Υπάρχουν «καλές» και «κακές» δραστηριότητες στο σχολείο; Δραστηριότητες ανούσιες που θα πρέπει να απουσιάζουν από την καθημερινή ζωή της τάξης;
Καμία δραστηριότητα από μόνη της δεν μπορεί να χαρακτηριστεί εκπαιδευτικά ωφέλιμη ή μη. Ο τρόπος που εφαρμόζεται και οι στόχοι που θέτουμε είναι οι παράγοντες που καθορίζουν την αξία της.
Ας δούμε ένα απλό παράδειγμα:
Δύο εκπαιδευτικοί αποφασίζουν να υποκύψουν στις πιέσεις των μαθητών τους και να αφήσουν τα παιδιά να βάλουν μουσική στο youtube σε μια ώρα μαθήματος (τα αγαπημένα τους τραγούδια) για να χαλαρώσουν μετά από την καλή δουλειά που έκαναν.
Στην πρώτη περίπτωση ο εκπαιδευτικός βάζει το τραγούδι όποιου το ζητήσει πιο έντονα (για να ηρεμήσει). Αφήνει το τραγούδι να παίζει λίγο και στη συνέχεια το διακόπτει για να προλάβουν να επιλέξουν όλοι, κάτι όμως που είναι αδύνατο με βάση τον χρόνο που έχει στη διάθεσή του. Στην τάξη ακούγονται κοροϊδευτικά σχόλια για τα τραγούδια που επιλέγουν μερικά παιδιά. Επικρατεί πανικός. Τα παιδιά είναι συγκεντρωμένα γύρω από τον υπολογιστή φωνάζοντας τίτλους τραγουδιών, ακούγονται επευφημίες και αποδοκιμασίες και υπάρχει τόση φασαρία γενικά που κανείς δεν μπορεί να ακούσει και να απολαύσει την μουσική. Η ώρα τελειώνει με τρομερή ένταση, κλάματα και νεύρα όσων δεν πρόλαβαν να ακούσουν το τραγούδι τους ή άκουσαν κοροϊδευτικά σχόλια.
Στη δεύτερη περίπτωση ο εκπαιδευτικός υπολογίζει ότι μπορούν να ακούσουν περίπου 8 τραγούδια με βάση το χρόνο που διαθέτουν και κάνει κλήρωση μεταξύ των παιδιών για να δουν ποιοι θα διαλέξουν τραγούδι και με ποια σειρά. Στη συνέχεια βάζει τα τραγούδια, τα ακούνε όλοι ήσυχα και συζητούν για τους στίχους, τη μουσική και τα συναισθήματα που τους προκαλούν. Δεν επιτρέπει κανένα κοροϊδευτικό σχόλιο και τονίζει ότι στον καθένα μας αρέσουν διαφορετικά πράγματα και όλοι πρέπει να το σεβόμαστε Η τάξη συζητά την αξία της μουσικής και τον ρόλο της στη ζωή μας, ενώ προβληματίζεται για το αν μπορεί κάποιος να αγαπάει ένα τραγούδι όταν δεν καταλαβαίνει τους στίχους του γιατί είναι σε ξένη γλώσσα.
Η ίδια δραστηριότητα, διαφορετικός τρόπος εκτέλεσης, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου