Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

Εκπαίδευση Online και κοινωνικά δίκτυα

Της RACHEL ΜΕΤΖ, Μετάφραση: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΟΥΜΠΟΥΚΑ

Παρά τη γενναιόδωρη προσοχή που επιφυλάχθηκε στο φαινόμενο της αύξησης των κινητών τηλεφώνων την περασμένη χρονιά, μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ιντερνετικές τάσεις εξακολουθεί να βιώνεται καλύτερα μέσω της οθόνης του υπολογιστή.

Ζωή και μάθηση: το πιο ριζοσπαστικό κίνημα στο Διαδίκτυο ίσως ήταν η άνοδος της ψηφιακής εκπαίδευσης... Μιλάμε για τη διαδικτυακή μάθηση. Το αυξανόμενο κόστος της ανώτατης εκπαίδευσης (ένα μέσο πτυχίο κοστίζει πάνω από 100.000 δολάρια) σε συνδυασμό με την όλο και μεγαλύτερη δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες Ιντερνετ υψηλής ταχύτητας, και με την επιθυμία για πιο αποτελεσματικές και ευέλικτες μεθόδους μάθησης, έδωσαν νέο προβάδισμα σε ιστοσελίδες που προσφέρουν δωρεάν ή χαμηλού κόστους μαθήματα για οτιδήποτε, από προγραμματισμό μέχρι λογοτεχνία.

Προτάσεις

Η προσπάθεια της νέας επιχείρησης για δωρεάν online εκμάθηση κώδικα, της Codecademy (codecademy.com), να διδάξει κώδικα σε αρχαρίους, προσέλκυσε πάνω από 400.000 συμμετέχοντες στο εβδομαδιαίο μάθημά της για JavaScript, HTML και CSS. Το Harvard και το ΜΙΤ ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν το edX (edxonline.org), μια μη κερδοσκοπική εταιρεία 60 εκατ. δολαρίων, που προσφέρει δωρεάν διαδικτυακές μεταδόσεις κολεγιακών μαθημάτων, ενώ πάνω από 30 σχολές -συμπεριλαμβανομένου του Stanford και του Princeton- δημιούργησαν τη δική τους ιστοσελίδα δωρεάν διαδικτυακών μαθημάτων, την Coursera (coursera.org), που μέχρι στιγμής έχει πάνω από 1,5 εκατ. χρήστες.

Το Udacity, με συνιδρυτή τον Σεμπάστιαν Θρουν (Sebastian Thrun), συνεργάτη της Google και πρώην ερευνητή του Stanford, ξεκίνησε προσφέροντας ένα μόνο δωρεάν μάθημα του Stanford περί τεχνητής νοημοσύνης. Εκτοτε έχει αναπτυχθεί και σήμερα προσφέρει 19 διαφορετικά online μαθήματα, που έχουν σχέση κυρίως με την επιστήμη των υπολογιστών και τα μαθηματικά. Και το Duolingo, μια επιχείρηση για δωρεάν μαθήματα εκμάθησης γλωσσών που βασίζεται στη συμμετοχή του κοινού, με συνιδρυτή τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon, Λουίς βον Αν (Luis von Ahn), έχει περίπου 300.000 χρήστες την εβδομάδα, οι οποίοι μαθαίνουν γαλλικά, ισπανικά, αγγλικά, ιταλικά, γερμανικά και πορτογαλικά.

Ισως το πιο φιλόδοξο -και καλύτερα χρηματοδοτημένο- εγχείρημα online εκπαίδευσης την χρονιά που πέρασε ήταν το Minerva Project (minervaproject.com), που συγκέντρωσε 25 εκατ. δολάρια από την Benchmark Capital για το σχέδιό του να προσφέρει ολοκληρωμένη κολεγιακή εκπαίδευση μέσω Διαδικτύου με περίπου 25.000 δολάρια το χρόνο. Θα πρέπει, βέβαια, να περιμένουμε για να καταμετρηθεί η απήχηση του εγχειρήματος Minerva, αφού τα μαθήματα δεν θα ξεκινήσουν πριν από το 2015.

Παρά το αρχικό κύμα ενθουσιασμού, δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν αρκετές από αυτές τις νέες επιχειρήσεις ή πανεπιστήμια θα καταφέρουν να διαμορφώσουν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα, ή αν τα online μαθήματα μπορούν στ' αλήθεια να λειτουργήσουν καλά σε μεγάλη κλίμακα (πολλοί από τους μαθητές που εγγράφονται σ' αυτά δεν τα ολοκληρώνουν).

Το καλό είναι ότι, επειδή λειτουργούν στο Διαδίκτυο, αυτές οι εκπαιδευτικές προσπάθειες έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρώνουν μεγάλες ποσότητες δεδομένων σχετικά με το πώς μαθαίνουν οι μαθητές τους - κάτι που μπορεί να είναι χρήσιμο για να τροποποιηθούν και να βελτιωθεί η απόδοσή τους.

Μια άλλη πτυχή του Διαδιτκύου που γνώρισε μεγάλες αλλαγές το 2012 ήταν η κοινωνική δικτύωση. Πάνω από οκτώ χρόνια αφότου ξεκίνησε στον κοιτώνα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ στο Harvard, το Facebook πέρασε το όριο του ενός δισεκατομμυρίου χρηστών τον περασμένο Οκτώβριο.

Το κυρίαρχο κοινωνικό δίκτυο έγινε επίσης μια εταιρεία που διαθέτει τις μετοχές της σε δημόσια διαπραγμάτευση, αν και όχι με ιδιαίτερη επιτυχία: η μετοχή της ξεκίνησε να διατίθεται στις 18 Μαΐου με τιμή 42 δολάρια και πριν από λίγες μέρες είχε πέσει στα 26,51 δολάρια. Αυτή η κίνηση σημαίνει πως το Facebook, που διαρκώς συγκεντρώνει όλο και περισσότερα στοιχεία για τις ζωές μας, αντιμετωπίζει πλέον ακόμη μεγαλύτερη πίεση να βρει τρόπους να βγάλει κέρδη από αυτή την πληροφόρηση.

Το Instagram

Το Facebook εξαγόρασε τη δημοφιλή υπηρεσία διαμοιρασμού φωτογραφιών Instagram, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τις υπηρεσίες διαμοιρασμού φωτογραφιών που ήδη διέθετε και να κεφαλαιοποιήσει την επιρροή του Instagram ως μεμονωμένης εφαρμογής. Το Facebook όρισε ως τιμή εξαγοράς το 1 δισ. δολάρια τον περασμένο Απρίλιο, αλλά τελικά η συμφωνία εξαγοράς έφτασε περίπου τα 715 εκατ. δολάρια όταν έκλεισε τον περασμένο Αύγουστο, εξαιτίας της πτώσης της αξίας της μετοχής του Facebook.

Το Pinterest, μια ιστοσελίδα επιμέλειας περιεχομένου από τα κοινωνικά δίκτυα (social curation), με ιδρυτή τον Μπεν Σίλμπερμαν (Ben Silbermann), που σου επιτρέπει να «καρφιτσώσεις» (pin) ενδιαφέροντα πράγματα που βρίσκεις στο Διαδίκτυο σε εικονικούς πίνακες ανακοινώσεων, αναδύθηκε το 2012 ως μία από τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Παρόλο που το Pinterest είχε λαναριστεί το 2010, γνώρισε ξαφνική άνοδο στις αρχές του 2012. Τον Απρίλιο μια έκθεση (των Experian Marketing Services) το ανέφερε ως το τρίτο δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο μετά το Facebook και το Twitter.

Smartphones

Βεβαίως, η διαρκώς αυξανόμενη χρήση του Διαδικτύου βιώθηκε το 2012 μέσω έξυπνων κινητών και ταμπλετών. Η πρώτη φορά που οι πωλήσεις έξυπνων κινητών και ταμπλετών ξεπέρασαν εκείνες των προσωπικών υπολογιστών ήταν το 2011, και αυτή η τάση συνεχίστηκε το 2012. Η χρήση του Ιντερνετ μέσω κινητού αυξάνεται γρήγορα - αποτελούσε το 13% της διαδικτυακής κίνησης τον περασμένο Νοέμβριο.

Σύμφωνα με το IDC (www.idc.com, εταιρεία αναλύσεων της τεχνολογικής αγοράς), ο αριθμός των χρηστών κινητών αναμένεται να σκαρφαλώσει από τα 174 εκατ. το 2012 στα 265 εκατ. το 2016, με τους περισσότερους από εμάς να συνδέονται στο Διαδίκτυο με μια συσκευή κινητού παρά με έναν η/υ το 2015. Συνεπώς, αν δεν διαβάζετε αυτό το θέμα από ένα έξυπνο κινητό ή από μια ταμπλέτα, το πιθανότερο είναι ότι σύντομα θα το κάνετε.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου