Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020

Πώς να μιλήσετε στον δάσκαλο/ τη δασκάλα του παιδιού σας για τον όγκο των σχολικών εργασιών στο σπίτι.

Μήπως το παιδί σας έχει δυσκολίες με τον όγκο των σχολικών εργασιών για το σπίτι; Μερικά σχολεία ακολουθούν τον κανόνα των 10 λεπτών για ασκήσεις κάθε μέρα ανά τάξη του Δημοτικού. Ωστόσο, συχνά (αν όχι πάντα) τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο για να τα καταφέρουν. 

Πώς μπορείτε να μιλήσετε στον εκπαιδευτικό του παιδιού σας για τα καθήκοντα; Δείτε μερικές ιδέες. 

- Βρείτε τον κατάλληλο τρόπο και χρόνο για να επικοινωνήσετε. Μα προσωπική συνάντηση είναι ο καλύτερος τρόπος για να μοιραστείτε πληροφορίες και να συζητήσετε για στρατηγικές και λύσεις. Αν μπορείτε, ενημερώστε τον/την μερικές μέρες πιο μπροστά για το θέμα της συνάντησης, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένος και να έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τις εργασίες του παιδιού πριν συναντηθείτε. 

- Να έχετε ξεκάθαρη επικοινωνία. Επικεντρωθείτε σε αυτά που κάνει το παιδί σας και όχι σε όσα κάνει ο εκπαιδευτικός ή υπαγορεύει η εκπαιδευτική πολιτική για τις εργασίες στο σπίτι. Να είστε συγκεκριμένοι σχετικά με τα όσα γίνονται στο σπίτι, αλλά χωρίς να εκφράζετε επικριτικά σχόλια για τον εκπαιδευτικό. Για παράδειγμα, αν πείτε «Δίνετε τόσο πολλές ασκήσεις για το σπίτι που ο γιος μου ξοδεύει ώρες ολόκληρες για να τις κάνει» αφενός μπορεί να ακουστεί σαν να κατηγορείτε τον εκπαιδευτικό και αφετέρου δεν δίνει μια καθαρή εικόνα για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί σας. Προτιμήστε μια έκφραση του τύπου: «Για κάποια παιδιά αυτός ο όγκος των ασκήσεων για το σπίτι μπορεί να μην είναι πρόβλημα, αλλά ο γιος μου χρειάζεται περισσότερο από 30 λεπτά σε κάθε μάθημα καθημερινά. 

Δείτε μερικά παραδείγματα για το πώς μπορείτε να εκφράσετε με σαφήνεια όσα παρατηρείτε στο σπίτι: 

«Το παιδί μου δυσκολεύεται να κατανοήσει τις οδηγίες στα φύλλα εργασιών και έτσι χρειάζεται μια ώρα αντί για 20 λεπτά» 

«Είναι δύσκολο για το παιδί μου να οργανώσει τις ιδέες του και του παίρνει ολόκληρο το απόγευμα για να απαντήσει στις ερωτήσεις που απαιτούν σύντομη απάντηση» 

«Μετά από δύο σελίδες με μαθηματικά προβλήματα, το παιδί μου χάνει τη συγκέντρωσή του. Για να τελειώσει ολόκληρο το πακετάκι ασκήσεων χρειάζεται δύο ώρες». 

«Το παιδί μου είναι ένας πολύ αργός αναγνώστης και αναγκάζεται να μένει ξύπνιο μέχρι αργά προκειμένου να τελειώσει την ανάγνωσή του. Μερικές φορές κλαίει.» 

Αν δεν είστε σίγουροι ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα, δεν πειράζει. Μπορείτε να διαλευκάνετε το θέμα μαζί με τον/την εκπαιδευτικό. 

- Προσπαθήστε να βρείτε λύσεις: Ο απώτερος στόχος σας είναι να βρείτε τρόπους ώστε να κάνετε τις εργασίες για το σπίτι διαχειρίσιμες από το παιδί σας. Ρωτήστε τον εκπαιδευτικό τι έκανε στο παρελθόν για τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης και προσοχής. Πείτε και εσείς τις δικές σας ιδέες. Μην φοβάστε να κάνετε ερωτήσεις του τύπου: 

«Πόση ώρα θα πρέπει να περνάει στο σπίτι κάνοντας τις ασκήσεις του; Μπορεί κάποιος ενήλικας να του λέει να σταματήσει χωρίς να έχει ολοκληρώσει τις ασκήσεις του αν έχει δουλέψει το απαιτούμενο χρονικό διάστημα;» 

«Υπάρχουν μήπως εναλλακτικοί τρόποι για να σας δείχνει τι έχει μάθει;» 

«Πώς μπορούμε να προσαρμόσουμε τον όγκο των εργασιών του στο σπίτι; Μήπως μπορεί να κάνει λιγότερα προβλήματα μαθηματικών αν μπορεί να σας δείξει ότι έμαθε την έννοια που διδάχθηκε;» 

«Μπορεί μήπως το σχολείο να του παρέχει κάποια επιπλέον βοήθεια;» 

«Υπάρχει τρόπος να ελέγχετε αν έχει καταλάβει τι πρέπει να κάνει στις ασκήσεις για το σπίτι πριν φύγει από το σχολείο;» 

Αν προτείνετε συγκεκριμένες στρατηγικές ή τρόπους υποστήριξης για το παιδί σας, να είστε ξεκάθαροι ότι αυτά κάνετε εσείς. Είναι καλύτερο να πείτε «Θα ήθελα να ρωτήσω αν μπορείτε να κάνετε κάποιες προσαρμογές/ αλλαγές για το παιδί μου» αντί να πείτε «νομίζω ότι το παιδί μου χρειάζεται κάτι διαφορετικό». Αν το παιδί σας δεν έχει διάγνωση και κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τα καθήκοντα στο σπίτι, ο/η εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος/η να προχωρήσει σε διευκολύνσεις - προσαρμογές. Ωστόσο, μπορεί να είναι ανοιχτός/η σε ανεπίσημους τρόπους υποστήριξης- βοήθειας. 

- Μόλις συμφωνήσετε σε ένα πλάνο δράσης, κανονίστε με τον/την εκπαιδευτικό να βρεθείτε πάλι σε λίγες εβδομάδες για να δείτε την πρόοδο. Αν δεν υπάρχει βελτίωση της κατάστασης ίσως θα πρέπει να ψάξετε άλλους τρόπους υποστήριξης του παιδιού και να προχωρήσετε σε επίσημη διάγνωση- αξιολόγηση (αν δεν υπάρχει). 



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου