Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Τα σχολεία της Χαλκιδικής που διδάσκουν συμπερίληψη

Σε γιορτές συμπερίληψης μετέτρεψαν τις εκδηλώσεις Χριστουγέννων το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Νέας Προποντίδας και το Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς στη Χαλκιδική, με τους μαθητές και των δύο σχολείων να συμμετέχουν από κοινού.

«Η αυτοπεποίθηση των μαθητών μας τονώνεται, αλλά παράλληλα εκπαιδεύουμε και τα άλλα παιδιά στο τι είναι αναπηρία και διαφορετικότητα», δήλωσε στην «Κ» ο διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Νέας Προποντίδας, Ανδρέας Κασκανιώτης. Επί 13 χρόνια στη θέση αυτή, ο κ. Κασκανιώτης έχει ως στόχο το σχολείο να μην απομονώνεται και να διοργανώνει από κοινού δράσεις με γενικά σχολεία.

Φέτος ήταν η τέταρτη χρονιά που, αντί για κλασική γιορτή, το ειδικό σχολείο δημιούργησε την «Ονειροχώρα», ένα μίνι χριστουγεννιάτικο πάρκο εντός του σχολείου, όπου σε κάθε αίθουσα οι μαθητές του ειδικού και του γενικού σχολείου καλούνταν να ασχοληθούν και με μια διαφορετική δραστηριότητα, από κατασκευές και ζαχαροπλαστική μέχρι face painting και διαδραστικό παιχνίδι. «Οταν βλέπεις παιδιά στο φάσμα του αυτισμού να πιάνονται αγκαζέ με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης είναι επιτυχία, έχουμε κάνει ένα βήμα προς τη συμπερίληψη. Η συμπερίληψη επιτυγχάνεται μόνο μέσα από δράσεις βιωματικές. Και οι ενήλικες όταν κάνουμε κάτι δημιουργικό με άλλους δενόμαστε», σημείωσε ο κ. Κασκανιώτης.

Οι μεικτές ομάδες μαθητών κατασκεύασαν από κοινού χριστουγεννιάτικες κάρτες, χάρτινα σπιτάκια και γλυκά. Οπως ανέφερε η ψυχολόγος του ειδικού σχολείου, Αννα Καριού, οι μαθητές όχι μόνο συνεργάστηκαν άψογα, αλλά διασκέδασαν πολύ καθώς συμμετείχαν στις δραστηριότητες ισότιμα. Οι μαθητές μάλιστα του γενικού σχολείου είχαν την ευκαιρία να βιώσουν και την αφήγηση ενός αισθητηριακού παραμυθιού, έναν τρόπο αφήγησης που χρησιμοποιεί όλες τις αισθήσεις και συνηθίζεται κυρίως στα ειδικά σχολεία. «Τους έκανε εντύπωση ότι μπήκαν σε μια σκοτεινή αίθουσα και, όταν στο παραμύθι η γιαγιά έψηνε κουλουράκια, μύριζαν τη βανίλια και γεύονταν ζάχαρη άχνη ή, όταν άκουγαν για βροχή, ένιωθαν μπουρμπουλήθρες», σημείωσε.

Αντίστοιχα, οι μαθητές του ειδικού πήγαν και παρακολούθησαν τη γιορτή του γενικού σχολείου. Ο Σύλλογος Γονέων είχε ετοιμάσει δωράκια για τους μαθητές και των δύο σχολείων που αντάλλαξαν ευχές. «Οι γονείς του σχολείου είναι όλοι θετικοί», επισήμανε η διευθύντρια του Δημοτικού Πορταριάς, Ζωή Χριστέλη.

Μαζί από τη χορωδία μέχρι την πληροφορική

Η από κοινού συμμετοχή στις χριστουγεννιάτικες γιορτές ήταν το επιστέγασμα μιας πολιτικής συμπερίληψης που ακολούθησαν τα δύο σχολεία, τα οποία, παρότι στεγάζονται στο ίδιο κτίριο έχουν ξεχωριστές αίθουσες και ξεχωριστή αυλή, με αποτέλεσμα η επικοινωνία μεταξύ τους να μην ήταν πάντα άμεση και εύκολη. Για να γεφυρώσουν την απόσταση αυτή, οι καθηγητές ξεκίνησαν από πέρυσι προγράμματα συνεκπαίδευσης, κατά τα οποία οι μαθητές κάποιων τάξεων των δύο σχολείων παρακολουθούν από κοινού επιλεγμένα μαθήματα και στο τέλος παρουσιάζουν κάτι μαζί στην τοπική κοινωνία. Πέρυσι επέλεξαν τη γυμναστική και τη μουσική, ενώ φέτος τη μουσική και την πληροφορική.

«Τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές είναι πολλαπλά. Τα παιδιά κατανοούν τη διαφορετικότητα και σέβονται την ιδιαιτερότητα. Πολλές φορά ακούω ότι αρχίζουν να κάνουν παρέα μαζί και τα απογεύματα, άρα διευρύνεται η αξία της ισότητας και της αποδοχής και δεν μένει μόνο στο σχολείο», ανέφερε η κ. Χριστέλη.

Η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του Ειδικού Δημοτικού Προποντίδας, Βικτώρια Μπαβέλη, περιέγραψε πώς η συμβίωση των μαθητών των δύο σχολείων είναι αρμονική και βοηθάει όλα τα παιδιά. «Υπάρχουν στιγμές που τα παιδιά τυπικής εκπαίδευσης θα κάνουν ησυχία για να ακούσουν τα παιδιά της ειδικής, που ίσως δεν μπορούν να μιλήσουν δυνατά ή καθαρά. Δεν θα τα κοροϊδέψουν». Η εμπειρία που έχει η ίδια με τον γιο της, ο οποίος φοιτά αρκετά χρόνια στο συγκεκριμένο σχολείο, είναι πως έχει βελτιωθεί η κοινωνικοποίηση και η αντίληψή του μέσα από τις δραστηριότητες του σχολείου και τη συνύπαρξη που έχει καλλιεργηθεί.

«Οταν έπεφτε η μπάλα από το γενικό σχολείο στην αυλή του ειδικού, οι μαθητές δεν θα απευθύνονταν στους συνομιλήκους τους, αλλά σε εμάς και στους δασκάλους, για να τους τη δώσουμε πίσω. Οταν όμως γνωρίζονται μέσα από τα μαθήματα και παίζουν μαζί στις γιορτές που ετοιμάζουμε, αυτό αλλάζει και μπαίνουν σε διαδικασία να κοινωνικοποιηθούν μεταξύ τους. Ελπίζουμε τώρα αυτό που γίνεται στο σχολείο να γίνει και όταν συναντηθούν στην πλατεία ή στην αγορά».

Στο πλαίσιο της κοινής παρακολούθησης του μαθήματος της μουσικής, τα δύο σχολεία δημιούργησαν τη δική τους χορωδία, η οποία στις 3 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα για τα άτομα με Αναπηρία, παρουσίασε ένα τραγούδι οι στίχοι του οποίου αναφέρονται στην αξία της επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών που είναι διαφορετικά μεταξύ τους. Για τη δράση τους αυτή διακρίθηκαν και το τραγούδι τους εντάχθηκε στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του υπουργείο Παιδείας ως καλή πρακτική που ξεχώρισε. «Βραβευτήκαμε γιατί ήταν από τις οκτώ καλύτερες δημιουργίες πανελληνίως», ανέφερε ο κ. Κασκανιώτης.

Στην ίδια κουλτούρα συμπερίληψης, το Ειδικό Δημοτικό Προποντίδας διοργανώνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια τον αγώνα δρόμου «Σπεσιαλίστες», στον οποίο συμμετείχαν πέρσι 3.000 δρομείς και 1.000 μαθητές με αναπηρία και χωρίς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου