Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Μήπως το γραφείο σας προκαλεί αισθητηριακή υπερφόρτωση στα παιδιά;

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε τις αισθητηριακές ανάγκες του πελάτη σας ανεξάρτητα από τις κλινικές υπηρεσίες που παρέχετε, είτε πρόκειται για εργοθεραπευτική, είτε για φυσιοθεραπευτική, είτε για λογοθεραπευτική, είτε για ψυχολογική παρέμβαση. Όλοι όσοι βλέπουν παιδιά στο γραφείο/ επαγγελματικό τους χώρο και έχουν ένα περιβάλλον με πάρα πολλά αισθητηριακά ερεθίσματα, μπορούν να πάρουν από το κείμενο ιδέες για θετικές περιβαλλοντικές αλλαγές προκειμένου να μειωθεί η αισθητηριακή υπερφόρτωση. 

Όταν άρχισα να εργάζομαι με παιδιά στο χώρο της ψυχικής υγείας, πρωταρχικός μας στόχος ήταν να δημιουργήσω ένα περιβάλλον φιλικό στα παιδιά. Ήθελα να είμαι σίγουρη ότι θα είχα στη διάθεσή μου όλα τα υλικά που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω στις θεραπευτικές παρεμβάσεις μου. Με τον καιρό, τα ράφια του γραφείου μου γέμισαν παιχνίδια. Ζωάκια πάνινα, κούκλες, κουκλόσπιτα, φιγούρες υπερηρώων. Είχα ιατρικά βαλιτσάκια και Legos. Το γραφείο μου ξεχείλιζε από υλικά για καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Οι τοίχοι και τα ντουλάπια μου διακοσμούνταν από παιδικές ζωγραφιές. Επιπλέον, στη μακριά αυτή λίστα αντικειμένων, ανήκαν παιδικά βιβλία (ολόκληρη βιβλιοθήκη) που χρησιμοποιούνταν στις θεραπευτικές συνεδρίες με τα παιδιά, αλλά και για την διασκέδασή τους όσο περίμεναν τους γονείς τους κατά τις συμβουλευτικές συνεδρίες που είχα μαζί τους. 

Περίπου πριν 15 χρόνια άρχισα να ειδικεύομαι στις παρεμβάσεις σε παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού. Όταν τα παιχνίδια και τα βιβλία ήταν έξω και μπορούσαν να τα δουν τα παιδιά, διαπίστωσα ότι ήταν δύσκολο να θέτω όρια στη χρήση τους. Πολλά παιδιά ζητούσαν επίμονα να παίξουν με τα παιχνίδια μέχρι να τους κάνω το χατίρι. Σύντομα ανακάλυψα ότι τα παιχνίδια δεν βοηθούσαν τα παιδιά με δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία. Δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω όλα αυτά τα παιχνίδια για να ενθαρρύνω τη θεραπευτική αλλαγή. Διαπίστωσα ότι τα παιδιά με δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία δεν είναι σε θέση να κάνουν χρήση της μεταφοράς του παιχνιδιού τόσο καλά όσο μπορούν να κάνουν τα νευροτυπικά παιδιά. 

Τα παιχνίδια είχαν γίνει – χωρίς να υπάρχει τέτοια πρόθεση- ένας τρόπος για να αποφεύγει το παιδί να εργάζεται για τη θεραπευτική αλλαγή. Το γεγονός αυτό καθιστούσε το θεραπευτικό περιβάλλον μη θεραπευτικό. Οι πελάτες μου με αυτισμό ή προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας πάλευαν με συναισθηματικές δυσκολίες και αυτό το θεραπευτικό περιβάλλον ήταν υπερβολικά διεγερτικό για αυτούς, εξαλείφοντας κάθε πιθανότητα θεραπευτικής προόδου. 

Κρύψτε την ακαταστασία και μειώστε την αισθητηριακή υπερφόρτωση 

Όταν συνειδητοποίησα τον αντίκτυπο που είχε αισθητηριακά το περιβάλλον μου στους πελάτες μου, έβαλα σαν στόχο να κάνω ένα μεγάλο καθάρισμα στο γραφείο μου. Πολλά βιβλία και παιχνίδια απομακρύνθηκαν. Όσα έμειναν κλείστηκαν σε ντουλάπια για να μην φαίνονται. Έτσι μπορούσα να επιλέγω και να χρησιμοποιώ μόνο τα παιχνίδια που ήταν αναγκαία κατά την εκάστοτε συνεδρία. 

Ακόμα και τα σύνεργα ζωγραφικής μπήκαν σε μέρος που δεν φαίνονταν και δίνονταν στο παιδί μόνο όταν ήταν ωφέλιμα και όχι επιζήμια για τον σκοπό της συνεδρίας. Μολονότι αγαπούσα πολύ όλες τις ζωγραφιές που μου έκαναν τα παιδιά, τις κατέβασα από τους τοίχους και τις έβαλα σε έναν φάκελο. Πρέπει να παραδεχτώ ότι κράτησα 1-2 από τις αγαπημένες μου στον τοίχο. Έχω διαμορφώσει έτσι το χώρο ώστε ελάχιστα παιχνίδια και βιβλία να είναι ορατά. 

Κρατώ επίσης πάντα το τραπέζι μου καθαρό και συμμαζεμένο. Μερικές φορές χρειάζεται να ρίχνω τα χαρτιά μου στο συρτάρι του γραφείου μου έτσι ώστε το παιδί να μην βλέπει την ακαταστασία. Η Tyler Whitney, θεραπεύτρια από το Idaho, μου είπε μια φορά ότι το ιδανικό γραφείο ενός θεραπευτή είναι αυτό στο οποίο ο θεραπευτής είναι το πιο ενδιαφέρον πράγμα στο χώρο. Αυτή η ιδέα πραγματικά με επηρέασε πολύ. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε την ίδια ιδέα και στα σπίτια, διαμορφώνοντάς τα έτσι ώστε τα πιο σημαντικά πράγματα σε αυτά να είναι οι άνθρωποι. 

Να θυμάστε: Ένας βασικός τρόπος για να βοηθήσετε ένα παιδί να μείνει ήρεμο στο γραφείο σας είναι να έχετε ένα ήρεμο, οργανωμένο περιβάλλον που δεν θα προκαλεί υπερφόρτωση. 

Απόδοση του άρθρου 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου