Τετάρτη 11 Μαΐου 2022

Η Οδύσσεια των τυφλών στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της Θεσσαλονίκης

Κακοτεχνίες στις οδεύσεις, ξεπερασμένα ηχητικά συστήματα στα φανάρια και η έλλειψη παιδείας των οδηγών είναι μερικά από τα προβλήματα.

Ως μια καθημερινή Οδύσσεια θα μπορούσε να περιγραφεί η μετακίνηση των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

Για τους ίδιους τα μυθικά τέρατα που περιγράφει ο Όμηρος στην περιπέτεια του Οδυσσέα στον δρόμο για την Ιθάκη είναι τα εμπόδια που συναντούν από την ώρα που θα βγουν από την είσοδο του σπιτιού τους μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.

Οι κακοτεχνίες στα πεζοδρόμια, που εγκυμονούν κινδύνους ακόμη και για τους έχοντες την όρασή τους, μετατρέπονται σε παγίδες για τους τυφλούς, που προσπαθούν να τις υπερκεράσουν με μοναδικό βοήθημα το λευκό τους μπαστούνι.

Αναζητούν πεζοδρόμια για να κινηθούν πιο εύκολα όπου έχουν τοποθετηθεί οδεύσεις, όμως και πάλι μετά από λίγο φτάνουν σε αδιέξοδο γιατί στην καλύτερη περίπτωση ο «τυφλοσούρτης» ξαφνικά διακόπτεται και στη χειρότερη έχει σπασμένα πλακάκια και φρεάτια στο ενδιάμεσο.

Αναγκάζονται να ανακαλέσουν στη μνήμη τους την εναλλακτική διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν, όμως τα προβλήματα δεν σταματούν. Θα πρέπει να επιλέξουν τον σηματοδότη που διαθέτει το ειδικό ηχητικό σύστημα το οποίο ενεργοποιούν οι ίδιοι με ένα τηλεκοντρόλ. Ακόμη όμως και τότε θα πρέπει να περιμένουν για λίγο στη διάβαση για να βεβαιωθούν ότι δεν θα παρασυρθούν από κάποιον ασυνείδητο οδηγό που περνά με κόκκινο.

Με πολλή δυσκολία και αρκετή τύχη θα καταφέρουν να φτάσουν στον προορισμό τους.

Χαρακτηριστικό των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με προβλήματα όρασης είναι ότι ακόμη και έξω από τη Σχολή Τυφλών ο «οδηγός» που υπάρχει είναι προβληματικός καθώς το υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί δεν τους βοηθά στο να τον «νιώσουν» με το λευκό τους μπαστούνι, ενώ έχει και κακοτεχνίες όπως ένα φρεάτιο λίγα μέτρα από την είσοδο της σχολής που τον διακόπτει.

Ο Γιάννης Παπανικολάου, με ολική τύφλωση, περιγράφει στη Voria.gr τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά του: «Αρχικά να πούμε ότι δεν λειτουργούν όλα τα ηχητικά φανάρια, ό,τι χαλάσει δεν ξαναγίνεται. Το μόνο φανάρι στο οποίο κάνουν καμιά φορά σέρβις είναι αυτό που βρίσκεται στην Καραϊσκάκη με Β. Όλγας, που είναι μπροστά στο Ίδρυμα Προστασίας Τυφλών. Υπάρχουν φανάρια 3ης γενιάς τα οποία έχουν εγκατεστημένο σύστημα που αναφέρει στον τυφλό ακόμη και το σημείο που βρίσκεται και την κατεύθυνση. Είχαν τοποθετηθεί σε κάποια σημεία, με χορηγία του Ιβάν Σαββίδη, είναι τα καλύτερα φανάρια και δουλεύουν άψογα, αλλά δυστυχώς στην υπόλοιπη πόλη υπάρχουν τα παλιά, τα οποία πρέπει να ενεργοποιήσουμε εμείς. Δυστυχώς όμως δεν δουλεύουν, είτε έχουμε το τηλεκοντρόλ είτε δεν το έχουμε είναι το ίδιο».

Ο κ. Παπανικολάου σημειώνει ότι ένα ακόμη πρόβλημα είναι ότι οι ειδικές οδεύσεις κατασκευάστηκαν με κακής ποιότητας υλικό. «Αυτά εδώ που έχουν τοποθετηθεί είναι απομιμήσεις, δεν μπορείς να νιώσεις τον τυφλοσούρτη στο πόδι ή στο μπαστούνι. Δεν μπορείς να καταλάβεις αν έχει πρόβλημα το πλακάκι η αν είναι ο ειδικός διάδρομος».

Πέραν αυτών σημειώνει ότι ακόμη και αυτοί οι διάδρομοι που υπάρχουν οδηγούν πάνω σε κολόνες, σε περίπτερα και σε καρτοτηλέφωνα: «Εντάξει στην Ελλάδα ζούμε, είμαστε 200 χρόνια πίσω».

Η κ. Μάρθα που έχασε την όρασή της σε ηλικία 26 ετών επισημαίνει στη Voria.gr ότι υπάρχουν κακοτεχνίες στους «οδηγούς των τυφλών», όπως για παράδειγμα σε κάθετο της Β. Όλγας, δίπλα στη Σχολή Τυφλών, που τον διακόπτει ένα φρεάτιο, ενώ θεωρεί απαράδεκτο να μην υπάρχει όδευση σε έναν από τους κεντρικότερους δρόμους της πόλης, όπως η Τσιμισκή, αλλά και στην Εθνικής Αμύνης μπροστά από την Πανεπιστημιούπολη.

«Είναι υψηλός ο βαθμός επικινδυνότητας στις μετακινήσεις, αλλά λίγο δεξιά ,λίγο αριστερά και βάσει εμπειρίας, τον βρίσκεις τον δρόμο. Προσωπικά τα πρώτα χρόνια είχα μεγάλες δυσκολίες, όμως όσο αποτύπωνα τις διαδρομές στη μνήμη μου, και έφτιαχνα έναν νοητό χάρτη στο μυαλό μου, τόσο καλύτερη γινόταν η μετακίνησή μου».

Σύμφωνα με την ίδια ένα βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη παιδείας και σεβασμού στη διαφορετικότητα. «Στα φανάρια περιμένουμε αρκετά δευτερόλεπτα ενώ έχει προτεραιότητα ο πεζός, γιατί κάποιοι περνάνε με κόκκινο. Πριν από πέντε χρόνια είχε παρασυρθεί άτομο με πρόβλημα όρασης», λέει.

Το μέλος το Δ.Σ της Ένωσης Τυφλών Βορείου Ελλάδος και αντιπρόεδρος στο «Πράσινο Ινστιτούτο», Φώτης Μπίμπασης, επισημαίνει ότι έχουν γίνει κάποια πράγματα για τη βελτίωση της καθημερινότητας των ατόμων με προβλήματα όρασης ωστόσο είναι αποσπασματικά και σαφώς πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα.

Αναφέρει ότι τα εμπόδια που συναντούν οι τυφλοί κάθε ημέρα είναι πολλά και πρέπει να είναι ιδιαίτεροι προσεκτικοί κατά τις μετακινήσεις τους ώστε να μην πέσουν σε κάποια κακοτεχνία από τις πολλές που υπάρχουν.

Ο κ. Μπίμπασης εκτός των άλλων πλείστων προβλημάτων υπογραμμίζει ότι οι ανελκυστήρες στα περισσότερα δημόσια κτήρια δεν έχουν φωνητική εντολή και κάποιοι δεν διαθέτουν ούτε την ειδική ανάγλυφη σήμανση, με αποτέλεσμα ο τυφλός να δυσκολεύεται να βρει τον όροφο που θέλει, ενώ επισημαίνει ότι θα πρέπει να τοποθετηθούν οδεύσεις και στις δημόσιες υπηρεσίες.

Τα σχέδια της Περιφέρειας και του δήμου

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας, μιλώντας στη Voria.gr, σημειώνει ότι το σύστημα που είχε τοποθετηθεί για να εξυπηρετεί τα άτομα με προβλήματα όρασης σε περίπου 400 σηματοδότες και ενεργοποιούνταν από τα ίδια με ένα τηλεκοντρόλ αποδείχτηκε στην πράξη ότι ήταν κακής ποιότητας και έχουν καταρρεύσει με το πέρασμα των ετών. «Είναι κάτι που γνωρίζουμε. Είμαστε σε επαφή με τους θεσμικούς εκπροσώπους των τυφλών, μας έχουν υποδείξει 50 σημεία που χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση και τα συντηρούμε συστηματικά», αναφέρει.

Ο κ. Μπίλλιας γνωστοποιεί μάλιστα ότι η Περιφέρεια σκοπεύει να αξιοποιήσει τη σύγχρονη τεχνολογία προκειμένου να σχεδιάσει ένα έξυπνο σύστημα πλοήγησης για τα άτομα με προβλήματα όρασης. «Έχουμε βάλει ένα πιλοτικό πρόγραμμα και το έχουμε εγκαταστήσει στο φανάρι μπροστά από τη Σχολή Τυφλών και θα το αξιολογήσουμε τους επόμενους 1-2 μήνες, προκειμένου όλες αυτές οι λειτουργίες να γίνονται μέσω των έξυπνων τηλεφώνων. Τα άτομα με προβλήματα όρασης θα μπορούν να έχουν την εφαρμογή στο Smart phone που θα τους δίνει τη διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσουν με προτεραιότητα στο φανάρι ώστε να περνούν απέναντι. Αν η πιλοτική εφαρμογή αποδώσει, τότε θα εντάξουμε το έργο στο επόμενο ΕΣΠΑ, ενώ θα αναβαθμίζουμε παράλληλα τους υπάρχοντες σηματοδότες».

Στη λογική της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών κινείται και ο δήμος Θεσσαλονίκης. Ο σύμβουλος του δημάρχου σε θέματα αναπηρίας Γιάννης Καστούρας αναφέρει στη Voria.gr ότι μέσα στη χρονιά, σε συνεργασία με την εταιρεία Cisco, θα δοθεί σε περίπου 100 άτομα με προβλήματα όρασης μια ειδική ηλεκτρονική συσκευή, η οποία θα προσαρμοστεί στα λευκά τους μπαστούνια, μέσω της οποίας θα γίνει μια ψηφιακή χαρτογράφηση των σημείων όπου υπάρχει αυξημένη ανάγκη.

Βάσει αυτής της καταγραφής ο δήμος θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό αυτών των σημείων ενώ παράλληλα θα κάνει άμεσες παρεμβάσεις όταν ενημερώνεται ότι υπάρχει ανάγκη.

Ο κ. Καστούρας αναφέρει ότι ο δήμος ήδη από το 2021 έχει τοποθετήσει σε 36 κόμβους ευθύνης του ηχητικά συστήματα προειδοποίησης για τα άτομα με οπτική αναπηρία. Σύμφωνα όμως με τον ίδιο στη συνέχεια η αρμοδιότητα για τους σηματοδότες πέρασε εξ ολοκλήρου στην ευθύνη της Περιφέρειας.

Ο ειδικός σύμβουλος του δημάρχου δεν παραλείπει να καυτηριάσει την κακή συμπεριφορά των οδηγών, η οποία όπως λέει αποτελεί τροχοπέδη για την ομαλή βιώσιμη κινητικότητα των ατόμων με αναπηρία. «Είναι απαράδεκτο κοντά στη Σχολή Τυφλών να παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια και σε οδηγούς όδευσης τυφλών. Είναι λυπηρό», υπογραμμίζει.

Να σημειωθεί ότι το 2018 η ΠΑΕ ΠΑΟΚ μέσω του PAOK Action, στηρίζοντας τα άτομα με προβλήματα όρασης, προχώρησε στην τοποθέτηση σύγχρονων ηχητικών φωνητικών συστημάτων προειδοποίησης σε φωτεινούς σηματοδότες, σε κεντρικούς ιστούς της πόλης. Οι ειδικές συσκευές εγκαταστάθηκαν σε κόμβους σηματοδότησης που βρίσκονται έξω από το ξενοδοχείο Makedonia Palace επί της Λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου καθώς επίσης και έξω από το γήπεδο της Τούμπας, στη διασταύρωση Μικράς Ασίας και Κλεάνθους.

Τα ηχητικά συστήματα παράγουν συγκεκριμένους ήχους οι οποίοι υποδηλώνουν την κατάσταση του φωτεινού σηματοδότη όπως επίσης και δόνηση σε ειδικά ανάγλυφα σύμβολα τα οποία με το πάτημά τους προειδοποιούν για την κυκλοφορία της οδού και την ασφαλή διάβαση των πεζών.


Θανάσης Μυλωνάς
Πηγή: voria

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου