Η λειτουργική ζωή των Κωφών είναι ένα θέμα που δεν έχει μελετηθεί ιδιαίτερα. Ο ποιμένας που ασχολείται με τους Κωφούς πρέπει να γνωρίζει κάποια πράγματα σχετικά με τη ζωή τους, την ψυχολογία τους, την ιστορία τους. Κωφός είναι αυτός που η ακοή του είναι κατεστραμμένη τόσο που δε μπορεί να αντιληφθεί την ομιλία μέσω της ακοής. Βαρήκοος είναι αυτός που δυσκολεύεται αλλά μπορεί να αντιληφθεί την ομιλία μέσω της ακοής. Το βαρήκοο παιδί μαθαίνει τη γλώσσα όπως ένα ακούον, το Κωφό παιδί δε μαθαίνει τη γλώσσα μέσω της ακοής αλλά μέσω της χειλεανάγνωσης ή των νοημάτων. Υπάρχει η προγλωσσική κώφωση, η απώλεια της ακοής πριν αναπτυχθεί ο λόγος και η γλώσσα και η μεταγλωσσική κώφωση, η απώλεια της ακοής αφού αναπτυχθούν ο λόγος και η γλώσσα. Όταν η ακοή χαθεί κατά τη γέννηση ή στη βρεφική ηλικία, πρόκειται για μια κατάσταση αδιανόητη για φυσιολογικά άτομα. Το Κωφό παιδί πανικοβάλλεται, νιώθει εγκαταλειμμένο. Ζει μέσα σε ένα συνεχές αίσθημα ανασφάλειας, οπότε μιλάμε για ψυχολογική επιβάρυνση από την απομόνωσή του λόγω της μειωμένης επικοινωνιακής ικανότητας. Και για τους γονείς των Κωφών παιδιών η κατάσταση είναι δύσκολη μέχρι να αποδεχτούν το πρόβλημα. Η παρουσία του ιερέα είναι πολύ σημαντική στο να συμβουλεύσει και να στηρίξει τους γονείς. Η εκπαίδευση των Κωφών αρχίζει από τον 16ο αιώνα. Στην Ελλάδα η εκπαίδευση των Κωφών άρχισε αργότερα. Η χρήση της νοηματικής γλώσσας καθιερώθηκε πολύ αργότερα και αποδείχθηκε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να εκφράσουν οι Κωφοί τις σκέψεις τους, τα συναισθήματα και τα προβλήματά τους. Στα χρόνια της Παλαιάς Διαθήκης, οι Κωφοί ήταν αντικείμενο χλευασμού. Ίδια κατάσταση συνεχίζεται στα χρόνια του Χριστού. Αλλά ο Χριστός ήρθε στον κόσμο και με τα θαύματά Του έδωσε ισχυρή απόδειξη της αγαθότητάς Του. Η Εκκλησία ακολουθώντας το παράδειγμα του Χριστού άνοιξε την αγκαλιά Της στους Κωφούς. Έχουμε πολλά παραδείγματα ιερέων που ασχολήθηκαν με τους Κωφούς με πιο σημαντικό αυτό του Μητροπολίτη Νικόδημου Γραικού. Το έργο τους είναι ιδιαίτερα δύσκολο αφού πρέπει πρώτα να προσεγγίσουν τους Κωφούς και στη συνέχεια να τους φέρουν στην Εκκλησία και να τους εξηγήσουν αυτά που τελούνται στις ακολουθίες και στα μυστήρια. Η παρουσία του διερμηνέα της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας στις ακολουθίες είναι πολύ σημαντικό βήμα. Δεν αρκεί μόνο απλή διερμηνεία των ακολουθιών αλλά ο Κωφός πρέπει να γνωρίσει το βαθύτερο νόημα όσων τελούνται μέσα στο Ναό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί σε συγκεντρώσεις που γίνονται στις ενορίες. Εκεί Κωφά παιδιά και ενήλικες μπορούν να μάθουν για τη σημασία των μυστηρίων, το περιεχόμενο των ακολουθιών, να συναναστραφούν με ακούοντες, να πληροφορηθούν για κοινωνικά θέματα. Με το πέρασμα του χρόνου, αυξάνονται οι Κωφοί που επιθυμούν να παίρνουν μέρος στα τελούμενα. Η Εκκλησία οφείλει να τους αγκαλιάσει και να βρει τρόπους, ώστε να γίνεται με ευκολότερο τρόπο ο εκκλησιασμός τους και η συμμετοχή τους στα μυστήρια χωρίς να αλλοιώνεται η λειτουργική της παράδοση.
"Η Συμμετοχή των Ανθρώπων με Προβλήματα Ακοής στη Λειτουργική Ζωή. Δράσεις και Προοπτικές" (2011)
Ρίζου Αικατερίνη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
"Η Συμμετοχή των Ανθρώπων με Προβλήματα Ακοής στη Λειτουργική Ζωή. Δράσεις και Προοπτικές" (2011)
Ρίζου Αικατερίνη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου