Ένα διαφορετικό σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί από το "Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών" Νεάπολης του Δημοτικού Οργανισμού Υγείας Κοινωνικών Θεμάτων του Δήμου Βόλου, για πρώτη φορά, φέτος. Πρόκειται για σεμινάριο κατασκευής κούκλας, που απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, δασκάλους, φοιτητές, αλλά και σε όσους θέλουν να ζήσουν την εμπειρία της κατασκευής μιας κούκλας από άψυχα υλικά, την ηρεμία και τη χαλάρωση της επαφής με το αρχέγονο υλικό του πηλού και άλλες πλαστικές ύλες, καθώς και τη μαγεία της δημιουργίας, με υλικά απλά τις κλωστές.
Σύμφωνα με την εισηγήτρια του σεμιναρίου, Αιμιλία Γιάνναρου- κεραμίστρια στο επάγγελμα- μελετώντας την ιστορία της κούκλας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα θα τη βρούμε σύντροφο μέσα σε τάφους μικρών κοριτσιών, αλλά και ενηλίκων, αφού κατ' εξοχήν, οι κούκλες είχαν τόσο θρησκευτικό όσο και συμβολικό χαρακτήρα. Συμβόλιζαν την παρθενία, την αγαθότητα αλλά και την ευγονία. Η μορφή της κούκλας, η πλήρη αναπαράσταση του ανθρωπίνου σώματος υπήρχε χιλιάδες χρόνια πριν εξελιχθεί σε παιχνίδι. Τα ειδώλια, με περισσότερο θρησκευτική και μαγική σημασία, παραστάσεις μιας μεγάλης μητέρας θεάς, κατασκευάζονταν με διάφορα υλικά- κερί, τερακότα, ξύλο, ελεφαντόδοντο, οστό, ύφασμα- ανάλογα με τον πελάτη για τον οποίο προορίζονταν. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς πότε έχουμε την εξέλιξη των ειδωλίων σε παιχνίδι, αλλά επικρατέστερη είναι η άποψη ότι, η κατασκευή, γύρω στον 6ο με 5ο αι. π.Χ., των πρώτων πλαγγόνων (κωδωνόσχημη βοιωτική κούκλα ή νευρόσπαστα), με κινούμενα αρθρωτά πάνω και κάτω άκρα, μπορούσε να λειτουργήσει θετικά στα χέρια του παιδιού και θεωρήθηκε η πρώτη μορφή μαριονέτας, ο παλαιότερος και πιστότερος σύντροφός του. Τα νευρόσπαστα, όμως, θα πρέπει να αποτέλεσαν και τις πρώτες μαριονέτες για τα οικιακά κουκλοθέατρα στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και για θεατρικές παραστάσεις μεγάλων που έδιναν οι παρουσιαστές, οι περιπατητές ή κωμοδρόμοι σε υπαίθριους χώρους. Εκτός όμως από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα του θεάτρου με κούκλες, η κούκλα και η εμψύχωσή της έχει ψυχολογική και εκπαιδευτική σημασία. Το παιδί, κρυμμένο πίσω από την κούκλα, ταυτίζεται μαζί της, χωρίς τη δέσμευση της ντροπής, που τις περισσότερες φορές το παραλύει. Δίνει τη φωνή του, την κίνησή του στην κούκλα, που ζητά να "ζήσει". Ταυτιζόμενο με τους ήρωες μπορεί να ξεπερνά πιο εύκολα τα προβλήματά του, βοηθώντας έτσι την διαφύλαξη της ψυχικής του υγείας, επισημαίνουν οι ειδικοί. Σκοπός του σεμιναρίου είναι να δώσει την ευκαιρία στους μεγάλους, να ζήσουν την ανεκτίμητη εμπειρία της δημιουργίας και των πολλαπλών συναισθημάτων που απορρέουν από την χειρονακτική ενασχόλησή τους. Να βιώσουν την αγωνία του αποτελέσματος, την αναζήτηση, τους προβληματισμούς, την ομαδικότητα, την ηρεμία και την χαλάρωση. Αλλά και να "ταξιδέψουν" στη μαγεία των παιδικών τους χρόνων, μετατρέποντας την άψυχη κούκλα σε "ζωντανή" ύπαρξη, αλλά και μαθαίνοντας την ιστορία ενός πολύ αγαπημένου αντικειμένου του ανθρώπου, από τη γέννησή του. Το σεμινάριο διάρκειας 30 ωρών θα ολοκληρωθεί σε έξι πεντάωρες συναντήσεις και θα ξεκινήσει τον τρέχοντα μήνα. Θα πραγματοποιηθεί στο Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών Νεάπολης του ΔΟΥΚ του Δήμου Βόλου. Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει διαλέξεις για την ιστορία της κούκλας από τη γέννηση του ανθρώπου μέχρι σήμερα, κατασκευή πλαγγόνας ή νευρόσπαστου από τερακότα (πηλός) και μαριονέτας σύγχρονου κουκλοθεάτρου, παρουσίαση εργαλείων και προετοιμασία υλικών, αρχές γλυπτικής κεφαλής και άκρων, μακιγιάζ της κούκλας κ.ά. Η εισηγήτρια του σεμιναρίου, Αιμιλία Γιάνναρου, συνεργάζεται με τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό και το ΔΟΥΚ του Δήμου Βόλου και μεταξύ άλλων διδάσκει και σε ΑμΕΑ. Έχει συνεργαστεί με το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης και έργα της υπάρχουν σε διάφορες συλλογές. Το "Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών" του ΔΟΥΚ Δήμου Βόλου ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιανουάριο του 2000 στη συνοικία της Νεάπολης του Βόλου. Σκοπός του είναι η δημιουργική απασχόληση, η ανάπτυξη της αισθητικής αγωγής, η ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και η προώθηση της ανάγνωσης και του βιβλίου. Στο Κέντρο λειτουργούν εργαστήρια ζωγραφικής, κεραμικής, θεατρικού παιχνιδιού, μουσικής προπαιδείας, παραμυθιού και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Οι δραστηριότητες απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών. Λειτουργεί, επίσης, Παιδική Δανειστική Βιβλιοθήκη, που η συλλογή της αριθμεί 7500 τίτλους βιβλίων και στο πλαίσιο της προώθησης της ανάγνωσης και του βιβλίου διοργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα και πλήθος εκδηλώσεων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου