Χωρίς άλλο, Άλλο και τούτο που συμβαίνει με το τρίτο βιβλίο για παιδιά της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, ένα βιβλίο αρκετά αλλιώτικο και πανέμορφο από κάθε άποψη, γραμμένο με τον ιδιαίτερο τρόπο της ποιήτριας και εικονογραφημένο έξοχα από την ίδια.
Περιλαμβάνει τρεις όμορφες, αλλιώτικες ιστοριούλες, τρία τρυφερά παραμυθάκια διαφορετικά, φαινομενικά, μεταξύ τους, στην πραγματικότητα όμως αναφέρονται στο ίδιο πρόβλημα, στην αποδοχή της διαφορετικότητας, ενός πολύπλοκου και πολυπρόσωπου ρατσισμού, που σήμερα έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις και διχάζει τις κοινωνίες του «πολιτισμένου» κόσμου.
Η συγγραφέας με το πρόσφατο βιβλίο της αντιμετωπίζει το πρόβλημα αυτό με τρεις τρόπους: με την υιοθεσία ενός δρυοκολάπτη από μια άτεκνη κουκουβάγια, ενός πουλιού δηλαδή που βγήκε από τα αυγό άλλου είδους πουλιού (πρώτη ιστορία). Με την παράξενη αγάπη που εξελίχτηκε αθώα σε μεγάλο έρωτα και ένωσε άρρηκτα δυο διαφορετικά ζώα, τον ρινόκερο Ρένο και την καμηλοπάρδαλη Ρήνα, ένα τρυφερό αίσθημα που ύστερα από πολλές περιπετειώδεις περιπλανήσεις καταλήγει εις βίον ανθόσπαρτο (δεύτερη ιστορία). Και, τέλος, με την αποδοχή από την απαιτητική κοινότητα των ζώων του δάσους του τζίτζικα, του άμισθου τραγουδιστή του καλοκαιριού, ενός παρεξηγημένου καλλιτέχνη, τον οποίο όλα τα «εργατικά» ζώα θεωρούσαν τεμπέλη κι ας είναι η πάγια μουσική του δάσους όλο το καλοκαίρι όχι μόνο την ημέρα, αλλά και τις πολύ ζεστές νύχτες του καλοκαιριού.
Εκ πρώτης όψεως, το θέμα είναι κοινό, οι ήρωες συνηθισμένοι. Το σκηνικό: το δάσος και οι ένοικοί του τα ζώα, η συμβιούσα κοινότητα και οι σχέσεις που αναγκαστικά αναπτύσσονται κι εδώ, όπως συμβαίνει σε κάθε οργανωμένη και ευνομούμενη κοινωνία ανθρώπων. Το αξιοπρόσεκτο, όσον αφορά το Άλλο και τούτο, βρίσκεται στον ιδιαίτερα ποιητικό τρόπο αντιμετώπισης ενός θέματος που έχει μπροστά της και «πρέπει» να διαχειριστεί η σύγχρονη κοινωνία των πολιτισμένων ανθρώπων. Επίσης, στον τρόπο σύνθεσης των δομικών στοιχείων από μέρους της συγγραφέως. Το ότι τα ζώα συχνά ενεργούν έξω από τη φύση τους και ενσαρκώνουν ανθρώπινους, αναγνωρίσιμους τύπους, δεν είναι νέο. Πρώτος διδάξας ο Αίσωπος, ο οποίος, ωστόσο, κατά κανόνα κρατάει τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον. Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου ζει στη σύγχρονη πραγματικότητα και οι τετράποδοι και φτερωτοί ήρωές της μπορούν να ζουν στη σύγχρονη πραγματικότητα και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κάτι που συναντάται συχνά στα βιβλία για πολύ μικρά παιδιά πολλών σύγχρονων συγγραφέων και έχει τη βάση του στη μαγική αντίληψη του κόσμου από μέρους των μικρών παιδιών, στον ανθρωπομορφισμό. Τα παιδιά ζουν την παιδική ηλικία του μάγου. Ο κόσμος είναι μαγικός, τα πάντα έχουν ζωή, κινούνται και μιλούν, αισθάνονται, συμπεριφέρονται και δρουν όπως οι άνθρωποι.
Στο Άλλο και τούτο, εκείνο που συνιστά το κάτι άλλο είναι το ότι η συγγραφέας εισάγει στο παραμύθι την ποιητική γραφή. Εκτός του ότι δεν αρκείται στην προσωδία, που άλλωστε είναι σύμφυτη με την ελληνική λαλιά, ενσωματώνει στο κείμενο ολόκληρα ποιήματα, εύρυθμα και οργανικά δεμένα με τον πεζό λόγο, χρησιμοποιεί και την εσωτερική ρίμα και διανθίζει το κείμενό της με ομοιοτέλευτα σχήματα δίνοντάς του τη δυνατότητα να λειτουργήσει αβίαστα εύρυθμα, ποιητικά και να διατηρεί από την αρχή ίσαμε το τέλος την αθωότητα της πρωτόγονης μαγείας της ζωής, συνδυασμένη με μια δροσερή, αφοπλιστική τρυφερότητα, γεμάτη ποίηση και ομορφιά. Μια ομορφιά που τονίζουν και διευρύνουν οι λαμπερές, ποιητικότατες εικόνες που κοσμούν χαριτωμένα το περιεχόμενο και την όλη εμφάνιση του βιβλίου.
Ένα απολαυστικό βιβλίο για μικρούς και όχι μόνο αναγνώστες.
Άλλο και τούτο!
Ιουλίτα Ηλιοπούλου
εικονογράφηση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου
Ύψιλον
65 σελ.
Τιμή € 13,00
της Ελένης Χωρεάνθη στο diastixo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου