«Πτυχία» πρεσβευτών της Ελλάδας στο εξωτερικό απονέμουν τα θερινά σχολεία που διοργανώνονται κάθε καλοκαίρι στη χώρα μας από ελληνικά πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, ομίλους προβληματισμού, κοινωφελή ιδρύματα, επιστημονικές ενώσεις. Καθηγητές και φοιτητές από όλες τις χώρες του κόσμου, που συμμετέχουν -από τη θέση του δασκάλου ή του μαθητή- στα περίπου πενήντα σχολεία, έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά τον τόπο μας. Στην άλλη πλευρά, μέσω των θερινών σχολείων και η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα κάνει βήματα εξωστρέφειας, κερδίζοντας από τις επιστημονικές ζυμώσεις που γίνονται σε αμφιθέατρα, σε εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους αλλά και σε... παραλίες. Πρόκειται για έναν ιδιότυπο, ακαδημαϊκό «τουρισμό» με πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα.
«Μεταξύ των στόχων μας είναι η παρουσίαση και η συζήτηση των πιο πρόσφατων πορισμάτων της επιστημονικής έρευνας διεθνώς, η ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας και η σφυρηλάτηση διεθνών δικτύων συνεργασίας, και βέβαια η προβολή της Ελλάδας και της πολιτιστικής της κληρονομιάς στο εξωτερικό» λέει, μιλώντας στην «Κ» ο καθηγητής του Παντείου κ. Δημήτρης Καιρίδης εμπνευστής και διοργανωτής της Διεθνούς Θερινής Ακαδημίας της Ολυμπίας. Συγκεκριμένα, αυτές τις ημέρες, όπως και κάθε Ιούλιο από το 2002 και μετά, η Αρχαία Ολυμπία φιλοξενεί στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας σεμινάρια στα οποία διδάσκουν κάποιοι από τους κορυφαίους επιστήμονες διεθνώς, ενώ συμμετέχουν πάνω από εκατό μεταπτυχιακοί φοιτητές από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, όπως το Harvard, το Princeton και το ΜΙΤ των ΗΠΑ, την Οξφόρδη, το Καίμπριτζ και τη Σορβόννη από την Ευρώπη, το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, του Πεκίνου και της Σαγκάης από την Ασία κ.ά. Στη φετινή διοργάνωση, που ολοκληρώνεται αύριο, το 95% των φοιτητών είναι από ξένες χώρες, ενώ από το 2002 έως τώρα το σχολείο έχει εκπαιδεύσει πάνω από 500 φοιτητές από 38 χώρες.
Το βάπτισμα του πυρός παίρνει φέτος το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, διοργανώνοντας στη Θεσσαλονίκη το πρώτο του θερινό σχολείο, που ολοκληρώνεται αύριο.
Αντικείμενο του 15νθήμερου κύκλου μαθημάτων ήταν η μελέτη του φαινομένου της βίας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, της Ανατ. Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, και συμμετείχαν 37 φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες, από 15 χώρες.
«Τα θερινά σχολεία έχουν κυριολεκτικά μόνο οφέλη. Ενδεικτικά, δοκιμάζονται νέες ιδέες, αναμειγνύονται μεθοδολογικά εργαλεία και επιστήμες, ενώ το πανεπιστήμιο που τα διοργανώνει αυξάνει την ακαδημαϊκή φήμη του στο εξωτερικό και συστήνει στρατηγικές ακαδημαϊκές συμμαχίες» λέει στην «Κ» ο κοσμήτορας της σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ιδρύματος κ. Βασίλης Γούναρης.
Στα οφέλη πρέπει να προστεθεί η πολιτιστική διπλωματία που γίνεται υπέρ της Ελλάδας, αλλά και τα έσοδα που έχει το ίδρυμα, καθώς τα θερινά σχολεία - συνήθως διάρκειας δέκα ή δεκαπέντε ημερών- έχουν δίδακτρα τα οποία κυμαίνονται από 300 ευρώ έως και 1.500 ευρώ.
«Είναι πολύ σημαντικό διότι με τα θερινά σχολεία ανοίγουμε το ίδρυμά μας σε νέους που αναζητούν βελτίωση της επαγγελματικής τους κατάρτισης -πόσω μάλλον που έως και φέτος δεν είχαμε δίδακτρα- αλλά και στις κοινωνίες των νησιών που έχουμε Τμήματα» λέει, από την πλευρά του στην «Κ» ο πρόεδρος του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων κ. Ναπολέων Μαραβέγιας.
Τα θερινά σχολεία του ΤΕΙ (με θέματα όπως η Βιολογική Γεωργία και η Βιολογική Αμπελουργία και Οινολογία) διοργανώνονται φέτος για τρίτη χρονιά και σε αυτά θα συμμετάσχουν άτομα από όλη τη χώρα. «Μου έκανε, βέβαια, ιδιαίτερη εντύπωση ότι στο θερινό σχολείο που διοργανώθηκε πρόσφατα στη Λευκάδα ενδιαφέρθηκαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα και άτομα από το νησί» παρατηρεί ο ίδιος.
Η σημαντική αύξηση του αριθμού των θερινών σχολείων αποδεικνύει ότι η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα δείχνει να επιταχύνει τα βήματα εξωστρέφειας.
Του Αποστολου Λακασα στην Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου