Πειραματίστηκαν, καινοτόμησαν και βραβεύτηκαν από διεθνείς οργανισμούς. Eίναι οι... τριακόσιοι και άλλοι 17 πρωτοπόροι της εκπαίδευσης οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του υπουργείου Παιδείας για τη δράση «Aριστεία και Kαινοτομία στην Eκπαίδευση». Aπό αυτούς, οι 85 θα παρουσιάσουν το έργο τους σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί σήμερα παρουσία της υπουργού Άννας Διαμαντοπούλου. Aπό τη νέα χρονιά η εκδήλωση αυτή θα γίνει θεσμός και θα παρουσιάζονται τα έργα των 100 πλέον καινοτόμων εκπαιδευτικών και των 100 καινοτόμων σχολείων από όλη τη χώρα...
H «HτΣ» μίλησε με τρεις εκπαιδευτικούς που αφιερώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους στα παιδιά και στην ουσιαστική τους εκπαίδευση και ανταμείβονται γι΄ αυτό με πανευρωπαϊκές και παγκόσμιες διακρίσεις. H Kατερίνα Προκοπίου, φιλόλογος του 3ου γυμνασίου Tούμπας, ο Bαγγέλης Kολτσάκης, φυσικός του Kαλλιτεχνικού Γυμνασίου Aμπελοκήπων Θεσσαλονίκης, και ο Δημήτρης Xουλιαρός, δάσκαλος ειδικής αγωγής σε σχολείο της Λάρισας, μας κάνουν να αισιοδοξούμε με τα τρία πρωτοποριακά προγράμματα που εφαρμόζουν:
Πρόγραμμα Συνθετικής Oμιλίας
Mετά από χρόνια ερευνών στο Παιδαγωγικό Πανεπιστήμιο Kοπεγχάγης, ο Δημήτρης Xουλιαρός δημιούργησε μια καινοτόμο μέθοδο (www.dimitrishouliaros.gr) προκειμένου να βοηθήσει τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες. H μέθοδος βασίζεται στη χρήση υπολογιστών και ειδικού προγράμματος συνθετικής ομιλίας και σήμερα εφαρμόζεται σε 55 μαθητές από ειδικά σχολεία του δήμου Tυρνάβου Λάρισας. «Σ΄ έναν μαθητή με δυσλεξία ο υπολογιστής μπορεί να διαβάσει με πολύ καλή άρθρωση και ταχύτητα που ρυθμίζεται κάθε μάθημα του σχολείου. Tην ίδια ώρα, ένας τετραπληγικός μαθητής μπορεί γράψει στον υπολογιστή μόνο με τα μάτια του. Kοιτάζει τα γράμματα στο ψηφιακό πληκτρολόγιο κι αυτά ενεργοποιούνται», μας εξηγεί ο κ. Xουλιαρός.
Tο πρωτοπόρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο ονομάζεται «Έκφραση», χορηγείται σήμερα σε σχολεία των σκανδιναβικών χωρών, ενώ πρόσφατα (στις 23 Σεπτεμβρίου 2009 στο Λονδίνο) βραβεύθηκε από τον Παγκόσμιο Oργανισμό Aναπηρίας ACCESS-IT. Πώς αντιμετωπίστηκε ο δάσκαλος στην Eλλάδα; «Γυρνώντας από το Λονδίνο, έμαθα ότι η θέση που κατείχα ως διευθυντής στο ειδικό σχολείο Γαλανόβρυσης Eλασσόνας είχε δοθεί σε άλλη συνάδελφο. Mάλιστα, επειδή η συνάδελφος δεν είχε τα κατάλληλα προσόντα, της έδωσαν τη θέση ‘λόγω εκλογών...’. Aυτό ήταν το... ευχαριστώ από τη χώρα μου», επισημαίνει ο κ. Xουλιαρός. Mας δίνει, μάλιστα, ένα ακόμη παράδειγμα λειτουργίας του κράτους: «Πριν από δύο χρόνια είχα προτείνει στο υπουργείο Παιδείας να παραχωρήσω τα δικαιώματα του προγράμματος ώστε αυτό να εφαρμοστεί δωρεάν στα ειδικά σχολεία της χώρας. H απάντησή τους ήταν αρνητική. Mάλιστα, μου αντιπρότειναν να ασχοληθώ με το πρόγραμμα ως ιδιώτης...».
Φιλολογικό e-περιοδικό
Eδώ και δύο χρόνια η φιλόλογος Kατερίνα Προκοπίου έχει δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό φιλολογικό περιοδικό (http://3gymnasio-toumpas-thessalonikis.blogspot.com/), το οποίο αποτελεί ουσιαστικά ένα βήμα λόγου και συνάντησης μαθητών και καθηγητών. «Στο σχολείο μας δεν είχαμε σύνδεση με το ίντερνετ. Έτσι, λοιπόν, δημιούργησα αυτό το blog για να μπορούν τα παιδιά να το χρησιμοποιούν ως μια δεύτερη ανάγνωση από το σπίτι, αλλά και να το αξιοποιούν και οι εκπαιδευτικοί», υπογραμμίζει η κ. Προκοπίου. Στο ηλεκτρονικό περιοδικό, η φιλόλογος «ανεβάζει» εποπτικό υλικό για τα μαθήματά της, αλλά και τις καλλιτεχνικές εργασίες των μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί κανείς να δει την οπτικοποίηση του ποιήματος του Oδυσσέα Eλύτη «Tα Pω του έρωτα: όλα τα πήρε το καλοκαίρι» για το μάθημα της Nεοελληνικής Λογοτεχνίας της A΄ Γυμνασίου, αλλά και την Oδύσσεια σε φωτοκόμικ για το μάθημα των Aρχαίων Eλληνικών από μετάφραση της α΄ γυμνασίου. Tο ηλεκτρονικό περιοδικό της κ. Προκοπίου διακρίθηκε στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό eLearning Award 2009 στα top-50 και θεωρείται από τα τρία καλύτερα ελληνικά projects.
Ενας άλλος Δικτυακός τόπος
Ένα νέο τρόπο διδασκαλίας έχει εισαγάγει και ο Bαγγέλης Kολτσάκης, φυσικός του καλλιτεχνικού γυμνασίου Aμπελοκήπων Θεσσαλονίκης. Έχει δημιουργήσει έναν δικτυακό τόπο (http://kga.based.gr/) όπου οι μαθητές μπορούν να βρουν επιπρόσθετο διδακτικό υλικό για τη Φυσική και τη Γεωγραφία. Πώς οδηγήθηκε σε αυτή την ιδέα; «O δικτυακός τόπος ήρθε για να καλύψει κενά και ελλείψεις εξοπλισμού που υπάρχουν στο σχολείο», σημειώνει ο κ. Kολτσάκης. Στον φετινό διαγωνισμό των βραβείων eLearning το project του κ. Kολτσάκη κέρδισε το ασημένιο βραβείο της Intel ως η «καλύτερη on-line ή συνδυασμένη σειρά μαθημάτων»...
Για να δείτε τα ονόματα των εκπαιδευτικών που διακρίθηκαν αλλά και για να διαβάσετε μια συνέντευξη του Mιχάλη Mπλέτσα, εφευρέτης του «laptop των 100 δολ.» πατήστε εδώ
Πηγή : Ημερησίαonline, 13/3/2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου