Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Τα ολοήμερα από τρεις διαφορετικές «γωνίες»

Τελικά, η θέση καθορίζει την άποψη; Εκπαιδευτικοί δηλώνουν μάλλον απαισιόδοξοι από τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων «νέου τύπου» με ορισμένους να εισηγούνται ακόμη και την κατάργησή τους, διευθυντές σχολείων επικροτούν το νέο θεσμό αλλά ζητούν την έγκαιρη στελέχωσή του με εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ γονείς εμφανίζονται απόλυτα ευχαριστημένοι τόσο από το διευρυμένο ωράριο όσο και από το νέο πρόγραμμα σπουδών. Τρεις διαφορετικές πλευρές, τρεις διαφορετικές απόψεις για ένα θεσμό, αυτόν των ολοήμερων σχολείων, που στο εξωτερικό εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες χωρίς προβλήματα.

Δεύτερη χρονιά, φέτος, λειτουργίας 961 ολοήμερων σχολείων σε όλη τη χώρα με αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών και ωράριο υποχρεωτικά έως τις 2 μ.μ. (αντί 12:15 και 1:15 για τα ολοήμερα «παλαιού τύπου») και προαιρετικά από τις 2 έως τις 4 μ.μ., έρευνες για την αξιολόγησή τους καταλήγουν σε αντικρουόμενα αποτελέσματα.

«Το πρόγραμμα οδηγεί σε εξουθένωση των μαθητών» είναι το βασικό συμπέρασμα έρευνας που διεξάγεται για λογαριασμό της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Αναστάσιο Εμβαλωτή και τη συμμετοχή 7.532 εκπαιδευτικών από 622 νέα ολοήμερα σχολεία. Είναι ενδεικτικό ότι το 50,3% των εκπαιδευτικών αξιολογεί αρνητικά το ωράριο, ενώ το 66,2% χαρακτηρίζει ως πολύ σημαντικό πρόβλημα λειτουργίας του νέου ολοήμερου σχολείου την «κόπωση των μαθητών».

DNA...
«Δεν ισχύει αυτός ο ισχυρισμός. Στα ιδιωτικά σχολεία όπου εφαρμόζεται το ίδιο ωράριο τα παιδιά έχουν άλλο... DNA; Είναι ζήτημα κακής εφαρμογής του προγράμματος σπουδών» απαντά, από την πλευρά του, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής Ιωάννης Κουμέντος, υπό την ευθύνη του οποίου έγινε άλλη έρευνα για την αξιολόγηση του θεσμού με τη συμμετοχή 294 διευθυντών νέων ολοήμερων σχολείων και 72 σχολικών συμβούλων.

Βάσει αυτής της έρευνας, οι δύο στους τρεις διευθυντές δηλώνουν πως το σημαντικότερο εμπόδιο για τη διαμόρφωση του προγράμματος είναι η μη έγκαιρη στελέχωση της σχολικής μονάδας με εκπαιδευτικό προσωπικό. Οι απόψεις διίστανται και σε ό,τι αφορά τις προοπτικές του νέου θεσμού. Η πρώτη έρευνα δείχνει πως το 72,3% των δασκάλων ζητά να επαναπροσδιοριστεί ο τρόπος λειτουργίας του, το 19,8% προτείνει ακόμη και την κατάργησή του και το 7,9% να αναθεωρηθούν οι στόχοι του.

Στον αντίποδα, οι εισηγήσεις που υπάρχουν από την πλευρά των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης είναι η επέκταση του θεσμού με ορθολογική χρήση του εκπαιδευτικού προσωπικού, με βελτιώσεις στο πρόγραμμα σπουδών στην κατεύθυνση μείωσης της ποσότητας της ύλης. Παρεμβάσεις στο πρόγραμμα σπουδών έγιναν από το υπουργείο Παιδείας, ήδη, από φέτος με μείωση κατά μία ώρα των ωρών διδασκαλίας της Πληροφορικής στην Α΄ και Β΄ τάξη δημοτικού.

Οι δύο έρευνες περιλαμβάνουν, επίσης, εκτιμήσεις για τη στάση των γονέων και των μαθητών απέναντι στα νέα ολοήμερα σχολεία. Αν και υπάρχει συμφωνία για τη θετική αντιμετώπιση του θεσμού από την πλειονότητα (83,07%) των γονέων, εν τούτοις από τους εκπαιδευτικούς αυτό αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι συχνά αντιμετωπίζουν το σχολείο ως χώρο ασφαλούς φύλαξης των παιδιών τους?

Τα σημεία συμφωνίας
Παρά τη διαφορετική εικόνα που έχουν εκπαιδευτικοί και διευθυντές για τα νέα ολοήμερα σχολεία, πάντως, υπάρχουν και σημεία στα οποία συγκλίνουν. Έτσι, και οι δύο συμφωνούν ότι απαιτείται:

- Κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το 58,9% των εκπαιδευτικών δηλώνει πως η επιμόρφωσή του για τις στοχεύσεις του νέου ολοήμερου είναι ανεπαρκής. Επίσης, οι διευθυντές τονίζουν ότι απαιτείται ενίσχυση των εκπαιδευτικών ως προς την κατανόηση της φιλοσοφίας του νέου σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, ξεκίνησε ήδη και θα «τρέχει» μέχρι το τέλος του 2013 πρόγραμμα επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων.

- Αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής. Το 82,8% των εκπαιδευτικών χαρακτηρίζει πολύ σημαντικό πρόβλημα τις ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή, ενώ το 50% των διευθυντών θεωρεί ότι προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής εμπόδισαν την εφαρμογή του νέου προγράμματος σπουδών.
  • 961 ολοήμερα σχολεία λειτουργούν φέτος με αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών
  • 50,3% των εκπαιδευτικών αξιολογεί αρνητικά το ωράριο σύμφωνα με την έρευνα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας
  • 66,2% των εκπαιδευτικών χαρακτηρίζει πολύ σημαντικό πρόβλημα του ολοήμερου σχολείου την «κόπωση των μαθητών» σύμφωνα με την ίδια έρευνα
  • 72,3% των δασκάλων σύμφωνα με την έρευνα των δασκάλων ζητά να επαναπροσδιοριστεί ο τρόπος λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου
  • 83,07% των γονέων αντιμετωπίζουν θετικά το θεσμό του νέου ολοήμερου σχολείου
  • 58,9% των εκπαιδευτικών δηλώνει πως η επιμόρφωσή του για τις στοχεύσεις του νέου ολοήμερου είναι ανεπαρκής
Πηγή: Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου