«Αν δεν χτίζουμε για να βελτιωθούμε, τότε τελικά ίσως να γκρεμίσουμε» είναι μια φράση και ιδέα που έχω ακούσει από άλλους όταν ξεκίνησα να γυμνάζομαι—το ίδιο ισχύει και για τις σχέσεις.
Στην επαγγελματική ανάπτυξη, οι εκπαιδευτικοί ακούμε συχνά ότι πρέπει να οικοδομήσουμε σχέσεις με τις μαθήτριες και τους μαθητές μας. Ωστόσο, δεν μας δείχνουν πάντα τον τρόπο που μπορούμε να το κάνουμε - κάτι που δημιουργεί μια απόσταση μεταξύ των φιλόδοξων ιδεών και της πραγματικότητας στην τάξη.
Δεν ξέρουν όλες οι εκπαιδευτικοί από την αρχή πώς να οικοδομούν σχέσεις και να καλλιεργούν σχέσεις με τις μαθήτριες και τους μαθητές. Αλλά όλες και όλοι μπορούν να μάθουν μερικούς από τους παράγοντες που συμβάλλουν και τις στοχαστικές στρατηγικές που θα μας βοηθήσουν να ξεκινήσουμε. Η οικοδόμηση σχέσεων απαιτεί μια διαφοροποιημένη προσέγγιση που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για να αναπτύξουν γνώσεις σχετικά με τα νέα παιδιά που υπηρετούν. Ξεκινά με το να τους γνωρίζουμε και ως ανθρώπους και ως μαθητές.
Ένα καλό μέρος για να ξεκινήσουμε μπορεί να είναι οι ακαδημαϊκές τους ανάγκες μαζί με τα εγγενή τους κίνητρα όπως οι στόχοι, τα ενδιαφέροντα και τα πλεονεκτήματά τους. Ο ερευνητής John Hattie εξηγεί ότι οι δάσκαλοι πρέπει να δουν τη μάθηση μέσα από τα μάτια των μαθητών τους. Κάνοντας το αυτό μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν και παίρνουν εκπαιδευτικές αποφάσεις.
Οι δάσκαλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τρεις γρήγορες στρατηγικές για να αποκτήσουν γνώσεις για την προσωπικότητα και τα ενδιαφέροντα των μαθητών: παρατήρηση, άτυπες συνομιλίες και χαρτογράφηση ενσυναίσθησης, που μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να συνδεθούν με τους μαθητές αφού συλλέξουν σχετικές πληροφορίες για αυτούς σε μια απλή απεικόνιση.
Η παρατήρηση και οι ανεπίσημες χαλαρές συνομιλίες βασίζονται στην προσοχή στο τι λένε και τι κάνουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων και των διαλειμμάτων στην τάξη. Ένα άρθρο της Edutopia από την εκπαιδευτικό Valentina Melnikova παρέχει έξι ακόμη στρατηγικές για τη σύνδεση με τους μαθητές.
Ξεπερνώντας προκλήσεις και ενισχύοντας συνδέσεις
Στην αλληλεπίδραση με τους μαθητές, μια ενιαία προσέγγιση δεν θα λειτουργήσει για όλους, ούτε και η στρατηγική “ελπίζοντας για το καλύτερο”. Στα σχολεία που επισκέπτομαι ως σύμβουλος, αναγνωρίζω τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν πολλοί όταν προσπαθούν να δημιουργήσουν ουσιαστικές σχέσεις με τα παιδιά. Τα σημαντικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί περιλαμβάνουν χρονικούς περιορισμούς, μεγάλο φόρτο εργασίας και ποικίλες ακαδημαϊκές ανάγκες των μαθητών που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον προγραμματισμό των μαθημάτων.
Μία προσεκτική ανάλυση της έρευνας και της προσωπικής μου εμπειρίες με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η οικοδόμηση βαθιών σχέσεων με κάθε μαθητή μπορεί να μην είναι πάντα δυνατή. Αυτό δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει. Αντίθετα, μπορούμε να επικεντρωθούμε στην οικοδόμηση κουλτούρας στην τάξη μας και στην καλύτερη επιλογή των λέξεων μας για να οικοδομήσουμε σχέσεις και να ενισχύσουμε την καλή θέληση.
Επιπλέον, ως εκπαιδευτικοί, μπορούμε να μάθουμε να αποδεχόμαστε στην πράξη τους μαθητές μας, άνευ όρων θετική εκτίμηση και ευγενικά λόγια ακόμα και όταν οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται αρχικά. Κάτι τέτοιο μπορεί να αποτελέσει τη βάση της ανάπτυξης σχέσεων. Ακολουθούν δύο σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη:
Οι επιπτώσεις των προσδοκιών
Πρέπει να πιστέψουμε στις δυνατότητες των μαθητών μας να επιτύχουν! Για να φτάοσυμε σε αυτό το σημείο, ρωτάω συχνά τους εκπαιδευτικούς με τους οποίους συντάσσω τα μαθήματα τα εξής: Μπορούν οι υποσυνείδητες προσδοκίες μας να επηρεάσουν την απόδοση των άλλων; Ο καθηγητής ψυχολογίας Bob Rosenthal διεξήγαγε πειράματα για να εξερευνήσει αυτό το φαινόμενο, ρίχνοντας φως στην επιρροή των προσδοκιών.
Ερευνητές σε ελεγχόμενο εργαστηριακό περιβάλλον έβαλαν ποντίκια να περάσουν μέσα από έναν λαβύρινθο για μερικές εβδομάδες και να καταγράψουν την πρόοδό τους. Παρά το γεγονός ότι τα ποντίκια ήταν πανομοιότυπα, οι ερευνητές ενημερώθηκαν ότι ορισμένα ήταν είτε «πολύ έξυπνα» ή «πολύ μη έξυπνα».
Αυτοί οι χαρακτηρισμοί επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο οι ερευνητές αλληλεπιδρούσαν με τα ποντίκιας, γεγονός που επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο μάθαιναν. Σε ένα δημοσίευμα στο This American Life, ο Rosenthal είπε: «Γνωρίζουμε ότι ο χειρισμός των ποντικιών και ο πιο ήπιος χειρισμός τους μπορεί πραγματικά να αυξήσει την απόδοσή τους». Είναι αξιοσημείωτο ότι τα ποντίκιαι με την ένδειξη «πολύ έξυπνα» εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις, υπογραμμίζοντας πώς οι προσδοκίες επηρεάζουν τη μάθηση και τις αλληλεπιδράσεις.
Ευτυχώς, αυτό το ερευνητικό αποτέλεσμα δεν περιορίζεται στα ποντίκια, αλλά εντοπίζεται και στους ανθρώπους. Άλλοι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι οι θετικές προσδοκίες μπορούν να επηρεάσουν θετικά τις ακαδημαϊκές βαθμολογίες των μαθητών, τις συμπεριφορές των εφήβων, ακόμη και την απόδοση των στρατιωτών.
Ακολουθούν δύο ανακλαστικές προτροπές που θα μας βοηθήσουν να εξετάσουμε πώς να βελτιώσουμε καλύτερα τις προσδοκίες μας:
Σκεφτείτε στιγμές που οι προσδοκίες σας επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδράσατε με τους μαθητές. Ποια θα μπορούσε να ήταν η επίδραση αυτών των προσδοκιών στη μάθηση ή την απόδοσή τους;
Σκεφτείτε πότε οι θετικές προσδοκίες κάποιου επηρέασαν σημαντικά τη δέσμευσή σας και τα μαθησιακά σας αποτελέσματα. Τι μπορείτε να κάνετε για να επαναλάβετε αυτό το εφέ σε όλους τους μαθητές σας;
Η επίπτωση του λόγου
Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η ευγενική συζήτηση στα φυτά μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξή τους. Αν αυτό είναι αλήθεια, φανταστείτε τι μπορούν να κάνουν για τα παιδιά τα όμορφα και ευγενικά λόγια—οι λέξεις που επιλέγουμε έχουν σημασία επειδή έχουν τη δυνατότητα να τονώσουν και να παρακινήσουν τους μαθητές που τις χρειάζονται. Οι δάσκαλοι μπορούν να αξιοποιήσουν την καλή θέληση που καλλιεργούν τα θετικά μας λόγια μεταξύ των μαθητών για να οικοδομήσουν την απαραίτητη σχέση για τη συμμετοχή τους στη μάθηση.
Η έρευνα υποστηρίζει τη σκόπιμη χρήση θετικών λέξεων και επιβεβαιώσεων για να αυξηθεί το κίνητρο των μαθητών να αντιμετωπίσουν δύσκολες εργασίες. Άλλες θετικές επιδράσεις των επιβεβαιώσεων περιλαμβάνουν τη βελτιωμένη νοοτροπία των μαθητών σχετικά με τη νοημοσύνη, τα συναισθήματα και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
Ένα βίντεο που ονομάζεται "Students React to Hearing "I Believe in You" - που δημιουργήθηκε από την Community Independent School District στη Νεβάδα του Τέξας - αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των άμεσων θετικών επιπτώσεων της θετικής ομιλίας, όπως το "πιστεύω σε σένα", σε μαθητές διαφόρων ηλικιών . Αφιερώστε λίγο χρόνο για να το παρακολουθήσετε πριν συνεχίσετε. Παρατηρήστε πώς τα πρόσωπά τους αλλάζουν από συνοφρυώματα ή κενές εκφράσεις σε χαμόγελα και εκφράσεις εκτίμησης. Πολλοί εκπαιδευτικοί συγκινούνται όταν δείχνω αυτό το βίντεο σε συνεδρίες επαγγελματικής εξέλιξης. Σας ενθαρρύνω να το δοκιμάσετε με το προσωπικό/ τους συναδέλφους σας - δεν απογοητευτείτε!
Η ράπερ τραγουδίστρια και συνθέτρια Lauryn Hill είπε κάποτε: «Μην είσαι σκληρός βράχος όταν είσαι πραγματικά ένα διαμάντι!». Με την προβολή του βίντεο της κοινότητας ISD, γίνεται φανερό τι εννοεί. Σοα νέα παιδιά (αλλά και σε όλους τους ανθρώπους) πρέπει να τους φέρονται ευγενικά και να τους εκτιμούν, αλλά δυστυχώς πολλά λαμβάνουν αρνητικά μηνύματα.
Αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε τις λέξεις που επιλέγετε όταν μιλάτε σε μαθητές.
Σκεφτείτε έναν μαθητή που μπορεί να ωφεληθεί από τη θετικότητα και την ενθάρρυνση. Προσδιορίστε τις εξαιρετικές τους ιδιότητες και πράξεις που αξίζουν αναγνώριση. Σκεφτείτε πώς θα μπορούσατε να εκφράσετε την εκτίμηση και την υποστήριξή σας για να ανυψώσετε και να καλλιεργήσετε τη σχέση και τη σύνδεση μαζί τους.
Απόδοση του άρθρου Building Relationships With Students on Positive Words and High Expectations
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου