Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018

Στο προσκήνιο συζητήσεις για τη μορφή των σχολείων και τη φυλετική ισότητα

Ενώ τα μεικτά σχολεία στην Αυστραλία τείνουν να επικρατήσουν εξολοκλήρου τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με εκτιμήσεις ερευνητών, και με το ζήτημα της φυλετικής ισότητας να βρίσκεται στο προσκήνιο της επικαιρότητας, οι απόψεις διχάζονται σχετικά με τα οφέλη της συνεκπαίδευσης τόσο για κορίτσια όσο και για αγόρια.

Ο λόγος για πρόσφατο ρεπορτάζ του ABC που παρουσίασε τις δύο «αντίπαλες» απόψεις σχετικά με πιθανά οφέλη για κορίτσια που φοιτούν σε σχολεία θηλέων στην αυτοπεποίθηση και την ικανότητα να αναλάβουν ηγετικές θέσεις, έναντι μαθητριών μεικτών σχολείων.

Σύμφωνα με το διοικητικό στέλεχος της οργάνωση Alliance of Girls Schools Australasia, Loren Bridge, τα σχολεία θηλέων προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες σε νεαρά κορίτσια και προοπτικές εξέλιξης σε σύγκριση με τα μεικτά.

«Νιώθουν πιο ενδυναμωμένες μέσα στην τάξη, ότι έχουν τη δυνατότητα να εκφραστούν ελεύθερα, αισθάνονται λιγότερη ανασφάλεια και έτοιμες να αναλάβουν θέσεις ηγεσίας.

Είναι αυτά ακριβώς τα στοιχεία που τα σχολεία θηλέων μπορούν να προσφέρουν σε κορίτσια» λέει χαρακτηριστικά.

Μιλώντας σε εκπομπή του ABC, η κ. Bridge υποστήριξε ότι οι προσωπικές της συναντήσεις με 170 μαθήτριες την περασμένη εβδομάδα σε σχολεία θηλέων ανά τον κόσμο επιβεβαιώνουν αυτή την οπτική στο ζήτημα.

«Όπως οι ίδιες μου είπαν, αυτό που τους αρέσει στην χωριστή εκπαίδευση ανά φύλο είναι η αυτοπεποίθηση που τους δίνει», προσθέτοντας ότι σύμφωνα με εκπαιδευτικούς τα χωριστά ανά φύλο σχολεία τους επιτρέπουν να επικεντρωθούν περισσότερο στις ξεχωριστές ανάγκες των κοριτσιών «χωρίς αντιπερισπασμούς από αγόρια».

Έντονες είναι ωστόσο οι επιφυλάξεις της αντίθετης άποψης, σχετικά με την χρησιμότητα του χωρισμού των παιδιών σε σχολεία ανάλογα με το φύλο τους για την προώθηση της φυλετικής ισότητας.

Όπως επισημαίνει η λέκτορας του Πανεπιστημίου Flinders, Samantha Schulz: «Με μόνο το γεγονός ότι είναι σχολεία χωριστής εκπαίδευσης ανά φύλο, επιτείνουν το διαχωρισμό [των παιδιών] σε δύο κατηγορίες φύλων (gender binary), και ως εκ τούτου τα αντίστοιχα στερεότυπα που οδηγούν σε αποδυνάμωση [των κοριτσιών]»

Όπως σε κάθε επιθυμητή αλλαγή στο μέτωπο καταπολέμησης της φυλετικής ανισότητας, απαραίτητη είναι η συμμετοχή τόσο των κοριτσιών όσο και των αγοριών, και προκειμένου να ανατραπούν βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις για τους ρόλους των δύο φύλων η επιμόρφωση πρέπει να ξεκινά νωρίς από το σχολικό περιβάλλον.

«Χρειάζεται συστηματική επιμόρφωση που απευθύνεται σε όλα τα νέα άτομα και προωθεί την ανάμειξή τους σε καίριες συζητήσεις για το φύλο, τη διαδικασία κοινωνικής κατασκευής τους και τους τρόπους με τους οποίους επιδρά στις ζωές μας», εξηγεί η ακαδημαϊκός.

Πάντως, ανεξάρτητα από τη συζήτηση γύρω από το επίμαχο αυτό ζήτημα, είναι γεγονός πως το σύστημα χωριστής εκπαίδευσης στην Αυστραλία τείνει προς εξαφάνιση.

Πλέον απομένουν περισσότερα σχολεία θηλέων παρά αρρένων, κυρίως ιδιωτικά, ενώ όλο και περισσότερα εξ αυτών κάνουν στροφή στη σύστημα συνεκπαίδευσης.

Σύμφωνα με στοιχεία της Αυστραλιανής Στατιστικής Υπηρεσίας ήδη μεταξύ 1985 και 1995 ο αριθμός των παιδιών που φοιτούσαν σε σχολεία αρρένων ή θηλέων παρουσίασε πτώση από 31% σε 24%, ενώ ανάλυση της ανεξάρτητης αρχής My School υποδεικνύει ακόμη μεγαλύτερη μείωση του ποσοστού σε μόλις 12% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της χώρας το 2015.

Πρόσφατη μελέτη του Αυστραλιανού Συμβουλίου για Έρευνα στην Εκπαίδευση (ACER) εκτιμά πως αν η πτωτική αυτή τάση συνεχιστεί, τα σχολεία χωριστής εκπαίδευσης ανά φύλο θα εκλείψουν μέχρι το 2035.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι τα ευρήματα της εν λόγω μελέτης καταρρίπτουν επίσης το κοινό επιχείρημα υπέρ των χωριστών ανά φύλο σχολείων που υποστηρίζει ότι βοηθούν σε καλύτερες επιδόσεις των παιδιών. Παρότι η συζήτηση για τα πιθανά οφέλη της χωριστής εκπαίδευσης συνεχίζεται παγκοσμίως, η έρευνα βρήκε ότι οι μαθητές δεν παρουσιάζουν πλεονεκτήματα συγκριτικά με τους συμμαθητές τους σε μεικτά σχολεία, ενώ σε ορισμένα μάλιστα μαθήματα οι επιδόσεις τους μειώθηκαν σε βάθος χρόνου πάλι σε σύγκριση με τους μαθητές μεικτών σχολείων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου