Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

Μαθαίνοντας τα χρήματα

Είναι τραγικό το γεγονός ότι τα παιδιά μας σε κάποια ΕΝΕΕΓΥΛ ακόμα και σήμερα διδάσκονται δεξιότητες απαραίτητες για την καθημερινή ζωή σε καθαρά θεωρητικό επίπεδο, με κακογραμμένα φυλλάδια και μέσα από ασκήσεις που δεν έχουν καμία πρακτική εφαρμογή. 

Πριν από δύο εβδομάδες η Α. ήρθε με ένα φυλλάδιο που περιείχε έναν πίνακα όπου πάνω σε κάθε στήλη υπήρχαν γραμμένα με το χέρι τα διαθέσιμα χαρτονομίσματα και κέρματα και αριστερά σε μια στήλη τα ποσά που έπρεπε να σχηματίσει σημειώνοντας ποια χαρτονομίσματα/ κέρματα θα πάρει και πόσες φορές (βάζοντας ένα Χ στην κατάλληλη στήλη). 

Αν παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι δύο τελευταίες στήλες των 2 λεπτών και του 1 λεπτού έλειπαν γιατί δεν είχαν βγει σωστά στο φωτοτυπικό μηχάνημα, ο πίνακας ήταν δυσανάγνωστος: γραμμένος στο χέρι, με στήλες και αριθμούς στριμωγμένους, χωρίς τα απαραίτητα κενά μεταξύ τους. 


Η συγκεκριμένη άσκηση (αφού την κάναμε σε φυλλάδιο που ήταν γραμμένο καθαρά και άνετα) μας έδωσε αφορμή να δουλέψουμε πάνω στα χρήματα, αλλά με λίγο διαφορετικό τρόπο.




Έχοντας καρτελάκια με προϊόντα και τις τιμές τους από διαφημιστικά φυλλάδια, ψεύτικα (αλλά ρεαλιστικά) χαρτονομίσματα και αληθινά κέρματα, μάθαμε:

- να διαβάζουμε τα καρτελάκια με τις τιμές των προϊόντων και να δίνουμε τα αντίστοιχα χαρτονομίσματα / κέρματα,

- να συγκρίνουμε τις τιμές και να βλέπουμε ποιο προϊόν είναι πιο ακριβό, 

- να υπολογίζουμε αν μας φτάνουν τα λεφτά για να αγοράσουμε κάτι, 

- να ξέρουμε πότε θα πάρουμε ρέστα, 

- να χρησιμοποιούμε σωστές και ευγενικές εκφράσεις όταν πηγαίνουμε για ψώνια, 

- να υπολογίζουμε τα χρήματα που θα πληρώσουμε αν αγοράσουμε περισσότερα από ένα προϊόντα (κάνοντας πρόσθεση στο μυαλό, στα δάχτυλα ή στο χαρτί), 

- να υπολογίζουμε πόσα ρέστα θα πάρουμε αν δώσουμε περισσότερα χρήματα (κάνοντας αφαίρεση στο μυαλό, στα δάχτυλα ή στο χαρτί). 


Μέσα σε αυτές τις απλές δραστηριότητες κρύβονται σημαντικά και δύσκολα κομμάτια των μαθηματικών (εκτέλεση προσθέσεων και αφαιρέσεων με ακέραιους και δεκαδικούς αριθμούς, νοερές πράξεις, ανάλυση και σύνθεση αριθμών). Για παράδειγμα, η Α. είχε τρομερή δυσκολία να βρει με ποια χαρτονομίσματα θα έκανε τα 30 ευρώ. Ενώ ήξερε ότι 2 +1 = 3 δεν υπήρχε η αντίστοιχη γνώση για το 30 (20 +10) και δεν μπορούσε να βρει τρόπο να μετρήσει τέτοιες ποσότητες χρημάτων με τη βοήθεια των δακτύλων της. 

Και αφού αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε καλύτερα τα χρήματα και κάναμε εξάσκηση, πλέον νιώθουμε έτοιμες να αγοράσουμε ΜΟΝΕΣ μας πατατάκια κάθε Κυριακή απόγευμα! Και όπως όλοι ξέρουμε, αυτά τα πατατάκια που αγοράζεις μόνος σου είναι ΤΑ ΠΙΟ ΝΟΣΤΙΜΑ!

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου