Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023

Παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού: Ξέσπασμα θυμού ή αισθητηριακή κατάρρευση;

Παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού: Ξέσπασμα θυμού ή αισθητηριακή κατάρρευση; Πώς ξεχωρίζουμε τις δύο αυτές καταστάσεις;









Ξέσπασμα θυμού (Tantrum)

Αισθητηριακή κατάρρευση (Meltdown)

Έχει συγκεκριμένο στόχο: το παιδί κάνει σκηνή προκειμένου να καταφέρει να πάρει ή να γίνει αυτό που θέλει.

Δεν έχει στόχο: το παιδί δεν εκφράζει καμία απαίτηση πριν ή κατά τη διάρκεια της κατάρρευσης. 

Οι αντιδράσεις των άλλων είναι σημαντικές: ανάλογα με τις αντιδράσεις του ατόμου που το παιδί θεωρεί ότι έχει την δύναμη (αποφασίζει), η ένταση και η φύση του ξεσπάσματος αλλάζει. 

Οι αντιδράσεις των άλλων δεν είναι σημαντικές: το παιδί δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τον τρόπο που οι άλλοι αντιδρούν στη συμπεριφορά του. 

Αποφεύγονται τραυματισμοί: το παιδί προσέχει πολύ και δεν θέτει τον εαυτό του σε κίνδυνο. 

Συμβαίνουν συχνά αυτοτραυματισμοί: το παιδί αντιδρά ενστικτωδώς στην υπερφόρτωση που νιώθει και δεν δίνει καμία σημασία στο να προστατεύσει τον εαυτό του, με αποτέλεσμα να αυτοτραυματίζεται συχνά. 

Τελειώνει γρήγορα: όταν το παιδί καταφέρει αυτό που θέλει ή κουράζεται από το ξέσπασμα, σταματάει να συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο. 

Δεν τελειώνει γρήγορα: Η αισθητηριακή κατάρρευση διαρκεί περισσότερο από ένα ξέσπασμα θυμού και αποκλιμακώνεται όταν το παιδί εγκλιματίζεται στο περιβάλλον στο δικό του ρυθμό. 

Υπάρχει έλεγχος: το άτομο έχει τον έλεγχο των πράξεών του καθόλη τη διάρκεια του ξεσπάσματος. 

Δεν υπάρχει έλεγχος: Το άτομο λόγω της αισθητηριακής υπερφόρτωσης μπαίνει σε «κατάσταση επιβίωσης» και αντιδρά ενστικτωδώς στη δυσφορία που νιώθει. 

Προειδοποιητικά σημάδια που υπάρχουν: το παιδί επιθυμεί ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα όταν έρχεται αντιμέτωπο με την αδυναμία να το πετύχει. 

Προειδοποιητικά σημάδια που υπάρχουν: φαίνεται χαμένο στον κόσμο του, μπορεί να συνδέεται με ιατρικές εκδηλώσεις όπως πχ ημικρανία. Το άτομο δέχεται πάρα πολλά αισθητηριακά ερεθίσματα και νιώθει να «πνίγεται».



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου