Δευτέρα 9 Ιουλίου 2018

10 προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κωφοί μαθητές στην τάξη

Φανταστείτε ότι προσπαθείτε να μάθετε ένα μάθημα σε μια τάξη παγιδευμένος μέσα σε ένα κουτί που δεν περνάει ο ήχος. Ο μόνος τρόπος να μαζέψετε πληροφορίες είναι οπτικά και θα εξετάζεστε σε όσα μάθατε – ή σε όσα θα έπρεπε να έχετε μάθει- στο τέλος της ημέρας. Φαίνεται λίγο άδικο, έτσι;

Με αυτό τον τρόπο καλείστε να μάθετε τα πάντα. Από την αλφαβήτα μέχρι πολύπλοκες μαθησιακές εξισώσεις – οι κωφοί και βαρήκοοι μαθητές αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις στην καθημερινή τους ζωή. Τόσες πολλές που οι δυσκολίες τους μέσα στην τάξη συχνά παραβλέπονται. 

Διαβάστε 10 από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κωφοί και βαρήκοοι μαθητές στην σχολική αίθουσα, με μερικές οδηγίες για το τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί. 

- Ακουστική αίθουσας: Η ακουστική είναι συχνά ένα σημαντικό πρόβλημα, αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αντιμετωπιστεί. Οι κωφοί και βαρήκοοι μαθητές πρέπει να έχουν πλήρη οπτική πρόσβαση σε άτομα και αντικείμενα. Η καλύτερη τοποθέτηση των θρανίων για την συμμετοχή και πρόσβασή τους είναι η τοποθέτησή τους σε σχήμα U. Αυτή η διάταξη επιτρέπει στους μαθητές να βλέπουν ποιος μιλάει και να παίρνουν μέρος στις συζητήσεις. Επίσης, οι μαθητές με προβλήματα ακοής δεν θα πρέπει να κάθονται κοντά στις μονάδες κλιματιστικού ή κοντά στο παράθυρο. Τα ακουστικά μπορεί να συλλαμβάνουν και να ενισχύουν εξωτερικούς ήχους, καθιστώντας αδύνατη την κατανόηση όσων λέγονται και διαδραματίζονται μέσα στην αίθουσα. Η ύπαρξη χαλιού μέσα στην αίθουσα μπορεί επίσης να βοηθήσει πολύ στην ευδιάκριτη διάδοση των ήχων.

- Φωτισμός: Οι λαμπτήρες φθορισμού παράγουν έναν ειδικό ήχο που επηρεάζει τα ακουστικά και τα κοχλιακά εμφυτεύματα, καθιστώντας ακόμα πιο δύσκολη την κατανόηση του προφορικού λόγου των παιδιών και των δασκάλων μέσα στην τάξη. Πάρτε υπόψη σας τη θέση του παραθύρου σε σχέση με τον εκπαιδευτικό, τον διερμηνέα και τον κωφό/ βαρήκοο μαθητή. Το παράθυρο και οι πηγές φωτός δεν θα πρέπει να βρίσκονται πίσω από τον εκπαιδευτικό ή τον διερμηνέα επειδή αυτό καθιστά πολύ δύσκολη έως αδύνατη την διάκριση των νοημάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος. 

- Δυσκολίες/ ελλείψεις στην γλώσσα: Για κάποιους κωφούς μαθητές η πρώτη (ή η δεύτερη) γλώσσα τους μπορεί να μην είναι η γλώσσα που χρησιμοποιείται στην τάξη. Πρέπει πάντα να υπάρχει δυνατότητα κατάλληλης διερμηνείας που θα επιτρέπει στο παιδί να κατανοεί το μάθημα και να συμμετέχει σε αυτό. 

- Περιορισμένες εμπειρίες: έρευνες δείχνουν ότι οι κωφοί μαθητές συχνά υστερούν σε σχέση με τους ακούοντες συνομηλίκους τους στις έννοιες των αριθμών, τη γλώσσα και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Οι ακούοντες μαθητές συνεχώς απορροφούν νέες πληροφορίες και γνώσεις από τους καθημερινούς θορύβους, τις συζητήσεις και την γλώσσα που χρησιμοποιείται γύρω τους. Οι κωφοί και οι βαρήκοοι μαθητές δεν έχουν αυτή την πολυτέλεια. Οι δάσκαλοι μπορούν να γεφυρώσουν αυτό το κενό με το να είναι ευέλικτοι στον τρόπο που ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές ανησυχίες των κωφών μαθητών. 

- Χειλεανάγνωση/υπολειμματική ακοή: οι εκπαιδευτικοί συχνά υποθέτουν ότι οι κωφοί μαθητές τους έχουν την ικανότητα να διαβάζουν χείλη (να κάνουν χειλεανάγνωση) – κάτι που ίσως αληθεύει- αλλά είναι βασικό να έχετε στο μυαλό σας ότι μόλις το 30-40% της ομιλούμενης γλώσσας είναι ευδιάκριτη στα χείλη. Οι μαθητές που βασίζονται στη χειλεανάγνωση έχουν καλύτερη απόδοση όταν το θέμα είναι γνωστό. Οι εκπαιδευτικοί, όταν κάνουν παραδόσεις μαθημάτων (τύπου διάλεξης) θα πρέπει να έχουν στραμμένο το πρόσωπό τους συνέχεια στους κωφούς μαθητές, να μην μιλάνε όταν μοιράζουν χαρτιά, να σταματούν για λίγο πριν αρχίζουν να μιλούν για νέο θέμα και να δίνουν στους μαθητές αρκετό χρόνο προκειμένου να επεξεργάζονται τις πληροφορίες.

- Ανεπαρκείς γνώσεις: Κάθε παιδί μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Ακόμα και αν ο εκπαιδευτικός πάρει οδηγίες σχετικά με το πώς μπορεί να βοηθήσει έναν κωφό μαθητή, μπορεί ο επόμενος κωφός μαθητής να είναι τελείως διαφορετικός και να χρειάζεται διαφορετικό τρόπο υποστήριξης, έχοντας σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μεγάλων κενών στον ακαδημαϊκό τομέα. Για να ελαχιστοποιήσουν αυτά τα ακαδημαϊκά κενά, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρουσιάζουν τις οδηγίες ενός έργου με τρόπο που ο κωφός μαθητής θα μπορεί να τα κατανοεί σε βάθος και να τα εκτελεί σωστά. Πολύ σημαντικό είναι επίσης να μην υποθέτουν ότι ένας μαθητής που ακούει ήχους και φωνές, μπορεί και να διακρίνει την ομιλία και να επεξεργάζεται ακουστικά τη γλώσσα. 

- Κοινωνικές ανησυχίες: τα παιδιά που είναι κωφά συχνά νιώθουν άβολα στην τάξη όταν η προσοχή των άλλων εστιάζει στην ακουστική τους αδυναμία. Θέλουν να είναι σαν τους φίλους τους με «κανονική» ακοή. Για αυτό το λόγο μένουν κλεισμένοι στον εαυτό τους και προτιμούν να μην συμμετέχουν στις δραστηριότητες της τάξης. Αυτή η έλλειψη εμπλοκής/ συμμετοχής και προσοχής συχνά εξαντλεί το παιδί, κουράζοντάς το σωματικά και προκαλώντας του πονοκέφαλο. Οι κωφοί μαθητές είναι καλό να εντάσσονται σε μικρές ομάδες. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι το παιδί είναι χαλαρό και συγκεντρωμένο στην σχολική του εργασία αντί να εστιάζει σε ανεπιθύμητες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. 

- Συνεργασία: Εξαιτίας των «φορτωμένων» καθημερινών προγραμμάτων των εκπαιδευτικών/ ειδικών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, συχνά είναι δύσκολο να συναντιούνται όσοι συμμετέχουν στην εκπαίδευση του κωφού μαθητή. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να βρίσκονται σε συνεχή, στενή επικοινωνία με τον μαθητή και τους γονείς του. Κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων πρέπει να υπάρχει διαθέσιμος διερμηνέας για την αποτελεσματική επικοινωνία. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η συμφωνία των εκπαιδευτικών, των ειδικών και των γονέων στα βασικά του προγράμματος και η ανταλλαγή απόψεων σχετικά με κατάλληλες εκπαιδευτικές τεχνικές και κατάλληλα περιβάλλοντα μάθησης για τους κωφούς και βαρήκοους μαθητές. 

- Αναλυτικό Πρόγραμμα και Οδηγίες: Μερικοί εκπαιδευτικοί απαιτούν από όλους τους μαθητές τους να κρατούν σημειώσεις από όσα λέγονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Μια πρόταση για να βοηθηθούν οι κωφοί μαθητές θα ήταν να τους παρέχονταν από την αρχή του μαθήματος αυτές οι πληροφορίες σε γραπτή μορφή (φυλλάδιο, φωτοτυπία). Θα μπορούσαν οι εκπαιδευτικοί να τους δίνουν γραπτώς τα βασικά σημεία του μαθήματος, έτσι ώστε να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα, εστιάζοντας στα σημαντικά στοιχεία. Η ύπαρξη αναδραστικών πινάκων μπορεί επίσης να είναι πολύ βοηθητική. 

- Απουσία μέσων: Συχνά τα σχολεία δεν είναι σε θέση να παρέχουν στους κωφούς ή βαρήκοους μαθητές την κατάλληλη τεχνολογία που μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην εκπαιδευτική πρόοδό τους. Αυτό μπορεί να είναι οποιασδήποτε μορφή υποστηρικτικής τεχνολογίας- υπότιτλοι σε βίντεο, διαδραστικοί πίνακες, μηχανήματα συμβατά με τα ακουστικά βοηθήματα, υπολογιστές, αντικατάσταση ηχητικών σημάτων με συστήματα δονήσεων ή ακόμα και διερμηνείς μέσα στην τάξη.

Οι παραπάνω είναι μόνο 10 από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κωφοί και βαρήκοοι μαθητές μέσα στις τάξεις. Η παρουσίασή τους στοχεύει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να τους υποστηρίξουν με αποτελεσματικό τρόπο, δημιουργώντας το κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον. 

Απόδοση του άρθρου 10 Challenges Deaf Students Face in the Classroom

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου