Η πράσινη καγκελόπορτα είναι κλειδωμένη και η σχολική αυλή άδεια. Δυο μεγάλα χαρτόνια κολλημένα στα κάγκελα εξηγούν την παράξενη ησυχία που επικρατεί στο προαύλιο που μοιράζονται το 6ο Επαγγελματικό Λύκειο, το 7ο Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο και το 1ο Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο Αθηνών: «Κατάληψη!» Αν και η εν λόγω εικόνα δεν είναι καινούργιο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα, το βασικό αίτημα της κατάληψης στη συμβολή των οδών Ξενίας- Εβρου- Νέστου και Μιχαλακοπούλου διεκδικεί αναμφισβήτητα βραβείο πρωτοτυπίας. «Χώρος Πάρκινγκ» αναγράφεται με μεγάλα κόκκινα γράμματα ως... πρωταρχική ανάγκη στη λίστα αιτημάτων που έχουν τοιχοκολλήσει οι μαθητές έξω από το κατειλημμένο κτίριο.
«Είμαστε μαθητές και εργαζόμενοι, κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να ερχόμαστε κάθε μέρα στο μάθημα μετά τη δουλειά. Το σχολείο μας διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ αλλά το χρησιμοποιούν αποκλειστικά οι καθηγητές.Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να αφήνουμε τα μηχανάκια μας στον δρόμο» εξηγούν πίσω από τα κάγκελα τρεις μαθητές που μας συστήνονται ως «περιφρούρηση» της κατάληψης. Καθώς όμως ο δρόμος που οδηγεί στο προαύλιο είναι σημασμένος σε όλο το μήκος του με τη γνωστή μπλε διαγράμμιση (στάθμευση μόνο για κατοίκους), οι μεν μαθητές καταλήγουν να παρκάρουν παρανόμως, η δε Δημοτική Αστυνομία μοιράζει κλήσεις τις τελευταίες εβδομάδες, ύψους 80-100 ευρώ έκαστη! «Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τόσο υψηλά ποσά.Ζητήσαμε τη βοήθεια της διεύθυνσης,των καθηγητών,του Δήμου και λάβαμε πλήρη αδιαφορία. Γι΄ αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην κατάληψη, για να απαιτήσουμε να μας παράσχουν έστω έναν μικρό χώρο δωρεάν στάθμευσης» αναφέρει ένας από τους νεαρούς, εκπροσωπώντας τους περίπου 600 μαθητές, η πλειοψηφία των οποίων απασχολούνται σε οικοδομικές ή τεχνικές εργασίες (ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, συνεργεία καθαρισμού κ.λπ.) και κυκλοφορούν σχεδόν αποκλειστικά με παπάκι.
Ενα άλλο ζήτημα που έχει προκαλέσει επανάσταση είναι το κάπνισμα, μια (αυστηρά απαγορευμένη) συνήθεια ιδιαίτερα διαδεδομένη ανάμεσα στους μαθητές. Οπως αναφέρουν οι καταστηματάρχες της οδού Νέστου, έξω από το προαύλιο, μέχρι πρότινος οι μαθητές συγκεντρώνονταν έξω από τη σχολική καγκελόπορτα για να καπνίσουν. Οταν οι καθηγητές τούς απαγόρευσαν την έξοδο, οι μικροί καπνιστές μεταφέρθηκαν στις τουαλέτες και όπως ήταν αναμενόμενο τα (πρόσφατα εγκατεστημένα) συστήματα πυρανίχνευσης άρχισαν να ενεργοποιούνται σε καθημερινή βάση. «Κάθε μέρα χτυπούσαν οι συναγερμοί και ακούγονταν σε όλο τον δρόμο» σχολιάζουν στο «Βήμα» καταστηματάρχες της περιοχής, ενώ οι μαθητές κατηγορούν τους καθηγητές ότι καπνίζουν στα γραφεία και στην ταράτσα του κτιρίου, με αποτέλεσμα να προκαλούν στους μικρούς θεριακλήδες ακόμη μεγαλύτερη επιθυμία για τσιγάρο! Μόνη λύση, λοιπόν, είναι κατά την άποψή τους η δημιουργία... μαθητικού χώρου καπνιστών, εξ ου και οι λέξεις «Χώρος Καπνιστών» φιγουράρουν ως υψίστης προτεραιότητας ζήτημα στην τοιχοκολλημένη λίστα αιτημάτων έξω από τα κάγκελα.
Ενα στα δέκα παιδιά θύμα σχολικής βίας
Τα περιστατικά εκδηλώνονται με υψηλότερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο
Στις τάξεις του δημοτικού και του γυμνασίου παρατηρούνται συχνότερα κρούσματα σχολικής βίας. Ενα στα δέκα παιδιά- από το σύνολο των μαθητών - έχει πέσει θύμα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο, ενώ οι μαθητές οι οποίοι ασκούν βία εκτιμάται ότι ξεπερνούν το 5%. Τα αγόρια εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά βίας στο σχολείο σε σχέση με τα κορίτσια, σε αναλογία τρία προς ένα.
Τα παραπάνω στοιχεία έδωσαν χθες στη δημοσιότητα οι εκπρόσωποι της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ), με αφορμή την ενημέρωση για την πορεία της λειτουργίας της συμβουλευτικής τηλεφωνικής γραμμής «Σύνδεσμος 801 801 1177» και της Ευρωπαϊκής Γραμμής Στήριξης Παιδιών και Εφήβων «116111».
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι έρευνες δείχνουν ότι τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού εκδηλώνονται με υψηλότερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, ενώ μειώνονται στο λύκειο. Επίσης οι μισοί από τους μαθητές που έχουν πέσει θύματα βίας δεν αναφέρουν το γεγονός. Οι υπόλοιποι μιλούν για αυτό σε φίλους τους και σπανιότερα στους εκπαιδευτικούς ή στους γονείς τους.
Οπως ανέφερε ο επιστημονικός υπεύθυνος της ΕΨΥΠΕ, αναπληρωτής καθηγητής Παιδοψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ι.Τσιάντης, τα παιδιά-θύματα της σχολικής βίας μπορούν να εμφανίσουν έντονο άγχος και συναισθήματα ανασφάλειας, φοβίες, σχολική άρνηση, σχολική αποτυχία, μαθησιακές δυσκολίες, πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, ενούρηση (επιστροφή σε νηπιακές συμπεριφορές) και κατάθλιψη. Μπορούν να οδηγηθούν ακόμη και σε απόπειρα αυτοκτονίας.
Παρά τη σοβαρότητα του προβλήματος- σημείωσε-, τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα ελληνικά σχολεία δεν αντιμετωπίζονται κατάλληλα, κυρίως εξαιτίας της περιορισμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών και γονέων.
Τα περιστατικά εκδηλώνονται με υψηλότερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο
Στις τάξεις του δημοτικού και του γυμνασίου παρατηρούνται συχνότερα κρούσματα σχολικής βίας. Ενα στα δέκα παιδιά- από το σύνολο των μαθητών - έχει πέσει θύμα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο, ενώ οι μαθητές οι οποίοι ασκούν βία εκτιμάται ότι ξεπερνούν το 5%. Τα αγόρια εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά βίας στο σχολείο σε σχέση με τα κορίτσια, σε αναλογία τρία προς ένα.
Τα παραπάνω στοιχεία έδωσαν χθες στη δημοσιότητα οι εκπρόσωποι της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ), με αφορμή την ενημέρωση για την πορεία της λειτουργίας της συμβουλευτικής τηλεφωνικής γραμμής «Σύνδεσμος 801 801 1177» και της Ευρωπαϊκής Γραμμής Στήριξης Παιδιών και Εφήβων «116111».
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι έρευνες δείχνουν ότι τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού εκδηλώνονται με υψηλότερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, ενώ μειώνονται στο λύκειο. Επίσης οι μισοί από τους μαθητές που έχουν πέσει θύματα βίας δεν αναφέρουν το γεγονός. Οι υπόλοιποι μιλούν για αυτό σε φίλους τους και σπανιότερα στους εκπαιδευτικούς ή στους γονείς τους.
Οπως ανέφερε ο επιστημονικός υπεύθυνος της ΕΨΥΠΕ, αναπληρωτής καθηγητής Παιδοψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ι.Τσιάντης, τα παιδιά-θύματα της σχολικής βίας μπορούν να εμφανίσουν έντονο άγχος και συναισθήματα ανασφάλειας, φοβίες, σχολική άρνηση, σχολική αποτυχία, μαθησιακές δυσκολίες, πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, ενούρηση (επιστροφή σε νηπιακές συμπεριφορές) και κατάθλιψη. Μπορούν να οδηγηθούν ακόμη και σε απόπειρα αυτοκτονίας.
Παρά τη σοβαρότητα του προβλήματος- σημείωσε-, τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα ελληνικά σχολεία δεν αντιμετωπίζονται κατάλληλα, κυρίως εξαιτίας της περιορισμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών και γονέων.
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου