ: Η μείωση των μαθητών που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια και Σχολές την τελευταία δεκαετία θεωρείται αποτέλεσμα της υποβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης από όλες τις κυβερνήσεις. Χρόνο με το χρόνο, καθίσταται δυσκολότερη η συμπλήρωση του απαιτούμενου αριθμού μαθητών για τη λειτουργία των τομέων και των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. «Και ενώ η κατάσταση αυτή είναι γνωστή στο υπουργείο Παιδείας, αντί να πάρει μέτρα για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, επιβάλλει την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων, εφόσον δε συμπληρώνεται ο προβλεπόμενος αριθμός μαθητών ανά τομέα ή ειδικότητα», υπογραμμίζει η ΟΛΜΕ. Εκατοντάδες καθηγητές θα προστεθούν στον κατάλογο των υπεραρίθμων με την απειλή της εργασιακής εφεδρείας ή της μετακίνησης από νομό σε νομό, όπως αναφέρει η ομοσπονδία. Ζητά, δε, να εγκριθεί άμεσα η λειτουργία των ολιγομελών τμημάτων τομέων και ειδικοτήτων σε όλα τα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, σύμφωνα με τα τεκμηριωμένα αιτήματα που έχουν υποβάλει τα σχολεία.

7. Εκπτωτικό εισιτήριο για τους μαθητές των εσπερινών: Ενήλικοι μαθητές που εργάζονται για 200 ευρώ το μήνα ή είναι άνεργοι διαμαρτύρονται για τη μη χορήγηση δελτίου μαθητικού εισιτηρίου για το σχολικό έτος 2011-2012. Η ΟΛΜΕ, στο υπόμνημά της, επισημαίνει την αντικειμενική δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές των εσπερινών λυκείων να μεταβούν από το χώρο εργασίας τους ή από την κατοικία τους στο σχολείο. Οι καθηγητές ζητούν τη διευθέτηση αυτού του ζητήματος, υποστηρίζοντας πως αρκετοί μαθητές είτε είναι αναγκασμένοι να διανύουν καθημερινά μεγάλες αποστάσεις με τα πόδια είτε απογοητεύονται και εγκαταλείπουν το σχολείο.

8. Εργασιακές σχέσεις εκπαιδευτικών: Με τις καταργήσεις σχολείων, την αύξηση του ανώτατου αριθμού μαθητών/τριών ανά τμήμα και την κατάργηση εκπαιδευτικών υπηρεσιών το υπουργείο Παιδείας φέρεται να δημιουργεί, σε αρκετές περιπτώσεις, τεχνητές υπεραριθμίες και να επιδιώκει να μετακινήσει υποχρεωτικά εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα. Η θεσμοθέτηση εργασιακής εφεδρείας, οι απολύσεις, οι μετατάξεις και οι μετακινήσεις εκτός νομού αποτελούν για την ΟΛΜΕ αιτία πολέμου.

9. Νέο μισθολόγιο: Πώς είναι δυνατόν να ζήσει ένας νέος εκπαιδευτικός με 640 ευρώ το μήνα και μάλιστα με την τιμωρητική διάταξη για τριετή υποχρεωτική παραμονή στον πρώτο διορισμό; Το εν λόγω ερώτημα θέτει η διοίκηση της εκπαιδευτικής ομοσπονδίας, η οποία έχει εκφράζει από την πρώτη στιγμή τη διαφωνία της στο νέο μισθολόγιο. Την ίδια στιγμή, δημιουργούνται αδικίες με το επίδομα παραμεθόριων και προβληματικών περιοχών.

10. Οφειλόμενες αμοιβές εκπαιδευτικών: Σε ορισμένες περιοχές της χώρας (Γ' Αθήνας, Αχαϊα, Ημαθία κ.λπ.) δεν έχουν καταβληθεί οι πάσης φύσεως αμοιβές των καθηγητών που απασχολήθηκαν στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά και πρόσθετες αμοιβές για διάφορες εργασίες. Παράλληλα, δεν έχει βρεθεί λύση στο ζήτημα της αμοιβής εκπαιδευτικών που εργάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη ως συντονιστές. Την ίδια στιγμή, χιλιάδες εκπαιδευτικοί δεν έχουν πληρωθεί τα οδοιπορικά που δικαιούνται, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ.

11. Χορήγηση δεύτερης ειδικότητας: Η ΟΛΜΕ ζητά την έναρξη διαλόγου από το υπουργείο Παιδείας για την αναδιατύπωση απόφασης για τα κριτήρια και τη διαδικασία απόδοσης δεύτερης ειδικότητας.

12. Διορισμοί, αναπληρωτές και αποσπάσεις: Το κύμα φυγής στη σύνταξη, σε συνδυασμό με τη δραστική μείωση των διορισμών, «μας αναγκάζουν», όπως αναφέρει η ΟΛΜΕ, «να επαναφέρουμε το αίτημά μας για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες, και την κατάργηση της ελαστικής εργασίας (ωρομισθίων και αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου). Για το νέο μοριοδοτημένο σύστημα των αποσπάσεων η ομοσπονδία προτείνει την επαναλειτουργία της σχετικής επιτροπής, για να επανεξεταστούν ορισμένες αστοχίες που διαπιστώθηκαν.

13. Ειδική αγωγή: Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το μαρασμό της ειδικής αγωγής μέσω του κλεισίματος ειδικών σχολείων και της πλήρους υποβάθμισης της παράλληλης στήριξης, των τμημάτων ένταξης και συνολικά των υποδομών. Η ειδική αγωγή στελεχώνεται, κατά βάση, από αναπληρωτές, οι οποίοι δεν έχουν και δυνατότητα άμεσου διορισμού τους, αφού δεν ορίζονται καν οργανικά κενά, όπως τονίζει η ΟΛΜΕ, η οποία απαιτεί τον άμεσο καθορισμό οργανικών θέσεων και το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών με βάση τις ανάγκες της ειδικής αγωγής.

14. Κατάργηση Πειραματικών Σχολείων: Πριν από το καλοκαίρι ψηφίστηκε ο νόμος που αλλάζει ριζικά τη δομή και τη λειτουργία των πειραματικών σχολείων. «Με το νόμο αυτό τα σχολεία γίνονται πρότυπα και επιδιώκεται να μετατραπούν σε φυτώρια ''αρίστων'' μαθητών, να καταστούν χώροι εκπαίδευσης των ''ημετέρων", που θα αποτελέσουν και το μηχανισμό αναπαραγωγής της κοινωνικής ελίτ και του πελατειακού κράτους», υποστηρίζει η διοίκηση της ΟΛΜΕ, τονίζοντας πως μέσα στα επιλεγόμενα σχολεία δεν περιλαμβάνονται το 1ο Πειραματικό Λύκειο Αθήνας - «Γεννάδειο», το Ζάννειο Γυμνάσιο κ.ά. Η ομοσπονδία καλεί το υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τους φακέλους όλων των σχολείων που αποχαρακτηρίστηκαν, λαμβάνοντας υπόψη ποιοτικά κριτήρια και με γνώμονα το συμφέρον της δημόσιας εκπαίδευσης συνολικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου