Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

Πιο αργά το κουδούνι στα σχολεία

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Πιο αργά να αρχίζουν τα μαθήματα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο προτείνουν γιατροί, ψυχολόγοι και παιδαγωγοί, κάτι που, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, θα βελτίωνε την απόδοση των μαθητών, προστατεύοντας παράλληλα την υγεία τους.

Στη μεγάλη πλειονότητα των Λυκείων στις ΗΠΑ τα μαθήματα ξεκινούν μεταξύ 7 και 8 το πρωί, όπως γινόταν εδώ και πολλές δεκαετίες. Οι υποστηρικτές της καθυστερημένης έναρξης ζητούν τα μαθήματα να ξεκινούν το νωρίτερο στις 8, που ταιριάζει περισσότερο στην έμφυτη τάση των εφήβων να ξενυχτούν και να ξυπνούν αργά.

«Δεν πρόκειται για παιδαγωγικό ζήτημα, αλλά για θέμα δημόσιας υγείας. Τα μαθήματα το ξημέρωμα είναι παράλογα από βιολογική άποψη. Μόλις το παιδί μπει στην εφηβεία, το βιολογικό του ρολόι τείνει να καθυστερεί και το σώμα ζητάει ξενύχτι και ύπνο αργά το πρωί», λέει ο δρ Βισές Καπούρ, επικεφαλής του Ιατρικού Κέντρου Υπνου στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.

Ο δρ Καπούρ επισημαίνει ότι όσες σχολικές περιφέρειες στις ΗΠΑ υιοθέτησαν νέα ωράρια στα σχολεία διαπίστωσαν γρήγορα σημαντικές βελτιώσεις σε κάθε τομέα της σχολικής ζωής.

Ο συντονιστής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιφέρειας του Σέιλεμ στη Βόρεια Καρολίνα, Κεν Μπισέλ, εξηγεί ότι το σημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα, με ωράριο επτά-τρεις, επινοήθηκε σε εποχή επικράτησης εντελώς διαφορετικού παραγωγικού προτύπου, όταν οι γονείς εργάζονταν στη βιομηχανία με τέτοια ωράρια.

«Στο σημερινό σύστημα, ο χρόνος είναι η σταθερά και η μάθηση είναι η μεταβλητή. Εχεις κάθε μέρα από τις 7 μέχρι τις 3 για να μάθεις, 180 ημέρες τον χρόνο. Ο 21ος αιώνας δεν λειτουργεί, όμως, έτσι», λέει ο κ. Μπισέλ.

Το παραδοσιακό σχολικό ωράριο δεν προσφέρει στους εφήβους τη δυνατότητα να εκμεταλλευθούν τη φυσική τους έφεση, ως πρωινοί ή νυχτερινοί τύποι. Ορισμένα παιδιά νιώθουν πιο εναργή το πρωί, ενώ άλλα συγκροτούν καλύτερα όσα μάθουν αργότερα μέσα στην ημέρα.

Σε ένα ιδανικό εκπαιδευτικό σύστημα, τα παιδιά θα μπορούσαν να επιλέγουν τα ίδια την ώρα προσέλευσής τους στο σχολείο.

Κάθε αλλαγή θα είναι, όμως, δύσκολη.

Ο κ. Μπισέλ εξηγεί ότι η αλλαγή της ώρας έναρξης των μαθημάτων θα προκαλούσε καθυστέρηση της ώρας λήξης της σχολικής ημέρας, κάτι που θα επηρέαζε το πρόγραμμα των γονέων και τις ώρες μελέτης στο σπίτι που απαιτούνται από τους μαθητές. Ο δρ Λιούις Κλάιν, ιατρός ειδικευμένος στα θέματα ύπνου, υποστηρίζει την πρόταση που θέλει τους μαθητές Λυκείου να ξεκινούν αργότερα.

«Ενας λόγος που αυτό έχει καταστεί ιδιαίτερα σημαντικό είναι η δυσκολία της μετάβασης από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Ξαφνικά, τα παιδιά υποχρεούνται να ξυπνούν νωρίτερα, κάτι που αντιβαίνει στους κιρκαδικούς τους ρυθμούς», λέει ο δρ Κλάιν.

Ιδανικά, οι έφηβοι πρέπει να εξασφαλίζουν περισσότερες από εννέα ώρες ύπνου. Τα σημερινά σχολικά ωράρια υποχρεώνουν, όμως, τα παιδιά να πέφτουν για ύπνο το νωρίτερο στις δέκα και μισή με έντεκα το βράδυ, για να κοιμηθούν μόλις επτά ώρες.

Το έλλειμμα αυτό των δύο ωρών λειτουργεί αθροιστικά και έχει οδηγήσει σε μια ολόκληρη κοινωνία παιδιών που στερούνται τον ύπνο. Τα αποτελέσματα του φαινομένου είναι η εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών, άγχους και προβλημάτων στη μνήμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου