Ένα από τα ερωτήματα που συχνά ταλανίζουν τους γονείς, είναι το ποιο παιχνίδι είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού τους. Και είναι γεγονός ότι το παιχνίδι από τη βρεφική ακόμη ηλικία, πέρα από ένα μέσο ψυχαγωγίας, είναι και ένα μέσο εξέλιξης, τόσο ψυχολογικής , όσο και νοητική.
Διαβάστε στο επιστημονικό άρθρο, που ακολουθεί, ποιο είναι το κατάλληλο παιχνίδι ανά ηλικία.
Της Φωτεινής Β. Παπαδημητρίου
Τα παιχνίδια πρέπει να επιλέγονται με βάση το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού και την ηλικία του. Εάν το παιδί δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμο για το συγκεκριμένο παιχνίδι που του προσφέρεται, θα χάσει το ενδιαφέρον του πολύ γρήγορα Ακόμα και ο χώρος του παιχνιδιού, πέρα από ασφαλής, πρέπει να είναι οργανωμένος με βάση την ηλικία. Ας δούμε όμως χωριστά την κάθε ηλικιακή ομάδα
0-8 μηνών
Η πρωιμότερη μορφή κοινωνικού παιχνιδιού είναι οι ήχοι και οι μορφασμοί και αργότερα τα γέλια και οι χειρονομίες μεταξύ του βρέφους και των γονέων. Το μωρό αρχίζει να αναπτύσσει την εικόνα του εαυτού του.
Ένας καθρέφτης πάνω από την κούνια του βοηθά να παρακολουθεί τις κινήσεις του . Παιχνίδια που κινούνται στο οπτικό του πεδίο το βοηθούν να αναπτύξει την προσοχή. Απλά, χρωματιστά παιχνίδια κρεμασμένα πάνω από την κούνια για να τα φτάνει, μαλακά παιχνίδια για να τα βάζει στο στόμα, χαρτιά για να σχίζει βοηθούν να αναπτυχθεί ο συντονισμός.
8-12 μηνών
Σε αυτή την ηλικία το παιχνίδι αρχίζει να οργανώνεται. Το μωρό μπορεί να εστιάσει την προσοχή του για περισσότερο χρόνο σε αντικείμενα , τα βάζει στη σειρά, μιμείται τον τονισμό της φωνής. Παιχνίδια με τα χέρια , όπως παλαμάκια και κουπεπε, το μαθαίνουν να μιμείται. Κύβοι, κρίκοι και μπάλες προσφέρονται για αυτή την ηλικία.
Προς το τέλος του πρώτου χρόνου αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως ένα κουτάλι, χρησιμοποιούνται στο παιχνίδι με τρόπους ανάλογους με την πραγματική τους λειτουργία.
Παιχνίδια τοποθέτησης αντικειμένων στην κατάλληλη υποδοχή, βοηθούν το παιδί να αποκτήσει τη σωστή αντίληψη. Τέλος τώρα πρέπει οι γονείς να αρχίσουν να «διαβάζουν» με το παιδί βιβλία με εικόνες.
2ος χρόνος
Το παιδί είναι πια κινητικά αυτόνομο. Αρχίζει να εξερευνεί το χώρο γύρω του. Παιχνίδια που σπρώχνονται ή τραβιούνται, κρίκοι που μπαίνουν σε ραβδί, μπάλες, κύβοι, κουζινικά, κουτιά είναι κατάλληλα για αυτή την ηλικία, όπως επίσης και τα παζλ με 4-6 κομμάτια, είναι πολύ ωφέλιμα, καθώς τώρα το παιδί δοκιμάζει τα διάφορα μεγέθη. Από τους 18 μήνες το νήπιο χρησιμοποιεί τη φαντασία του στο παιχνίδι, ταΐζει την κούκλα, πίνει από άδειο ποτήρι.
Η συμμετοχή του παιδιού σε ρουτίνες, όπως το μάζεμα των παιχνιδιών ή το φαγητό, βοηθά στην ενίσχυση της μνήμης και την κατανόηση της έννοιας της αλληλουχίας. Σε αυτή την ηλικία του αρέσει να επαναλαμβάνει συμπεριφορές, π. χ. κατεβαίνει την τσουλήθρα ξανά και ξανά. Ενισχύστε αυτή την επαναληψιμότητα, γιατί συμβάλει στην ενδυνάμωση του εγκεφάλου.
3ος χρόνος
Το παιδί αρχίζει να συμμετέχει στο κοινωνικό παιχνίδι, αναλαμβάνοντας ρόλους, έστω και για λίγο. Υποδύεται ρόλους, όπως το τάισμα της κούκλας ή η οδήγηση αυτοκινήτου, μοιράζει ρόλους. Το καθημερινό διάβασμα παραμυθιών βοηθά στη γνωστική και στη γλωσσική ανάπτυξη. Αναπτύσσεται η προσοχή και η μνήμη του. Οι γονείς μπορούν να κρύβουν παιχνίδια σε γνωστά μέρη και να προτρέπουν το παιδί να τα ψάξει. Το ποδήλατο με 3 ρόδες είναι μια πολύ καλή απασχόληση
4ος χρόνος
Το παιδί συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και αναπτύσσει φιλίες. Κουζινικά, κουκλόσπιτα, μεταμφιέσεις, θέατρο μπαίνουν στην υπηρεσία της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
Τώρα πια κόβει, ζωγραφίζει , αντιγράφει σχήματα στο χώρο. Μολύβια, ψαλίδια, μπογιές, πλαστελίνη, παζλ με περισσότερα κομμάτια, μουσικά όργανα είναι κατάλληλα παιχνίδια για αυτή την ηλικία, καθώς και το ποδήλατο, ή παιχνίδια με μπάλες και άλλες δραστηριότητες εκτός σπιτιού.
Πηγή: iatropedia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου