Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2021

8 συμβουλές για να διδάξουμε τα παιδιά με αναπηρία κολύμβηση.

Η κολύμβηση είναι ένα φανταστικό άθλημα για τα παιδιά με αναπηρία. Δεν βοηθάει μόνο τη σωματική τους υγεία, αλλά και την πνευματική και τη συναισθηματική. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που βοηθάει και ανακουφίζει, επιτρέποντας στα παιδιά να απολαμβάνουν την άνετη κίνηση του σώματός τους στο νερό, ενός σώματος που μοιάζει να μην έχει βάρος. 

Το να διδάξουμε στα παιδιά με αναπηρία κολύμπι χρειάζεται υπομονή, προσαρμοστικότητα και καλή γνώση- κατανόηση του κάθε παιδιού μεμονωμένα. Δείτε μερικές απλές αλλά πολύ αποτελεσματικές συμβουλές:

1) Μην βιάζεστε: Είναι πολύ πιθανό η κολύμβηση να είναι νέα εμπειρία για τα περισσότερα παιδιά με αναπηρία. Κάποια μπορεί να φοβούνται ή να διστάζουν να μπουν στο νερό, επομένως είναι σημαντικό να μην βιαζόμαστε, αλλά να «προχωράμε» αργά, μαθαίνοντας καλά κάθε παιδί και κάνοντας δημιουργική δουλειά στο δικό του ρυθμό. Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και μαθαίνει με διαφορετικούς τρόπους. Κάποια μπορεί να ανταποκρίνονται καλά σε κάρτες που θα δείχνουν τι πρέπει να κάνουν, ενώ άλλα μπορεί να χρειάζεται να δουν εσάς να το κάνετε. 

2) Αρχίστε με τα βασικά: Μην υποθέτετε ότι κάθε παιδί μπορεί να μάθει τεχνικές και κινήσεις γρήγορα. Πριν διδάξετε τα στυλ κολύμβησης, διδάξτε στα παιδιά πώς να αναπνέουν σωστά στο νερό, πώς να κινούνται, πώς να επιπλέουν. Αν έχετε ένα παιδί που δυσκολεύεται να βάλει το κεφάλι του κάτω από το νερό, σπάστε τη διαδικασία σε βήματα. Αρχικά ας βάλει το πηγούνι, μετά το στόμα, μετά τη μύτη κοκ μέχρι να αισθάνεται άνετα να βυθίζει όλο το κεφάλι κάτω από το νερό. 

3) Να έχετε ολιγομελή τμήματα: Να έχετε τμήματα μέχρι τέσσερα παιδιά, έτσι ώστε να μπορείτε να δίνετε στο παιδί αρκετή προσοχή και να δουλεύετε πραγματικά με όλους όσα διδάσκετε, καθώς και να μπορείτε να δουλεύετε τα σημεία στα οποία δυσκολεύονται. Οι μεγαλύτερες τάξεις με την πολλή φασαρία και την υπερβολική δραστηριότητα μπορεί να είναι ιδιαίτερα κουραστικές για τα παιδιά με αναπηρία που μπορεί να νιώθουν ότι «πνίγονται» από την ένταση. Άλλωστε τα πολυμελή τμήματα είναι και για εσάς πολύ δύσκολα, καθώς πρέπει η προσοχή σας να κινείται γρήγορα από το ένα παιδί στο άλλο και δεν μπορείτε να επικεντρωθείτε σε ένα μαθητή. Τα μικρά τμήματα επίσης διευκολύνουν τα παιδιά να αλληλεπιδρούν το ένα με το άλλο και να κάνουν φίλους

4) Να χρησιμοποιείτε προσαρμοσμένο εξοπλισμό: Μερικά παιδιά χρειάζονται προσαρμοσμένο εξοπλισμό που καθιστούν την εμπειρία της κολύμβησης πιο ασφαλή και διασκεδαστική. Μπορείτε να τους τα παρέχετε εσείς αυτά τα αντικείμενα ή να ζητήσετε από τους κηδεμόνες τους να τα αγοράσουν καθώς μπορεί να είναι ακριβά. Τα παιδιά με δυσκολία στην κίνηση μπορεί να βοηθηθούν πολύ από σωσίβια/ συσκευές που επιπλέουν, όπως τα γιλέκα-σωσίβια ή τα φουσκωτά δακτυλίδια. Τα παιδιά με δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία μπορεί να βοηθηθούν από ολόσωμα μαγιό/ στολές κατάδυσης, πιαστράκια για τη μύτη ή ειδικά παπούτσια για το νερό. 

5) Κάντε τη διαδικασία διασκεδαστική και γιορτάστε τα επιτεύγματά σας: Πάντα να λέτε στα παιδιά πόσο καλά τα πάνε και να τα ενθαρρύνετε. Να γιορτάζετε μαζί ακόμα και τις πιο μικρές επιτυχίες τους. Είτε επειδή κατάφεραν να βάλουν τα πόδια τους στο νερό, είτε επειδή κατάφεραν να επιπλεύσουν. Όλα αυτά είναι επιτεύγματα. Να σημειώνετε όσα καταφέρνει το παιδί στο φύλλο προόδου του για να ενημερώνονται και οι γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους και να μπορούν να τα επιβραβεύουν κατάλληλα. Έτσι και για τα παιδιά κάθε μάθημα θα είναι διασκεδαστικό!

6) Να έχετε σταθερότητα και συνέπεια: Τα μαθήματα καλό είναι να γίνονται την ίδια μέρα και ώρα κάθε βδομάδα, να έχουν την ίδια δομή και να χρησιμοποιούνται οι ίδιες διδακτικές μέθοδοι. Αν είναι αναγκαίο να αλλάξετε το πλάνο του μαθήματος, ενημερώστε τα παιδιά και τους γονείς τους από πριν έτσι ώστε να ξέρουν τι να περιμένουν. Μην περνάτε από τη μια δεξιότητα στην άλλη σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτή η τακτική δυσκολεύει τα παιδιά στο να μείνουν συγκεντρωμένα. 

7) Να έχετε επιπλέον βοήθεια: θα χρειαστείτε και άλλους εκπαιδευτές για βοήθεια και επίβλεψη. Ο γενικός κανόνας είναι να υπάρχει ένα ενήλικας σε απόσταση ενός χεριού από κάθε παιδί έτσι ώστε να είναι όλα τα παιδιά συνέχεια ασφαλή και να μην υπάρχει ο κίνδυνος να πνιγούν. Η παρουσία ενός ναυαγοσώστη θεωρείται επίσης επιβεβλημένη. 

8) Να δίνετε στα παιδιά ελεύθερο χρόνο: Πριν το τέλος κάθε μαθήματος, καλό είναι να δίνετε στα παιδιά 10 λεπτά για να κάνουν ότι επιθυμούν και χρειάζονται. Μπορεί να κάθονται στο νερό ακίνητα και να απολαμβάνουν την αίσθηση, να περπατούν ή να κινούνται κοκ. Αφήστε τα παιδιά να αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν και μείνετε δίπλα τους για να τα κρατήσετε ασφαλή. Με αυτό τον τρόπο θα ισχυροποιηθεί ο δεσμός μεταξύ σας και θα σας εμπιστεύονται περισσότερο. 

Να θυμάστε:

Κάποια παιδιά θα μάθουν να κολυμπούν καλά, ενώ άλλα όχι. Η αναπηρία τους μπορεί να σχετίζεται με το διαφορετικό επίπεδο κατάκτησης τεχνικών και δεξιοτήτων. Το πιο σημαντικό από την ενασχόλησή τους με την κολύμβηση είναι να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να γυμναστούν, να διασκεδάσουν και να απολαύσουν τα αμέτρητα οφέλη που μας προσφέρει η κίνηση στο νερό!!!

Απόδοση του άρθρου  8 tips when teaching special needs children how to swim

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου