Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2010

Υπηρεσία Διαμεταγωγής (Relay Service) στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών



Η Υπηρεσία Διαμεταγωγής (Relay Service) προσφέρεται από το τμήμα ηλεκτρονικής προσβασιμότητας του Εθνικού καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών επί καθημερινής βάσης και κυρίως στους φοιτητές με (ολική ή μερική) απώλεια ακοής. Κατά δεύτερο λόγο μπορεί να εξυπηρετεί και φοιτητές χωρίς ομιλία ή με σοβαρή δυσαρθρία. 


Η περσινή χρονιά ήταν η πρώτη κατά την οποία η Υπηρεσία δοκιμάστηκε με ενδιαφέροντα αποτελέσματα όπως οι εμπνευστές τους μας ενημερώνουν. Το βασικό ζητούμενο αποδείχτηκε ότι ήταν η συμμετοχή των φοιτητών με απώλεια ακοής, η πίστη στη νέα υπηρεσία και τις δυνατότητες εκπαιδευτικής προσαρμογής που προσφέρει . Με βάση την περσινή εμπειρία κτίστηκαν οι φετινές προσαρμογές που επίσημα επικοινωνήθηκαν σε σχετική ημερίδα πραγματοποιηθείσα 12 Οκτωβρίου. Πλέον οι του τμήματος ηλεκτρονικής προσβασιμότητας του πανεπιστημίου Αθηνών, έχουν πυκνώσει και εντείνει την επαφή τους με τους κωφούς φοιτητές και τις οικογένειές τους ασκώντας “ευγενή πίεση” ώστε να είναι οικείες σε αυτούς οι δυνατότητες που η νέα υπηρεσία προσφέρει. Το αποτέλεσμα της πίεσης σε αριθμούς : 40 φοιτητές με απώλεια ακοής από τους 88 που συνολικά φοιτούν σε τμήματα του πανεπιστημίου Αθηνών κάνουν φέτος συνεπή χρήση της Υπηρεσίας Διαμεταγωγής διευκολύνοντας την πρόοδο των σπουδών τους. 

Δυό λόγια για το σκεπτικό ύπαρξης και το σκεπτικό λειτουργίας της Υπηρεσίας Διαμεταγωγής χρήσιμα σε όσους θελήσουν αν εξετάσουν δυνατότητες αξιοποίησης της και σε άλλα ανώτατα ιδρύματα πέραν του πανεπιστημίου Αθηνών :

Οι φοιτητές με απώλεια ακοής δυσκολεύονται πολύ να παρακολουθήσουν τις πανεπιστημιακές παραδόσεις (συνήθως δεν μπαίνουν στα αμφιθέατρα και στις αίθουσες διδασκαλίας). Επομένως έχουν βασική ανάγκη να επικοινωνήσουν με τους καθηγητές ή με τους συμφοιτητές τους για να πάρουν πληροφορίες για όσα αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (π.χ. για ένα κομμάτι της παράδοσης που ο καθηγητής θεωρεί σημαντικό για τις εξετάσεις), να λύσουν τις απορίες τους ή να πληροφορηθούν τους διαδικαστικά θέματα (π.χ. πότε θα μοιραστεί ένα βιβλίο). Όμως, παρά τη βασική τους αυτή ανάγκη, δεν μπορούν να επικοινωνήσουν πρόσωπο-με-πρόσωπο ή σε απόσταση (π.χ. να τηλεφωνήσουν). Επίσης δεν μπορούν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά και με το διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου (π.χ. στις στις Γραμματείες των Τμημάτων /Σχολών τους, στη Πανεπιστημιακή Λέσχη ή το Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο). Πολλοί φοιτητές με ολική απώλεια ακοής έχουν σαν πρώτη γλώσσα την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Άλλοι χρησιμοποιούν συστηματικά την χειλεανάγνωση. 

Η Υπηρεσία Διαμεταγωγής της Μονάδας Προσβασιμότητας του ΕΚΠΑ έχει σκοπό να καλύψει τις βασικές απαιτήσεις των Φοιτητών με Απώλεια Ακοής στη διαπροσωπική επικοινωνία στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής τους ζωής με:α) τους καθηγητές τους, β) το προσωπικό των υπηρεσιών του πανεπιστημίου, και γ) τους συμφοιτητές τους. Επιτυγχάνει τη διεξαγωγή μιας αποτελεσματικής απομακρυσμένης διαπροσωπικής επικοινωνίας με μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας μέσω κειμενοτηλεφωνίας και εικονοτηλεφωνίας (με διερμηνεία νοηματικής γλώσσας ή και με χειλεανάγνωση).


Η βασική λειτουργία της Υπηρεσία Διαμεταγωγής (ΥΔ) είναι ως εξής: Ο υπάλληλος της ΥΔ παίζει τον ρόλο του ενδιάμεσου διερμηνέα μεταξύ του Φοιτητή με απώλεια ακοής (Φ) και του ατόμου με τον οποίο θέλει να επικοινωνήσει τηλεφωνικά. Εχει σημασία να αποδώσουμε τα παραπάνω σχηματικά : 

ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΕΙΚΟΝΟΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ (Videoterlephony)

· Ο Φ καλεί (με το εικονοτηλέφωνό του ή τον υπoλογιστή του με camera) την ΥΔ και ζητά να επικοινωνήσει με τον ακούοντα Α (καθηγητή ή υπάλληλο ή φοιτητή).

· Ο υπάλληλος της ΥΔ επικοινωνεί τηλεφωνικά με τον Α και τον ενημερώνει για την επιθυμία του Φ.

· Ο υπάλληλος της ΥΔ μεταφράζει προφορικά στο τηλέφωνο τον διάλογο σε Νοηματική Γλώσσα του Φ προς τον Α.

· Ο υπάλληλος της ΥΔ μεταγράφει σε Νοηματική Γλώσσα προς τον Φ τον προφορικό διάλογο του Α.


ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ

· Ο Φ στέλνει ένα γραπτό μήνυμα (με το κειμενοτηλέφωνό του, τον υπολογιστή του ή το κινητό του τηλέφωνο) στην ΥΔ και ζητά να επικοινωνήσει με τον Α (καθηγητή ή υπάλληλο ή φοιτητή).

· Ο υπάλληλος της ΥΔ επικοινωνεί τηλεφωνικά με τον Α και τον ενημερώνει για την επιθυμία του Φ.

· Ο υπάλληλος της ΥΔ μεταφράζει προφορικά στο τηλέφωνο το γραπτό διάλογο του Φ προς τον Α.

· Ο υπάλληλος της ΥΔ μεταγράφει σε κείμενο προς τον Φ τον προφορικό διάλογο του Α.


Με τη χρήση εικονοτηλεφωνίας μπορεί υποστηρίζεται από την ΥΔ και χειλεανάγνωση.

Ολα τα παραπάνω συνιστούν μιά σημαντικότατη διεθνή πρωτοπορία του ελληνικού πανεπιστημίου, σε εποχές όπου ζητούνται παραδείγματα καινοτομίας στην μαστιζόμενη από την οικονομική κρίση Ελλάδα. Το είδος εκείνο της καινοτομίας, που εμπεριέχει έντονο το στοιχείο της κοινωνικής ευθύνης και διευρύνει την ένταξη των λεγόμενων ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Δυστυχώς, επί του παρόντος, συνιστά εξαίρεση.

Πηγή: trurespect

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου