Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Augmented Reality στην εκπαίδευση

Aν και η τεχνολογία επαυξηµένης πραγµατικότητας [Augmented Reality] έγινε γνωστή στο ευρύτερο κοινό τα τελευταία χρόνια, ωστόσο δεν είναι τόσο καινούρια. Ο όρος υπάρχει από το 1968, όταν δηµιουργήθηκε το πρώτο Head Mounted Display [HMD], περιορισµένο βέβαια από την τεχνολογία της εποχής του από άποψη γραφικών αλλά και φορητότητας, καθώς ήταν πολύ βαρύ. Παρότι η τεχνολογία ήταν σχεδόν µη εκµεταλλεύσιµη εκείνο τον καιρό για το καταναλωτικό κοινό λόγω κόστους, τα τελευταία χρονιά, µε τους φρενήρεις ρυθµούς ανάπτυξης της τεχνολογίας αλλά και τη διαρκώς αυξανόµενη ζήτηση για κάτι νέο, η επαυξηµένη πραγµατικότητα επανήλθε στο προσκήνιο.

Από την Google ως τη σχολική αίθουσα

Μια πολύ πρώιµη µορφή τεχνολογίας επαυξηµένης πραγµατικότητας ήταν τα γυαλιά Google Glass, τα οποία προσέφεραν τη δυνατότητα για παροχή πληροφορίας σε πραγµατικό χρόνο µέσω Internet µπροστά ακριβώς στα µατιά µας, όµως και πάλι το κοινό δεν ήταν έτοιµο για ένα τέτοιου είδους προϊόν, αλλά ούτε για την τιµή του. Πλέον, τα δεδοµένα έχουν αλλάξει, τα γραφικά στους υπολογιστές µοιάζουν πιο αληθινά κι από ταινία επιστηµονικής φαντασίας και τα smartphonesπου κουβαλάµε σε καθηµερινή βάση στις τσέπες µας διαθέτουν κάµερα, µικρόφωνο και αισθητήρες MEMS, όπως επιταχυνσιόµετρο, GPS και πυξίδα στερεάς κατάστασης –τα βασικά συστατικά για µια πλατφόρµα επαυξηµένης πραγµατικότητας.

Το πιο σηµαντικό, όµως, είναι ότι πλέον το κοινό φαίνεται αρκετά πιο έτοιµο να αποδεχτεί την τεχνολογία και οι εταιρείες δείχνουν πολύ πιο σίγουρες ότι το AR µπορεί να αλλάξει το τοπίο σε πολλούς τοµείς. Κι ένας από αυτούς είναι η εκπαίδευση. Ήδη υπάρχει υπερβολικά µεγάλη ζήτηση για πολλές εφαρµογές, οι οποίες θα προετοιµάζουν τον χρήστη για το τελικό αποτέλεσµα, και οι πιο περιζήτητες είναιεφαρµογές διάφορων ειδών εκπαίδευσης, από στρατιωτική έωςοδήγηση.

Άµεση γνώση, λιγότερα λάθη

Στην εποχή της πληροφορίας, µαθητές από όλο τον κόσµο δέχονται έναν καταιγισµό από νέα, ενηµερώσεις, likes και tweets καθηµερινά, µε αποτέλεσµα να µπορούν να µάθουν πολύ περισσότερα πράγµατα από το Ιnternet παρά από το σχολείο. Θέλουν µια πιο ενεργή συµµετοχή στα µαθήµατά τους, δηµιουργώντας και αλληλεπιδρώντας περισσότερο, προκειµένου να αποκτήσουν τις κατάλληλες εµπειρίες. Πολλοί είναι οι πτυχιούχοι που δυσκολεύονται να βρουν δουλειά, έχοντας τις ελάχιστες απαιτούµενες ικανότητες που προϋποθέτει η εκάστοτε θέση σε κάποια εταιρεία. Με την τεχνολογία τηςεπαυξηµένης πραγµατικότητας, τέτοιου είδους προβλήµατα ενδέχεται να περιοριστούν, καθώς οι µαθητές θα µπορούν να αποκτούν εµπειρίες που θα τους χρησιµεύσουν πολύ πριν ξεκινήσουν την επαγγελµατική τους σταδιοδροµία. Σχεδιαστές θα µπορούν να δηµιουργούν αντικείµενα σε 3D όχι απλά σε µια οθόνη υπολογιστή, αλλά βλέποντας το προϊόν που ετοίµασαν µπροστά στα µατιά τους από όλες τις γωνίες, κι έχοντας τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν σε πραγµατικό χρόνο µαζί του. Τεχνικοί [αεροσκαφών, Η/Υ κ.λπ.] θα έχουν την ικανότητα να δουλεύουν επάνω στο αντικείµενό τους πολύ πριν αρχίσουν να εργάζονται. Χηµικοί θα δοκιµάζουν πολύ εύκολα πειράµατα µε διάφορα στοιχεία, που στο άµεσο µέλλον µπορεί να µας βοηθήσουν να λύσουµε σηµαντικά παγκόσµια προβλήµατα, χωρίς να φοβούνται µήπως κάποιο πείραµα αποτύχει και κάνοντας πολλαπλές προσπάθειες χωρίς ιδιαίτερο κόστος, εξαλείφοντας έτσι τα ποσοστά λαθών.

Ένας καθηγητής µε ειδίκευση στην αστρονοµία θα µπορεί να δώσει στους µαθητές του µια εικονική περιήγηση κάποιου άλλου πλανήτη από την άνεση της τάξης ή ακόµη και του σπιτιού τους. Οι µαθητές θα είναι σε θέση, χρησιµοποιώντας τις συσκευές επαυξηµένης πραγµατικότητας, ακόµη και να µεταφερθούν στην επιφάνεια του Άρη [προχωρώντας ένα βήµα παραπέρα, στην εικονική πραγµατικότητα]. Η Microsoft έχει ήδη έρθει σε συνεργασία µε τη NASA, προκειµένου οι χρήστες του HoloLens να έχουν την ικανότητα να δουν και να αλληλεπιδρούν µε τις εικόνες αλλά και τα βίντεο που στέλνει στη Γητο Curiosity από τον Κόκκινο Πλανήτη, προκειµένου να διεξάγουν περαιτέρω ανάλυση στα εκάστοτε ευρήµατα. Πολλοί άνθρωποι ταυτόχρονα θα µπορούν να αναλύουν ένα συγκεκριµένο πρόβληµα και να προσφέρουν πολλαπλές πιθανές λύσεις.

Ένας άλλος κλάδος στον οποίο η συγκεκριµένη τεχνολογία µπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιµη είναι η ιατρική. Καθώς µε την ΕΠ θα αναπαράγονται ολογράµµατα ανθρωπίνων οστών, µυών αλλά και ανθρώπινου ιστού και θα προσφέρεται feedback σε πραγµατικό χρόνο, οι διαγνώσεις αλλά και η αντιµετώπιση πιθανών προβληµάτων υγείας θα επιταχυνθούν στο έπακρο. Μία τέτοιου είδους εφαρµογή έχει ήδη αρχίσει και αναπτύσσεται από το Πανεπιστήµιο της Καλιφόρνια για ιατρική εκπαίδευση, η οποία θα επιτρέπει σε σπουδαστές ιατρικής στο µέλλον να πραγµατοποιούν διάφορων ειδών επεµβάσεις, εξετάσεις αλλά και θεραπείες, καθώς και να εκπαιδεύονται κατάλληλα επάνω σε 3D σκαναρισµένα µοντέλα ασθενών, που δηµιουργήθηκαν και προβάλλονται µέσω Augmented Reality και εξοµοιώσεις που βασίζονται στη φυσική. Οι τελευταίες χρησιµοποιούν µηχανική υγρών και ιστού για να καταστήσουν δυνατή την αναπαράσταση πραγµατικών/φυσικών αντικειµένων σε κίνηση και να προβάλλουν τον ανθρώπινο οργανισµό έτσι όπως ακριβώς είναι.

Τα σχολεία του µέλλοντος

Παρόλα αυτά, οι συσκευές, το απαιτούµενο software και hardwareδεν πρόκειται να αντικαταστήσουν πλήρως τη διδασκαλία, γιατί όλα θα συνεχίσουν να γίνονται σε πραγµατικό χρόνο, ανεξαρτήτως αν οι µαθητές φοράνε το αντίστοιχο HMD, χρησιµοποιούν το smartphoneή το tablet τους ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή στο µέλλον είναι ικανή να ενσωµατώσει τη συγκεκριµένη τεχνολογία. Συνδυάζοντας εικονική και φυσική πραγµατικότητα, οι καθηγητές θα συνεχίσουν να δίνουν οδηγίες και πληροφορίες στους µαθητές, µόνο που τότε οτιδήποτε εξηγούν, θα έχουν την ικανότητα να το επιδεικνύουν την ίδια στιγµή στην πράξη, κρατώντας το ενδιαφέρον των µαθητών αλλά και εξάπτοντας την περιέργειά τους.

Κανένας δεν µπορεί να προβλέψει ακριβώς την εξέλιξη που θα έχει τοAugmented Reality, παρόλα αυτά ένα είναι απολύτως σίγουρο: Η τεχνολογία για να υποστηριχτεί η Επαυξηµένη Πραγµατικότηταυπάρχει, πλέον το κόστος δεν είναι τόσο µεγάλο, ενώ και οι εταιρείες έχουν βρει τρόπους να την εκµεταλλευτούν. Οι περισσότερες από τις 3.000 ιδέες που δέχθηκε η Microsoft για το HoloLens στον διαγωνισµό που η ίδια διοργάνωσε, υποδηλώνουν πως και οι καταναλωτές είναι έτοιµοι να αποδεχτούν κάτι καινούριο και καινοτόµο.

Πηγή: PC

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου