Σε έναν ψηφιακό κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η ανάρτηση, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάθε πτυχής της ζωής μας. Είναι όμορφο να μοιραζόμαστε τις ζωές μας με ανθρώπους που μπορεί να ζουν μακριά, είναι όμορφο να γνωρίζουμε ο ένας τα προσωπικά επιτεύγματα του άλλου και πάντα, σκηνές όπως οι διακοπές, οι έξοδοι, οι γάμοι και οι ξεχωριστές εμπειρίες των αγαπημένων μας, μάς κάνουν να χαιρόμαστε και μάς φτιάχνουν τη διάθεση. Ωστόσο, η χαρά του να μοιράζεσαι τη ζωή σου ψηφιακά, μπορεί να εγκυμονεί και κινδύνους.
Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι, από τη στιγμή που μοιράζεστε ένα στιγμιότυπο της ζωής σας στον αχανή διαδικτυακό κόσμο, αυτό μπορεί να καθίσταται διαθέσιμο σε οποιονδήποτε που, με τη σειρά του, μπορεί να το χρησιμοποιήσει χωρίς όρια; Και σίγουρα οι προθέσεις πίσω από το αυθόρμητο μοίρασμα είναι οι καλύτερες, όμως τα ερωτήματα παραμένουν: ποιος αντιλαμβάνεται τις απρόβλεπτες συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό το μοίρασμα, για τα προσωπικά του δεδομένα; Μία καλή αφορμή για όλους μας, να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να προστατευθούμε από τους δυνητικούς, ανεπιθύμητους κινδύνους, αποτελεί η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου. Οι προθέσεις είναι αθώες, αλλά τα δεδομένα χτυπούν «καμπανάκια» εγρήγορσης: Ξέρατε ότι, πάνω από το 75% των ατόμων που είναι γονείς δημοσιεύει φωτογραφίες και videos των παιδιών του στα social media; Αν ακούγεται ακίνδυνο, ίσως πρέπει να σκεφτούμε ότι, 8 από τους 10 ακολούθους, τους είναι εντελώς άγνωστοι.
«Για εσάς αυτές οι φωτογραφίες είναι απλώς αναμνήσεις, αλλά για άλλους είναι δεδομένα »
Η Telekom θέλησε να επισημάνει τη σημασία της ψηφιακή ασφάλεια με μία καμπάνια – γροθιά στο στομάχι, στέλνοντας τους απανταχού γονείς, ένα μήνυμα από την Ella («A Message from Ella»). Η Ella είναι μία deepfake εκδοχή από το μέλλον, ενός 9χρονου κοριτσιού, του οποίου, σε πραγματικό χρόνο, οι γονείς, μοιράζονται στιγμιότυπα στο διαδίκτυο. Η Ella από το μέλλον κινείται και μιλάει σαν άνθρωπος, γεγονός που σοκάρει τους γονείς της, όταν εμφανίζεται μπροστά τους στην οθόνη του κινηματογράφου. «Γεια σου, μαμά. Γεια σου, μπαμπά. Εγώ είμαι, η Ella! Εκπληκτικό το τι μπορεί να κάνει η τεχνολογία αυτές τις μέρες, έτσι δεν είναι; Το μόνο που χρειάζεται είναι μερικές φωτογραφίες, όπως αυτές που ανεβάζετε στα social media, που μπορεί να τις πάρει και να τις χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε», επισημαίνει το κορίτσι, στους έκπληκτους γονείς του. «Για εσάς, αυτές οι φωτογραφίες είναι απλώς αναμνήσεις, αλλά για άλλους είναι δεδομένα και για μένα, ίσως η αρχή ενός τρομακτικού μέλλοντος», προσθέτει.
Πίσω στα σοκαριστικά νούμερα, σύμφωνα με έρευνα της Telekom, κάθε παιδί έως τα 5 του, έχει κατά μέσο όρο περίπου 1.500 φωτογραφίες του online. Τις φωτογραφίες αυτές έχουν ανεβάσει οι γονείς του, χωρίς τη συναίνεσή του. Και όμως, και τα παιδιά, ακόμα και σε αυτή την ηλικία, έχουν κάθε δικαίωμα να καθορίζουν την ψηφιακή τους ταυτότητα. Μέχρι το 2030, δε, προβλέπεται -σύμφωνα με το The New Yorker- τα δύο τρίτα των κρουσμάτων κλοπής ταυτότητας να συνδέονται με αυτή την πρακτική. Ανεβάζοντας φωτογραφίες των παιδιών τους στο διαδίκτυο οι γονείς, προφανώς με τις καλύτερες προθέσεις, αυξάνουν την έκθεσή τους σε κινδύνους όπως αναγνώριση προσώπου, και απειλές για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα.
Τι είναι το «sharenting»
Η πολυβραβευμένη καμπάνια«ShareWithCare», αναδεικνύει την ανάγκη για ασφαλή διαχείριση της ψηφιακής ταυτότητας, στοχεύοντας να προστατεύσει την ιδιωτικότητα της νέας γενιάς και ειδικότερα των παιδιών. Και η 29η Οκτωβρίου, που αποτελεί και τη Διεθνή Ημέρα Διαδικτύου, είναι η καλύτερη αφορμή να σκεφτούμε όλοι μας τους κινδύνους που μπορεί να εγκυμονεί το «sharenting», δηλαδή η δημόσια κοινοποίηση εικόνων και πληροφοριών παιδιών από τους γονείς τους, στα social media.
Η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου
Ήταν 29 Οκτωβρίου 1969, όταν για πρώτη φορά αποστέλλεται μέσω διαδικτύου ένα μήνυμα με μόλις δύο γράμματα -LO, ανολοκλήρωτη προσπάθεια αποστολής του LOGIN-, αλλάζοντας για πάντα την επικοινωνία.Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η COSMOTE, γιορτάζει αυτήν την ημέρα-ορόσημο και ως μέλος του Ομίλου Telekom, μοιράζεται την κοινωνική καμπάνια «ShareWithCare», με τη δέσμευση να συνεχίσει να προωθεί την ψηφιακή ασφάλεια. Η COSMOTE ενισχύει τις αξίες της υπεύθυνης χρήσης των τεχνολογιών και της διαδικτυακής προστασίας με άξονα κυρίως την προστασία των πιο ευάλωτων, δηλαδή των ανηλίκων, που εν αγνοία τους, προβάλλεται η εικόνα τους.
#sharewithcare
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου