Οι επιστήμονες πλέον γνωρίζουν περισσότερα από ποτέ για τη δυσλεξία. Ωστόσο υπάρχουν ακόμα πολλές λανθασμένες αντιλήψεις σχετικά με αυτή τη συνηθισμένη δυσκολία μάθησης. Δείτε την αλήθεια πίσω από επτά βασικούς μύθους για τη δυσλεξία.
Μύθος 1: Η ανάγνωση και η γραφή γραμμάτων ανάποδα είναι το βασικό σημάδι της δυσλεξίας.
Αλήθεια: Κάποια παιδιά με δυσλεξία γράφουν γράμματα ανάποδα και κάποια άλλα όχι. Επομένως, η αντιστροφή των γραμμάτων δεν είναι απαραιτήτως ένα σημάδι ότι το παιδί σας έχει δυσλεξία. Στην πραγματικότητα τα μικρά παιδιά πολύ συχνά αντιστρέφουν γράμματα. Δεν είναι σπάνιο να γράφουν b αντί για d ή p αντί για q (στα ελληνικά 3 αντί ε). Αν το παιδί σας εξακολουθεί να μπερδεύει με αυτό τον τρόπο τα γράμματα στο τέλος της Α΄ Δημοτικού καλό είναι να γίνει αξιολόγηση.
Μύθος 2: Η Δυσλεξία δεν φαίνεται μέχρι το παιδί να πάει Δημοτικό.
Αλήθεια : Σημάδια της Δυσλεξίας μπορεί να εμφανιστούν στην προσχολική ηλικία (στο νηπιαγωγείο ή ακόμα νωρίτερα). Αυτό συμβαίνει επειδή η δυσλεξία επηρεάζει γλωσσικές δεξιότητες που είναι βασικές για την ανάγνωση. Κάποια σημάδια που δείχνουν ότι ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι πιθανό να εμφανίσει δυσλεξία αργότερα είναι η δυσκολία στην ομοιοκαταληξία και η αργή έναρξη ομιλίας.
Μύθος 3: Τα παιδιά με δυσλεξία απλά πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο στην ανάγνωση.
Αλήθεια: Έρευνες δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών με δυσλεξία λειτουργεί διαφορετικά. Επίσης δείχνουν ότι η ανάγνωση μπορεί πραγματικά να αλλάξει τον εγκέφαλο στο πέρασμα του χρόνου. Αλλά η προσπάθεια δεν έχει καμία σχέση με αυτό. Είναι ο τύπος της καθοδήγηση / διδασκαλίας που κάνει την διαφορά και όχι το πόσο σκληρά προσπαθούν τα παιδιά. Με σωστή καθοδήγηση/ διδασκαλία και εξάσκηση, τα παιδιά με δυσλεξία μπορούν να τα καταφέρουν στην ανάγνωση.
Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός προγραμμάτων ανάγνωσης που έχουν σχεδιαστεί για αδύναμους αναγνώστες. Πολλά από αυτά χρησιμοποιούν την πολυαισθητηριακή προσέγγιση, χρησιμοποιούν δηλαδή εικόνες, ήχους, απτικά ερεθίσματα για να βοηθήσουν το παιδί να μάθει.
Μύθος 4: Η δυσλεξία εξαφανίζεται μόλις τα παιδιά μάθουν να διαβάζουν.
Αλήθεια: Οι σωστές παρεμβάσεις πραγματικά βοηθούν τα παιδιά με δυσλεξία να μάθουν να διαβάζουν. Αλλά το ότι μπορούν πλέον να διαβάζουν δεν σημαίνει ότι η Δυσλεξία τους ξεπεράστηκε. Πρόκειται για μια δυσκολία μάθησης που διαρκεί σε όλη τη ζωή του ατόμου και επηρεάζει περισσότερα πράγματα/τομείς από τις βασικές δεξιότητες ανάγνωσης. Μπορεί να επηρεάζει την αποκωδικοποίηση, να καθιστά δύσκολη την ευχερή ανάγνωση, να επηρεάζει τον βαθμό κατανόησης του ατόμου σχετικά με τα όσα διαβάζει. Τα παιδιά με δυσλεξία μπορεί να εξακολουθούν να δυσκολεύονται στην ανάγνωση και την γραφή και αφού έχουν μάθει να διαβάζουν.
Μύθος 5: Η δυσλεξία είναι ένα πρόβλημα όρασης.
Αλήθεια: Τα προβλήματα όρασης δεν προκαλούν δυσλεξία. Τα παιδιά με δυσλεξία δεν είναι πιο πιθανό να έχουν προβλήματα όρασης από τα άλλα παιδιά. Είναι αλήθεια ότι κάποια προβλήματα στην οπτική αντίληψη ή στην οπτική επεξεργασία. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος δυσκολεύεται στην αναγνώριση λεπτομερειών σε εικόνες και στην επεξεργασία των όσων βλέπουν τα μάτια. Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να δυσκολέψουν την ανάγνωση. Αλλά δεν είναι μέρος της δυσλεξίας.
Μύθος 6: Τα παιδιά που δεν μιλούν Αγγλικά δεν μπορούν να έχουν δυσλεξία.
Αλήθεια: Η Δυσλεξία υπάρχει σε όλο τον κόσμο και σε όλες τις γλώσσες. Ωστόσο, σε παιδιά που είναι δίγλωσσα καθυστερούμε περισσότερο να εντοπίσουμε τις δυσκολίες τους στην ανάγνωση, γιατί θεωρούμε (λανθασμένα) ότι αυτές οι δυσκολίες τους οφείλονται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην εκμάθηση μιας νέας γλώσσας. Ωστόσο, αν τα παιδιά δυσκολεύονται στην ανάγνωση και στη μητρική τους γλώσσα και στη δεύτερη, είναι απαραίτητο να γίνει αξιολόγηση.
Μύθος 7: Η δυσλεξία προκαλείται επειδή τα παιδιά δεν διαβάζουν / μελετούν αρκετά στο σπίτι.
Αλήθεια: Το διάβασμα στο σπίτι και η έκθεση των παιδιών σε πράξεις ανάγνωσης είναι ιδιαίτερα σημαντικά για όλα τα παιδιά. Ωστόσο, η περιορισμένη έκθεση των παιδιών σε αναγνωστικά ερεθίσματα δεν μπορεί να προκαλέσει δυσλεξία. Η δυσλεξία είναι μια νευρολογική κατάσταση. Τα άτομα που δεν σας γνωρίζουν μπορεί να υποθέτουν λανθασμένα ότι δεν διαβάζετε αρκετά στο σπίτι με το παιδί σας. Θα πρέπει να τους εξηγήσετε ότι η δυσλεξία προκαλείται από διαφορές στον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου.
Κατανοώντας περισσότερο τη δυσλεξία μπορείτε να βοηθήσετε στην κατάργηση αυτών των μύθων.
Απόδοση του άρθρου 7 common myths about dyslexia
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου